aansprakelijkheidsverzekering - maximale dekking

• 1 February 2021
  • 1 reactie
  • 123 Bekeken

Badge

Hoi!

Ik kom uit Duitsland, maar woon sinds 18 jaren in Nederland. Voordat ik naar Nederland kwam, had ik in Duitsland een aansprakelijkheidsverzekering (particulier, alleenstaand) met een dekking van 7.5 miljoenen. Omdat ik niet meer in Duitsland woonachtig was, moest ik overstappen naar een verzekering in Nederland. Toen was de verzekeraar in Nederland verbaast over de hoge dekking en zei dat dit in Nederland niet bestaat. Ik heb toen een aansprakelijkheidsverzekering met een dekking van een miljoen afgesloten. Heeft mijn verzekeraar me onzin verteld?

De “Verbraucherzentrale” van Noordrijn-Westfalen in Duitsland raadt wel aan, een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten met een dekking van 10 miljoenen, beter 50 miljoenen. De redenering is dat bij ongeluk waar een persoon tot schade komt, de schade makkelijk zo hoog kan worden. De kosten voor een polis met dekking 10 miljoenen zijn b.v. bij HDI Hannover 36,02 € per jaar (zoveel betaal ik nu voor mijn polis van 1 miljoen). Dekking van 20 / 50 miljoenen is niet veel duurder, namelijk 42,86 / 49,69 € p.a. Weliswaar is het erg onwaarschijnlijk dat ik ooit een schade van 50 miljoenen ga veroorzaken, maar aan de andere kant lijkt me 1 miljoen dekking toch een beetje weinig.

Ik heb inderdaad gezien bij vergelijking van aansprakelijkheidsverzekeringen van de consumentenbond dat de dekkingen tot maximaal 2.5 miljoenen zijn. Waarom is dat zo veel lager dan in Duitsland? Is een  hogere dekking echt niet gebruikelijk in Nederland? Zijn er misschien wettelijke regelingen waar uit volgt, dat je dat in NL niet nodig hebt? Of zijn er wel verzekeringen, die zo hoge dekking aanbieden? Zoals ja, welke?

Groeten

Martin

1 reactie

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk dat Nederlandse rechters zelden of nooit claims toewijzen die in de miljoenen lopen . Als dat zo zou zijn , dan zouden we hier massaal onderverzekerd zijn . Voor een deel zou kunnen meespelen dat verzekeraars het risico voor hunzelf willen beperken . Het is een vrije markt , dus zij bepalen de regels en de premies . Dat is niet altijd wat hun klanten graag willen .  Echter betekenen veel betere dekkingen ook veel hogere premies .

Reageer