Aansprakelijkheidsverzekering: schade aan raam bij vriend

• 19 June 2022
  • 4 reacties
  • 161 Bekeken

Wat er gebeurd is:

na bij een vriend overnacht te hebben, en ‘s avonds het raam open te hebben gezet. 
Is in de nacht door de wind het raam losgekomen van de scharnieren en moet nu vervangen worden.

is dit te claimen op een aansprakelijkheidsverzekering?

4 reacties

Er is zeker een kans dat dat lukt, zeker als dat eigen initiatief was.

Reputatie 7
Badge +7

Ja, ik denk ook dat het zal lukken op jouw AVP, aansprakekijkheids verzekering voor particulieren. Het is een van buitenaf komend onheil en je had het niet in bruikleen zoals een zonnebril of fiets, maar ik denk dat de opstalverzekering van de vriend het ook dekt, want de wind was toch de oorzaak?

Even filosoferend:

Het lijkt me dat als de schade het gevolg is van jouw handelen of nalaten het iets is voor jouw AV. Als het een gevolg is van de wind en/of een gebrek aan het raam dan is het mogelijk iets voor de opstalverzekering.

Als jouw vriend je niks heeft gezegd denk ik dat het een gebrek is aan het raam want het is vrij normaal om 's nachts een raam open te zetten.
Als jouw vriend je heeft gewaarschuwd dat je dat raam niet mocht openzetten omdat het anders kapot ging omdat het zo brak was dan kun je er over discussiëren of het redelijk was om van jouw te verwachten ook met je slaperige kop daar aan te denken.
Als het raam prima was maar het stormde zo hard dat zelfs een prima raam kapot ging dan is het een opstalkwestie. Dat jij dat raam als laatste hebt aangeraakt is dan irrelevant.

Reputatie 2
Badge +2

@Gebruiker1655656174 Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden?

Reageer