Consumentenbond.nl

aanvullende verzekering bij sporten

Wie lid is van een vereniging is meestal via de vereniging verzekerd die aangesloten is bij een bond, het
zit in de contributieafdracht aan de bond, recreatieleden zijn lang niet altijd lid van de bond, dus niet verzekerd.
Mijn ervaring met verenigingen is dat wie lid wordt nooit wordt verteld of aan een ouder dat je verzekerd bent, wie competitie speelt is automatisch lid van de betreffende bond en dus verzekerd.
Het gaat dus om twee type sporters: de recreant lid van een vereniging en wie op eigen houtje sport: in fitnesscentra vermoed ik, hardlopers, "wielrenners" , mountainbikers etc die gebruik maken van de openbare weg of in bossen, duinen.

6 reacties

Reputatie 7
Over wat voor soort verzekering heeft u het?
Reputatie 7
Als je lid wordt van een sportvereniging kun je toch zelf vragen of er een verzekering is? Als je individueel gaat sporten zul je jezelf moeten (bij)verzekeren als die sport een zeker risico met zich meebrengt.
Mogelijk is het een ongevallenverzekering, echt weten doe ik het niet. Het maakt niet uit, een bond regelt dit voor competitiespelers.
Voor competitiespelers geldt zover ik weet een verzekering van huis tot huis, of de vereniging dat zelf regelt of de bond weet ik niet precies.

Kun je toch zelf vragen: dat is het nu juist, ik sport al heel lang, nooit iemand horen vragen of er een verzekering is, recent was bij een vereniging van mij een contributieverhoging, dit bleek als recreant o.a. in te houden dat recreanten niet verzekerd waren en dat zijn er zo'n 20%. Voor mij geldt dat ik al eerder lid ben van een zelfde vereniging waar ik competitie speel, dus verzekerd.

Het artikel over zorgverzekeringen noemt een aanvullende verzekering voor sporters, ik probeer duidelijk te maken dat er een verschil bestaat tussen verenigingsleden en zij die op eigen gelegenheid sporten zoals die noem. Het is naïef te denken dat deze laatsten erbij stilstaan dat zij zich apart hier voor moeten verzekeren, immers als het een typische sportblessure is dan zal een zorgverzekering en uiteraard ook de behandelaar willen weten hoe het ontstaan is, dus of de verzekerde in verenigings-verband dit heeft opgelopen dus of het te verhalen is op de verzekeraar van de bond of club.
Reputatie 7
De duikvereniging waar ik lid van was had een risicoverzekering voor gezamenlijke activiteiten en training. Bij de schietvereniging moest iedereen de eigen waens had zich zelf extra verzekeren, er was ook een risicoverzekering voor zover ik weet maar er zitten nog meer dingen aan vast die buiten de club niet worden gedekt, zoals je wapens de ook niet goedkoop zijn en een zeker risico onderweg naar de schietbaan of wedstrijd.
ik denk dat voor heel wat sporten een aanvullende verzekering niet zo gek is, behalve voor denksporten dan.
Voor denksporten geldt uiteraard dat wie competitie speelt dat je van huis tot huis verzekerd bent, zelf lid geweest van dam- en schaakclub. Dammen bestuurslid geweest en zoek zoiets uit.
Reputatie 7
Maar bij schaken en dammen hoef je je niet te verzekeren tegen breuken, haaienbeten, caissonziekte en behandeling of voor het repareren van schotwonden omdat één of andere kluns probeert met een balpen een vastzittende patroon uit de kamer van een pistool te peuteren terwijl de loop in jouw richting wijst.

Reageer