Consumentenbond.nl
Beantwoord

Advies pensioenregeling gevraagd

• 30 oktober 2018
  • 6 reacties
  • 751 Bekeken

Ik ben 56 jaar. Mijn werkgever heeft géén pensioenregeling.
In het verleden had ik bij (dezelfde) werkgever wel een pensioenregeling, maar toen ik - na een tijdje niet gewerkt te hebben - weer bij dezelfde werkgever terecht kwam zijn ze daarmee gestopt en kan ik niet "aanhaken" op de oude regeling.
Bij welke adviseur kan ik het beste terecht om een pensioenregeling aan te gaan?
icon

Beste antwoord door Wendy van den Elshout 31 oktober 2018, 11:18

In ons planningsysteem zie ik vooralsnog geen onderzoeken naar pensioenadviseurs of iets dergelijks. Sorry @RKnip ! Misschien dat de financieel goed onderlegde communityleden je verder kunnen helpen?

Verder verwijs ik je graag door naar Advieskeuze; daar vind je betrouwbare gegevens van dienstverleners én reviews van andere consumenten.

Groeten
Wendy
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Hallo @RKnip, volgens mij is het wettelijk verplicht vanaf je 25e pensioenpremie te betalen. Ik denk niet dat iemand daarvoor naar een adviseur is gegaan. De werkgever houdt het gewoon in op je loon. Misschien bedoelen ze dat je een aanvullend pensioen moet nemen omdat je een pensioenbreuk hebt. Op de websites van de grote verzekeringsmaatschappijen kun je daar wel informatie over vinden. De verzekeringsagent in mijn woonplaats geeft ook alle adviezen over aanvullende pensioenen. Je kan ook banksparen doen.

Welke adviseur de beste is kan ik niet zeggen. De Consumentenbond probeert zoiets te weten te komen met een club misteryguests. Maar daarna kan het allemaal weer veranderen. Uit eigen ervaring weet ik dat je zelf de beste adviseur bent. De rest kost alleen maar geld en kan je niet meer terugvinden als jaren later de opbrengst tegenvalt. Zie al die stichtingen Verliespolis, Consumenten Claim en zo.

Pensioen krijg je zolang je leeft. Als er na je overlijden nog pensioen overblijft, dan is dat voor de maatschappij tenzij je een partnerpensioen hebt. Bij aanvullend pensioen dat je zelf regelt is dat niet zo. Wat er over is na je overlijden gaat naar je erfgenamen.
Reputatie 7
Badge +5
Nederlandse werkgevers zijn niet verplicht om hun werknemers een pensioenregeling aan te bieden. Hierop bestaan echter twee belangrijke uitzonderingen. Een werkgever moet wel een pensioenregeling aanbieden als:
  • Het bedrijf binnen een sector met een collectief bedrijfstakpensioenfonds valt. In totaal is ongeveer driekwart van de werknemers in Nederland aangemeld bij een bedrijfstakpensioenfonds.
  • Het in de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) van de onderneming staat. Dit houdt in dat de werkgever iedereen binnen het bedrijf dezelfde pensioenregeling moet aanbieden.

Sparen voor pensioen - Belastingvoordeel

Zelf een pensioen opbouwen via een bankspaarrekening of lijfrente heeft als voordeel dat je tijdens de opbouwfase geen vermogensrendementsheffing betaalt. De Belastingdienst rekent deze bedragen namelijk niet tot je eigen vermogen. Daarnaast mag je de bedragen die je inlegt aftrekken van je inkomstenbelasting. Je betaalt namelijk pas inkomstenbelasting op het moment de bank of verzekeraar de bedragen uitkeert.
Reputatie 4
Badge +5
In ons planningsysteem zie ik vooralsnog geen onderzoeken naar pensioenadviseurs of iets dergelijks. Sorry @RKnip ! Misschien dat de financieel goed onderlegde communityleden je verder kunnen helpen?

Verder verwijs ik je graag door naar Advieskeuze; daar vind je betrouwbare gegevens van dienstverleners én reviews van andere consumenten.

Groeten
Wendy
Reputatie 6
Badge +6
Hoi @RKnip ,

Van harte welkom op het forum! Is het je ondertussen gelukt om een keuze te maken? Heb je nog iets gehad aan de tips van @Jan @Bert en @Wendy van den Elshout . Ik hoor het graag van je!
Beste Niels, Jan, Bert en Wendy!
Dank jullie voor jullie input. Het is lastig een kwalitatief goede en betaalbare adviseur te vinden .
Ik hoop via Advieskeuze zo iemand te vinden.
Nogmaals bedankt en groet.🔦
Reputatie 7
Badge +5
Kijk ook eens op mijnpensioenoverzicht.nl (inloggen met je Digidee). Je weet dan meteen waar je aan toe bent en hoe je eventueel aanvullende maatregelen moet nemen.

56 jaar is overigens wel wat laat als je nog pensioenmaatregelen wilt nemen.

Of regel het zelf. Zie bijvoorbeeld mijn eerste post in dit onderwerp.

Reageer