Consumentenbond.nl
Vraag

Actie ANWB credit card niet beschikbaar vanwege technische storing

• 23 augustus 2019
  • 9 reacties
  • 1075 Bekeken

Badge
Beste Consumentebond en leden,

Ik probeer nu al een tijdje een creditcard (CC) aan te vragen via de ANWB omdat ze deze zomer een goede actie hebben lopen voor een CC. Ik had dit helemaal uitgekiend ivm het overstappen van Bank, waar bij de nieuwe bank de CC een erg dure is en niet echt ideale voorwaarden zou hebben. Mooie aanbieding dus want ik kan mooi overstappen naar een ANWB CC met goede voorwaarden. Echter....

Nu is het al een tijdje niet meer mogelijk om een CC aan te vragen van de ANWB vanwege een 'Technische Storing' op de website. Nu dit al een tijdje aanhoudt bel ik naar de ANWB en blijkt het echter dat ze 6000 aanvragen achterlopen, mijn interpretatie: vanwege het grote succes zetten ze er nu maar een technische storing op! Na aandringen heeft de ANWB medewerker het geprobeerd bij ICS, maar het antwoord luidt; op dit moment niet mogelijk vanwege technische storing, probeert u het later nog eens, tegen die tijd hebben we wel weer een andere aanbieding. Er is dus geen enkele indicatie afgegeven van de tijd die het gaat duren en wat op dat moment dan de voorwaarden van de actie zijn. Ik vind dit een rare gang van zaken, en vind het eigenlijk misleidende reclame of lokkertje.

Het lijkt me een duidelijk geval van 'ten onder aan hun eigen succes' of 'teveel kosten als we dit doorzetten dus gooien we het maar op een technische storing', deze laatste twee zijn mijn eigen interpretatie. Ik schat in dat het probleem bij ICS ligt, echter is de ANWB de intermediar en treft hun hier ook blaam.

Mag dit? En hoe pak ik dit aan mocht ik er in willen duiken, kan de consumentenbond hierin helpen?

Alvast bedankt,
R. Lavrijsen

9 reacties

Badge +4
@R. Lavrijsen
Bedankt voor de informatie.
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe credit card en de ANWB credit card leek mij een goede keuze.
Maar ik zie nu dat ik kan wachten tot Sint Juttemis wegens de (al dan niet bestaande) problemen bij de Anwb en/of ICS, als ICS verder dienst weigert en daar lijkt het sterk op, denk ik dat dit een hopeloze zaak is.
Ik heb op wat vergelijkingssites gekeken en ik denk dat de Master Card Classic het dichtst in de buurt van de Anwb Card komt.
https://www.creditcardvergelijking.nl/welke-creditcard-kiezen/
https://www.creditcard.nl/meest-gekozen?herkomst=home-top5
Ik heb geen haast, ik wacht nog enkele weken en als de Anwb Card nog steeds onbereikbaar is, ga ik wel voor de Master Card Classic, die is ook bankonafhankelijk.
Hmm, die is ook van ICS, zouden ze deze kaart wel snel verstrekken?
Reputatie 6
Badge +6
Een echt belachelijke zaak en dat voor de ANWB en de ICS.
Ik heb al jaren een card van de ANWB, ICS, de VISA. En tot volle tevredenheid. Een aantal jaar terug hadden ze een actie om van gewone naar gouden card te gaan. Dat heb ik toen gedaan, het bedrag is redelijk gebleven en er zijn meer voordelen o.a. een jaar verzekering.
Ik heb ook vaak met de ICS gebeld, dag en nacht bereikbaar en juist in de nacht en op ongebruikelijke uren, snel bereikbaar en snel geholpen. Ik heb dus prima ervaringen. Ik heb ook Mastercard gehad, en daar minder tevreden over (naast de hogere prijs). Het is dus jammer dat het zo zou lopen als u allen schetst. Ik bezit geen macht bij de ANWB of ICS, maar dit kan niet. Dit moet snel opgelost worden, juist omdat niet alleen ik maar meerderen goede ervaringen hebben. Ik beveel de card ter harte aan, maar niet met die wachttijd. Groeten Leo.
Badge +6
Hi @R. Lavrijsen, ik heb je verhaal intern al als signaal doorgegeven. Heb je zelf ondertussen nog contact gehad met de ANWB en/of ICS?
Reputatie 6
Badge +6
Ja, ik ben er ook benieuwd naar. Niet omdat ik van de ANWB of ICS ben, er ook nooit gewerkt heb, geen aandelen enz., maar ik het anderen zeer kan aanraden want ik ben erg tevreden over die creditcard. En via de aanbieding van de ANWB is het één der voordeligste. Verder krijg je wat rente als je er geld op laat staan, verwacht echter niet veel. En je krijgt een verzekering, de gewone een half jaar, de gouden een jaar, en hij heeft nog wat meer voordelen...... maar zou wachten als daar ook een aanbieding van komt, waarbij o.a. een 2e kaart voor vrouw, vriendin, vriend enz. Verder heb ik goede ervaring met de service van ICS die 24 uur 7 dagen bereikbaar is, overdag wat druk, 's avonds en 's nachts rustig, vaak meteen aan de beurt. Ze zoeken alles voor je uit, storneren als je het vraagt enz. enz. De wachttijden moeten echt weg, althans zoals de andere leden stellen. Toch wat heibel maken, vasthouden, zoek de sociale media. de forums ook daar, alle beetjes helpen. En hopelijk bereikt de consumentenbond ook wat nu Imke het door gegeven heeft. Maar uiteraard ben u vrij in uw keuze voor andere kaarten. Kijk dan ook goed of deze overal aangenomen wordt, met Visa zit dat goed. Mastercard ook wel, maar de anderen, de Amerikaanse heel beroerd.
Groeten Leo.
Badge +4
Als ik het mij goed herinner was er een aanbieding tot 3 september, waarbij het eerste jaar voor de ANWB Visa Card gratis was.
Ik zie dat dit niet meer zo is:
https://www.creditcardvergelijking.nl/visa/anwb-visa-card/
Misschien dat men nu de achterstand bij de aanvragen gaat inlopen?

