Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon
Beantwoord

achterstallige zorg premie / collectiviteit / aanvullende verzekering verplicht?

• 4 september 2017
  • 1 reactie
  • 235 Bekeken

Tot april had ik een baan waarbij de werkgever de zorgpremie inhield. Ivm een collectiviteit nam ik een extra ruim pakket aanvullende verzekeringen.

Daarna heb ik wat free-lance werk gedaan tot ik deze maand weer een vaste baan vond en deze werkgever biedt ook een mooie collectieve verzekering.

Maar eigenlijk had ik helemaaal niet aan m'n zorgverzekering gedacht en pas in juli realiseerde ik me dat de premie niet geint werd.

Ik heb toen contact opgenomen, ook ivm het overschakelen naar de nieuwe werkgever.

Ik heb toen (telefonisch) aangegeven dat ik een ander pakket wilde (bij de oude verzekeraar) maar pas eind augustus kreeg ik de nieuwe polis (van deze oude verzekeraar ) met de nieuwe premie EN het aanvullende pakket. Ik had me toen al opgegeven bij de nieuwe verzekeraar.

Vervolgens heb ik de oude verzekeraar aangeschreven en uitgelegd dat ik - als ze me op tijd gewaarschuwd hadden - ik nooit zo'n ruim pakket aanvullende verzekeringen zou hebben genomen en ik alleen akkoord ging met het betalen van de basis premie (vanaf april), niet de aanvullende (ongebruikte) aanvullende verzekeringspremie.

Zij hadden immers tijdig moeten laten weten: meneer, uw werkgever betaald geen premie meer voor u: hoe gaan we dit verder doen?

Maar hoe sterk sta ik hierin juridisch?
icon

Beste antwoord door lara100 24 oktober 2017, 22:09

U staat niet sterk. Bij verlies van baan MOET je de verzekering houden zoals die ( collectief) was. Dit is een wettelijke regel. Alleen als je direct aansluitend een andere baan krijgt met weer een collectieve verzekering, mag je de verzekering opzeggen. En dit moet ook op korte termijn worden doorgegeven.
Conclusie: helaas blijft u tot het einde van het jaar verplicht uw oude verzekering te behouden. Nieuwe en oude verzekering vechten het met elkaar uit. Maar de oude krijgt gelijk.
Bekijk origineel

1 reactie

U staat niet sterk. Bij verlies van baan MOET je de verzekering houden zoals die ( collectief) was. Dit is een wettelijke regel. Alleen als je direct aansluitend een andere baan krijgt met weer een collectieve verzekering, mag je de verzekering opzeggen. En dit moet ook op korte termijn worden doorgegeven.
Conclusie: helaas blijft u tot het einde van het jaar verplicht uw oude verzekering te behouden. Nieuwe en oude verzekering vechten het met elkaar uit. Maar de oude krijgt gelijk.

Reageer