ABN AMRO renteclaim, consumentenbond hoofdprijs, ABN klanten een fooi

  • 11 September 2021
  • 12 reacties
  • 297 Bekeken

Badge

Graag wil ik de consumentenbond feliciteren met de hoofdprijs van 50 miljoen euro die zij van de ABN AMRO ontvangt voor de bemiddeling betreffende de renteclaim van ABN AMRO. 

 


12 reacties

Oehhhh. Toelichting?

Badge

Compensatieregeling wurgkredieten ABN AMRO "doekje voor het bloeden"

 

 
Klanten van ABN AMRO die jarenlang een torenhoge variabele rente hebben betaald over hun doorlopend consumptief krediet krijgen een veel te lage compensatie van de bank. Deskundigen die Kassa raadpleegde, stellen dat de bank de compensatieregeling niet uitvoert in lijn met uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Klanten kunnen hierdoor vele duizenden euro’s mislopen.  

Dit blijkt uit berekeningen die Stichting Geldbelangen en claimorganisatie Qollect maakten op verzoek van Kassa. De organisaties stellen dat de door ABN AMRO en Consumentenbond onlangs aangekondigde compensatieregeling nog geen vijftien procent dekt van wat de bank eigenlijk zou moeten betalen. 

Kassa besteedt hier morgenavond uitgebreid aandacht aan en laat een klant aan het woord die slechts 300 euro compensatie ontvangt op basis van ABN Amro-regeling, terwijl hij uitging van 18.500 euro volgens berekeningen die Stichting Geldbelangen voor hem maakte.  

Gerechtelijke procedure

Qollect gaat met ABN AMRO en de Consumentenbond het gesprek aan. Als dat niet tot een betere compensatie leidt, wil de organisatie gerechtelijke procedures aanspannen om wèl het onderste uit de kan te halen voor gedupeerden met een wurgkrediet. Stichting Geldbelangen die al sinds 2016 aandacht vraagt voor de problemen met deze kredieten treedt op als adviseur. Haar zaken bij Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID) zijn eerder aanleiding geweest voor Crédit Agricole Consumer Finance (CACF) om een compensatieregeling te treffen voor al haar klanten. Geldbelangen won eenzelfde zaak namens een klant met een ABN AMRO-krediet bij de Commissie van Beroep van het KIFID, waarna ABN AMRO in samenspraak met Consumentenbond Claimservice met een compensatieregeling kwam voor al haar klanten die te veel rente hebben betaald.

De voornaamste punten van kritiek van Qollect en Stichting Geldbelangen zijn dat de bank de rente niet over de hele looptijd van het product compenseert, maar vanaf het jaar 2008, terwijl er ook mensen zijn met kredieten die al liepen voor die tijd. In recente uitspraken stelt het KIFID duidelijk dat consumenten recht hebben op compensatie over de hele looptijd van hun doorlopende krediet.

Rente-op-rente-effect

Ook houdt de bank er volgens de organisaties ten onrechte geen rekening mee dat over een kleinere schuld rente zou zijn betaald als de juiste, lagere rente in rekening was gebracht. Dit wordt ook wel het rente-op-rente-effect genoemd. Doordat de bank te veel rente in rekening bracht, liepen mensen met een wurgkrediet geld mis dat ze niet konden gebruiken om hun schuld kleiner te maken. Hierdoor betaalden zij jarenlang een torenhoge rente over een bovendien veel te hoge schuld.

ABN AMRO zegt dit rente-op-rente-effect niet te hoeven toepassen, omdat dit niet zou blijken uit uitspraken van het KIFID. Advocaat financieel recht Harm-Jan Tulp die Kassa raadpleegde, betwist dit. Hij wijst bovendien op de compensatieregeling van CACF die op basis van dezelfde uitspraken wel rekening houdt met het effect van de lagere rente op de openstaande schuld. ‘CACF betaalt zelfs de rente uit hoofde van het contract. Ook zegt CACF dat zij doet wat de Commissie van Beroep van haar vraagt. Het rente-op-rente-effect zit kortom in de uitspraak ingebakken. Aan een consument kun je niet uitleggen waarom ABN AMRO, anders dan Crédit Agricole, geen rente op rente betaalt. Het gaat immers om een regeling op basis van dezelfde uitspraak. Hierdoor kunnen klanten van ABN AMRO heel veel geld mislopen’, aldus Tulp.