Overigens lijkt bij de Mastercard Classic het eerste jaar wel gratis te zijn.
(en op deze site zelfs beter gewaardeerd dan de Anwb card)
Beide kaarten zijn van ICS.
Badge
Hoi Allen,

Bedankt voor jullie reactie en ideeen, @Imke ik heb zelf geen actieve acties meer uitgezet of contact gehad. Ik ben wel veel blijven zoeken naar alternatieven maar de ANWB aanbieding was iig verreweg de beste (wat het succes dus wel laat zien, ik ben niet de enige die het opgemerkt heeft). Ik wacht nu even af met wat voor actie ze nu gaan komen, de huidige actie liep tot 2 September 2019 en is dus afgerond. Ik hoop hetzelfde als de zomeractie 2019 maar vrees dat ze dat niet nogmaals gaan doen.

Ik hoop dat er iig nog een officiële reactie komt op de kritiek die geuit is en op de gedupeerden van deze zomeractie. Verder zou ik verder acties willen ondersteunen om ICS/ANWB duidelijk te maken dat dit soort acties niet door beugel kunnen, laat ze eerst maar eens bewijzen dat het een echte 'technische storing' was.

Gr,
Reinoud Lavrijsen
Badge
Hoi Allen,

Ik zie verder net nog het volgende in de voorwaarden van de actie staan (zie link in mijn vorige post):

Deze actievoorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen van een ANWB Visa Card (of ANWB Visa Card voor jongeren), een ANWB Visa Silver Card en een ANWB Visa Gold Card (hierna: ANWB Creditcard) die van 1 mei t/m 2 september 2019 zijn aangevraagd en vóór 28 september 2019 door ICS zijn verwerkt en goedgekeurd.

Er zit dus nog een crux in die laatste zin, de aanvraag moet voor 28-09-2019 verwerkt zijn door ICS, tja met dat soort voorwaarden kan ICS natuurlijk altijd kiezen om de bulk niet voor deze datum te verwerken waardoor de actievoorwaarden niet gelden.

Ik vraag me dan ook af of dit mag, want er staat nergens hoe ICS met de aanvragen omgaat en wat de typische doorloop tijd is.

Gr,
R
Badge +4
@R. Lavrijsen
Ik zag vanmorgen dat de ANWB Credit Card weer bereikbaar is.
Maar de reclame is nu voor ANWB Visa Silver Card en die kost 26,50 euro per jaar, met 1e jaar gratis.
De ANWB Visa Classic Card kost 16,00 euro en is het 1e jaar is nier meer gratis.
https://www.anwb.nl/creditcard
(doorbladeren naar onderen)

De Mastercard Classic is 20,00 euro, en het 1e jaar gratis.
https://www.creditcard.nl/meest-gekozen?herkomst=home-top5

Vijf jaar ANWB Visa Classic Card is 80,00 euro.
Vijf jaar Mastercard Classic is ook 80,00 euro en je hoeft geen lid van de ANWB te zijn.

Ik denk dat ik binnenkort mijn Rabobank Creditcard ga opzeggen en overstap op de Mastercard Classic.
Reputatie 6
Badge +6
Het zou bijzonder onrechtvaardig zijn als mensen die de ANWB Visa card tijdig besteld hebben deze toch niet zouden krijgen. In Fred's voorbeeld scheelt dat op 5 jaar dus 64 Euro voor de Visa en 80 Euro voor de Mastercard. Overigens neem je nu toch de Mastercard dan krijg je bij de ANWB het eerste jaar 50% korting dus wordt nu de vergelijking over 5 jaar 80 voor de Visa en 72 voor de Mastercard. Helaas het blijven peanuts, maar toch. Groeten Leo.

Reageer