ABN-AMRO heft rekeningen op van Nederlandsers in buitenland

• 30 september 2020
  • 8 reacties
  • 600 Bekeken

ABN-AMRO beëindigt rekeningen van Nederlanders die in het buitenland wonen. Ook de beleggingen bij ABN-AMRO moeten worden verkocht. De kosten van verkoop en eventuele aankoop van de fondsen bij een andere bank worden niet door ABN-AMRO vergoed. Wat is hier aan te doen?

8 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Ik neem aan dat je het hebt over rekeningen van buiten de EU wonende Nederlanders?

Ja, inderdaad, in dit geval Suriname.

Reputatie 7
Badge +6

Hier staat een artikel met uitleg erover. Daarin staat deze zin die wellicht alles verduidelijkt. Het speelde al in 2018 en men klaagde toen bij het kifid.

“De Geschillencommissie verwees naar de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), die stelt dat banken voor activiteiten buiten de EU in elk land een aparte bankvergunning moeten bezitten. Met een Nederlandse vergunning kan alleen in EU-landen diensten worden aangeboden.”

Beste Mazzel. Dank voor uw aanvulling. Ik begrijp dat de ABN-AMRO-bank  het recht heeft om  de relatie met klanten buiten de EU te beëindigen.

De niet-EU klanten worden nu genoodzaakt hun beleggingen bij ABN-AMRO te verkopen en eventueel  bij een andere bank nieuwe aan te kopen. Hierdoor ontstaan kosten in de orde van 2% per transactie. Bij navraag bleek de ABN-AMRO bank deze kosten niet te vergoeden. Wie heeft hiermee ervaring en/of een poging gedaan om de kosten vergoed te krijgen?

Reputatie 7
Badge +6

Suriname heeft vorig jaar een nieuwe valutawet ingevoerd. Daar was toen veel consternatie om want je mocht dan als ingezetene geen buitenlandse valuta meer bezitten behalve met speciale vergunning. De nieuwe regering van Santokhi heeft of zal deze wet wellicht weer terugdraaien. 

De ABN en haar voorganger was van oudsher de eigenaar van De Surinaamsche Bank maar na de onafhankelijkheid is die uiteindelijk verkocht. Ik denk dat door die nieuwe valutawet de ABNAMRO haar bankvergunning in Suriname moest opgeven. Als je googelt op "valutawet Suriname youtube" krijg je een batterij filmpjes over dit onderwerp. Ik denk dat de ABNAMRO het moest van Suriname. In dat geval kan je die kosten denk ik niet claimen.

Suriname heeft nu een staatsschuld van 4 miljard US$ volgens president Santokhi en volgens de begroting van dit jaar 8,7 miljard SRD aan inkomsten oftwel 0,5 miljard US$ bij een koers van 16,8 SRD voor een US$. Dat is bijna 80 keer schuld dan de inkomsten van dit jaar. Nederland heeft maar iets van 0,65 keer schuld van de inkomsten van dit jaar. Suriname is zo bankroet als maar zijn kan. Dus alle Surinamers die een spaarpot in Nederland hebben, gaan ze op leven en dood vreselijk graag willen hebben in Suriname. Het is voorzover ik weet voor de Surinaanse wet ook illegaal. Ik denk niet dat dit vraagstuk binnen de competentie valt van welke adviseur dan ook. 

Het is sowieso problematisch om als niet ingezetene je geld in het buitenland te stallen, in elk geval bij overlijden en voor de erfgenamen. Mijn kennis is ongetwijfeld gedateerd, maar aangezien alles alleen maar ingewikkelder wordt zal ook nu nog gelden, dat er zelfs in de EU zo fors voor juristen en notarissen moet worden betaald dat het wel om grote bedragen moet gaan wil er nog iets van overblijven. In omgekeerde richting, niet ingezetenen die in Nederland een rekening aanhouden, zal dat niet anders zijn. De langdurige rompslomp die dat voor banken met zich meebrengt kan ook een reden zijn om zulke rekeningen te beëindigen. 

Mijn schoonouders wonen in Curaçao vanaf 1961. Nu heeft mijn schoonvader bericht gehad van de ABN dat over 6 maanden hun rekening wordt beëindigd. Mijn schoonvader is 87 en mijn schoonmoeder 86 en zij krijgt ook nog een oorlogsslachtoffer uitkering gestort op de ABN rekening. Deze oudjes helemaal van streek. Zelf snapt hij er niets van en zegt waarom kan de ABN ons niet nou niet gewoon als klant behouden. Over een paar jaar zijn we er misschien niet meer.

Volgens mij had ik gelezen dat de ABN ook een zorgplicht heeft.  “Als bank heeft ABN Amro de plicht zich de belangen van haar klanten aan te trekken en overeenkomstig te handelen”.

Reputatie 7
Badge +6

Zal te maken hebben met de aangescherpte regels in combinatie met keuzes die de bank maakt . In eerdere reacties hierboven staat uitleg . Ook al geeft het gedoe , dan nog is het toch geen probleem om over te stappen naar een bank die plaatselijk actief is en blijft ?

Reageer