Aangifte fiscale partner

• 22 juni 2021
  • 2 reacties
  • 44 Bekeken

Ik ben nu twee jaar met pensioen en omdat ik van vier verschillende instanties een uitkering ontvang krijg ik elk jaar een naheffing van ruim 4000 euro. Mijn (fiscale) partner heeft geen inkomen en krijgt door toepassing van de algemene heffingskorting elk jaar ruim 2700 euro terug. Wij doen gezamenlijk aangifte en toch krijg ik altijd eerst de naheffing en enige tijd later krijgt mijn partner pas een voorlopige aanslag met de terugbetaling. Het lijkt mij logisch dat een gezamenlijke aangifte waarin de meest gunstige verdeling tussen de partners kan worden gekozen, ook gezamenlijk wordt afgehandeld. En dat de uitbetaling gesaldeerd wordt met de naheffing. De belastingdienst geeft aan dat de aangiftes apart worden behandeld en dat ze geen reden kunnen geven waarom de meest eenvoudige aangifte (nul inkomen) langer moet duren dan de ingewikkelde aangifte (vier uitkeringen). Ik vermoed een financieel belang van vorderen boven uitkeren.

Kan de consumentenbond daar iets in betekenen? Of moet ik op een andere manier aangifte doen?

2 reacties

Uw aangiftes worden beiden netjes afgehandeld. Ik zie het probleem niet en er lijkt mij ook niets aan te doen.

Badge +5

Hi @K. Havenaar Dank voor je bericht. De situatie die je beschrijft is vrij specifiek. Als je lid bent, kun je hierover het beste even contact opnemen met ons juridisch team via 070 445 45 45 en aangeven dat je opzoek bent naar financieel advies. Mijn collega's kunnen je over dit onderwerp dan verder te woord staan.

Reageer