Consumentenbond.nl
Beantwoord

Aankoop uit de VS: moet ik douane kosten betalen?

• 3 juni 2018
  • 8 reacties
  • 790 Bekeken

Ik wil graag een LP (vinyl) bestellen uit de Verenigde Staten. De LP zelf is $20 (€17,14) maar erkomt nog $10 (€8.54) verzendkosten bovenop. Moet ik ook douane kosten betalen? De inhoud van het pakketje is minder dan €22 maar met verzendkosten meegeteld is het meer.
icon

Beste antwoord door Aryan.Azizi 3 juni 2018, 21:00

Ja, je betaalt invoer-BTW voor pakketten met een waarde van meer dan € 22,-. De verzendkosten zijn onderdeel van de waarde van het product.
Houd er ook rekening mee dat de postbezorger (PostNL, DHL) ook kosten in rekening brengt voor het inklaren. Bij PostNL is dat volgens mij € 13.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge
Ja, je betaalt invoer-BTW voor pakketten met een waarde van meer dan € 22,-. De verzendkosten zijn onderdeel van de waarde van het product.
Houd er ook rekening mee dat de postbezorger (PostNL, DHL) ook kosten in rekening brengt voor het inklaren. Bij PostNL is dat volgens mij € 13.
Reputatie 7
Badge +7
Welkom op de community @sarasol, en goede vraag! Heb je toevallig al eens in dit topic gekeken? Mijn collega geeft daar antwoord op je vraag. 🙂 Ook worden er andere tips gedeeld, zoals een invoercalculator. Kan je hier wat mee?
Er is een website voor tegenwoordig: http://www.invoercalculator.nl/
Het enige lastige is soms het vinden van het juiste tarief.
Reputatie 2
Badge +2
De website invoercalculator is wel handig maar geeft helaas niet alle informatie.
Dat komt door dat ook de Douane niet alle informatie deelt zodat je eigenlijk niet 100% kan zeggen wat het je uiteindelijk gaat kosten maar op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/hoeveel-betaal-ik-de-douane-als-ik-iets-koop-bij-buitenlandse-webshop vind je wel wat meer gegevens en een Vinyl plaat staat gelijk aan een cd/dvd/blu ray dit zijn gewoon informatie dragers voor de douane.
Wel kan je maar dat mag absoluut niet 👿 is vragen of ze een lagere bedrag op het pakket kunnen zetten.
En wat als het vinyl tweedehands is? Is er dan ook BTW verschuldigd over de aankoop uit de VS?
Misschien een tip: kijk ook naar andere aanbieders. Sommige grotere bedrijven (zoals Amazon) hebben meerdere vestigingen en het is mij vaak gebeurd dat ik iets uit de VS bestelde en het vervolgens vanuit Duitsland kwam. Ofwel: niks geen extra invoerrechten.
Bij Amazon wordt bij een product uit de VS al bij het uitchecken belasting gerekend, tenminste dat is mijn recente ervaring. Dat was voldoende om geen invoerrechten te betalen. De waarde van het pakketje was > 50 euro (zonder bijkomende kosten) . Maar het pakketje was zo door de douane heen en verder geen aanvullende kosten gezien.
Deze link (https://www.admsnippe.nl/wp-content/uploads/2012/12/btw-bij-handel-in-gebruikte-goederen.pdf) geeft helderheod. Helaas lees ik daarin: Als u gebruikte goederen invoert vanuit landen buiten de EU kunt u demargeregeling niet toepassen. U moet altijd BTW betalen over de waarde van de ingevoerde goederen.

Reageer