De Rabobank maakte onlangs ook bekend met een compensatieregeling te komen voor klanten die te veel rente betaalden. Deze bank geeft, net als CACF aan, in tegenstelling tot ABN AMRO, wel rekening te houden met het zogenoemde rente-op-rente-effect.

Vangnetregeling

Qollect stelt dat het zeer onverstandig is als consumenten instemmen met de ABN AMRO-regeling. "Op z’n minst is het slim om gratis bij ons te laten controleren of mensen krijgen waar ze recht op hebben. De kans dat je te weinig krijgen is vrijwel honderd procent. De ABN AMRO-regeling is echt een doekje voor het bloeden’", aldus advocaat ondernemingsrecht en massaclaim specialist Adriaan de Gier, oprichter van het nieuwe initiatief Qollect dat mistanden in de financiële sector wil aankaarten. Binnenkort stelt Qollect daarom een gratis rekentool beschikbaar op haar website.  

Consumentenbond Claimservice laat in een reactie weten dat de compensatieregeling van ABN AMRO voor het merendeel van de klanten van de bank gunstig uitpakt. "Een kleine groep komt er minder goed vanaf. Daarvoor gaan wij de komende tijd werken aan een vangnetregeling. Wij zullen de bank controleren op de uitvoering", aldus directeur Stef Smit van Consumentenbond Claimservice.

250 miljoen euro

De compensatieregeling van ABN AMRO geldt voor diverse doorlopende consumptieve kredieten van ABN AMRO en dochterondernemingen ALFAM en ICS. Het gaat om leningen met een variabele rente, creditcardschulden en betaalrekeningen met de optie tot roodstaan. Op haar website laat de bank weten de rente opnieuw te berekenen en klanten te compenseren. Voor het einde van dit jaar kunnen de eerste klanten compensatie verwachten volgens de bank. ABN AMRO trekt hiervoor 250 miljoen uit, twintig procent daarvan is gereserveerd voor uitvoeringskosten, waaronder de vergoeding van kosten van klanten aan de Consumentenbond. Ruim 200.000 klanten hebben volgens de bank recht op compensatie. 

Reputatie 7
Badge +4

gisteren bij kassa sprongen de vonken er ook vanaf, belangrijk mis-communicatie is dat de kifid uitspraak gewoon uitgevoerd wordt, zonder tijdsbeperking (dus ook voor 2008) maar zonder rente-op-rente, want dat is immersgeen kifid uitspraak

@Dorus123 Waar staat dat de Consumentenbond 50 miljoen ontvangt, dat is nogal een bedrag?

 

Reputatie 1
Badge

Werd bij Kassa genoemd en door ABN AMRO en Consumentenbond vertegenwoordigers niet tegen gesproken. 

“ABN AMRO trekt hiervoor 250 miljoen uit, twintig procent daarvan is gereserveerd voor uitvoeringskosten, waaronder de vergoeding van kosten van klanten aan de Consumentenbond.”

 

Er staat dus niet dat de Consumentenbond 50 miljoen krijgt maar dat dit bedrag gereserveerd voor uitvoeringskosten waaronder ... en daarnaast is dit blijkbaar no cure no pay uitgevoerd, dan moet er bij een cure ook betaald worden. 

Maar beter is wellicht mensen in het vervolg gelijk de rekeningen van de advocaten te laten betalen en af te wachten of er iets uitkomt en overblijft voor de slachtoffers. Dan heb je deze discussie niet.

Reputatie 1
Badge

@A. Deen 

Bij Kassa werd door vertegenwoordiger Consumentenbond niet ontkend dat € 50 mio voor Consumentenbond bestemd is!

Zijn verhaal was verder ook zeer warrig want de tekst op de website van de CB was niet volledig gaf hij aan. Niet slim. 
 

Het is niet No Cure, No pay. De ABN AMRO betaald de Consumentenbond gewoon € 50 mio. 

@A. Deen

Het is niet No Cure, No pay. De ABN AMRO betaald de Consumentenbond gewoon € 50 mio. 

Natuurlijk wel. Nu de "cure" van 250 miiljoen afgesproken is is die 20% de pay. Zo werkt dat, het betekent dat de deelnemers niet vooraf geld op tafel hoeven te leggen en dat iemand dus onbetaald aan de gang gaat maar dat bij uitbetaling een percentage van de opbrengst voor de vertegenwoordiger is.

Overigens is niets zo fijn als mensen die uitleggen dat er veel meer geld ingezetenen zou hebben. Toch jammer als je na de verkeerde bank ook weer de verkeerde vertegenwoordiger hebt gekozen, die andere had het veel beter kunnen regelen.

Badge

De hamvraag is waarom de consumentenbond een deal heeft gesloten zonder de rente-op-rente vergoeding mee te rekenen. Dit is van groot belang want deze rente-op-rente vergoeding bedraagt ongeveer 50% van de totale vergoeding, wordt in het programma verteld.

Dit is bij andere banken wel meegenomen in de vergoeding naar de klant. Bovendien stelt advocaat De Gier dat bij een schadeloosstelling er sowieso rente-op-rente moet worden betaald.

Verder blijkt dat het Kifid stelt dat de hele looptijd van het krediet, dus ook de jaren voor 2008, moeten worden meegenomen in de schadeloosstelling. Pas nu het tv-programma Kassa zich ermee bemoeit, erkennen ze dat ze dit ook moeten doen, dit in tegenstelling tot eerdere informatie op de website waarbij alleen schadeloosstelling vanaf 2008 in het vooruitzicht werd gesteld.

Als gedupeerde vraag ik mij af waarom de consumentenbond een akkoord met de ABN AMRO heeft gesloten waarbij klanten slechter af zijn dan bij andere banken.  Waarschijnlijk is het voor mij interessanter de claim bij de consumentenbond af te kopen en verder te gaan met Qollect of mijn eigen rechtsbijstandsverzekeraar in te schakelen. Ik ga in elk geval niet meer in zee met de consumentenbond.

 

Nou meneer @Dorus123 , ik heb de app maar eens opgestart en die kassa uitzending teruggekeken en ik heb zelden zo'n tenenkrommend optreden van woordvoerders gezien. Ze spraken elkaar glashard tegen terwijl ze als een paar betrapte schoolkinderen staan te wiebelen op hun voeten en zenden alle signalen uit dat ze niet het hele verhaal vertellen.

Ik heb de indruk dat men heeft onderhandeld en tot een compromis is gekomen, en dat is ook de bedoeling, maar dat men het compromis niet durft uit te leggen. Ik kan niet beoordelen of er meer ingezeten had, er zijn altijd mensen aan de zijlijn die uit kunnen leggen dat zij het allemaal veel beter gedaan zouden hebben, maar dit optreden had men beter achterwege kunnen laten.

Ik verwacht dat hier snel een vervolg op komt.

Reputatie 2
Badge +4

Beste @Dorus123, Bedankt voor de felicitaties.

De genoemde 50 miljoen zijn de totale uitvoeringskosten van de regeling. Hierin zitten bijvoorbeeld ook de €175 die iedere deelnemer ontvangt als dank voor de medewerking aan het onderzoek. De ca. 10.000 deelnemers hebben zich aangemeld op basis van no cure no pay. Het vergoedingspercentage is 10%. Omdat ABN Amro alle klanten op dezelfde manier wil behandelen, nemen zij de vergoeding voor hun rekening. Het door ons te ontvangen bedrag hangt af van de hoogte en looptijd van de kredieten van onze deelnemers. Wij denken dat het gaat om maximaal €900.000.
Op deze pagina behandelen we deze en andere veelgestelde vragen over de compensatieregeling.

Reageer