Consumentenbond.nl

Afdingen: doe jij dit wel eens?

Reputatie 3
Badge +3
Bij afdingen denk je waarschijnlijk eerder aan een toeristische markt op vakantie dan aan een Nederlandse winkel. Maar ook hier kan afdingen korting, gratis accessoires of service opleveren. Best de moeite waard dus.

Als je nog niet zo veel ervaring hebt, kunnen wat tips handig zijn. Wist je bijvoorbeeld dat het helpt om in het begin van de onderhandeling juist geen concreet bedrag te noemen? Ook kan het zinvol zijn om de onderhandeling als een spel te zien, je hebt immers niets te verliezen. Zin om aan de slag te gaan? Op onze website vind je nog meer tips.

Ding jij wel eens af? En wat zijn jouw trucs om tot een mooie prijs te komen? Praat mee!

13 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Bij afdingen denk ik.
Nou aan niks want ik weet niet wat het is 🤔

Alsnog waren het goede tips!
Reputatie 7
Badge +6
Ik hou niet zo van afdingen. Heb liever een eerlijke prijs zodat het ook niet nodig is. Ik gun elke verkoper een redelijke marge. Toch kunnen we een hoop geld besparen bij artikelen waar de verkoper geen vaste prijs heeft en ook al rekening gehouden heeft met afdingen. Toen onze inbouwkoelkast het begaf , zijn we op internet gaan zoeken welke we wilden en welke paste. Helaas was hier geen test van. De plaatselijke elektrozaak gebeld om te komen kijken en te adviseren en een nette prijs verzocht inclusief montage van het gewenste type en afvoer van de oude. Daarbij duidelijk laten merken voor welke prijzen het ding elders werd aangeboden. De genoemde prijs was netjes en het lastige inbouwen is ook keurig gedaan dus een tevreden klant. Bij een nieuwe auto zit de korting meestal verstopt in de geboden inruilprijs van de inruiler. Daar kunnen flinke verschillen in zitten . Uiteraard bekijk ik zelf ook eerst wat hij waard is. Wij gaan dan meerdere dealers benaderen die de auto hebben die wij mogelijk willen. Onze wensen qua merk en type en de proefrit en de prijs en de inruilprijs plus eventueel extra geboden korting of extra's , bepalen samen de keuze. Ik moet er een goed gevoel bij hebben qua prijs , maar ook alle andere criteria die een rol spelen . Anders loop ik de deur uit en ga elders kijken. Voor mij is niet alleen een scherpe prijs maatgevend.
Reputatie 7
Badge +5
Ik probeer, binnen alle redelijk, altijd stevig af te dingen, ga niet alle bedrijven af voor de laagste prijs, maar onderhandel bij diegene waar ik vertrouwen in heb en die mijn gunfactor heeft.
Verrassend waar je allemaal korting op kunt krijgen, wasmachines, drogers, vaatwassers, met auto's duren de onderhandelingen vaak wat langer.
De onderhandelingsmarge zit vaak al in de aanbiedingsprijs bij de grotere uitgaven, zeker bij keukenzaken en garage's en witgoed en onderhandel je niet, dan is het extra winst, wat ik in bepaalde gevallen ook een ondernemer/bedrijf gun die uitstekende service bied.

Sommige grotere electronica koop ik online, omdat de prijs dan dusdanig laag is, dat je die lage prijzen in de winkel zelden ziet.

In zuidelijke landen is ook meestal in kledingwinkels de standaard om af te dingen.
Ooit een leren jas gekocht, een heel mooi, hoog kwalitatief, getailleerd soft leren motorjack.
Mijn vriendin liep direct naar de mooiste en beste en duurste midden in een vol rek en volle winkel.
Na 3 kwartier ging de prijs van € 795,00 naar € 435,00 en allebei blij.
Het blijkt een heel goede koop, want na 25 jaar gaat motorjack nog steeds mee.
Reputatie 7
Ik kan dat best goed. Alleen bij een eenmanszaak doe ik het niet. Het lukt me meestal bij witgoed.
Bij mijn keuken heb ik het U vormige aanrecht voor niets, het was de verkeerde kleur maar het verschil valt mee, ik bestelde lichtgrijs gemeleerd maar nu is het wit gemeleerd, eerst zeiden ze dat ik dat had uitgekozen maar de papieren zeiden van niet. Op de markt lukt het ook bij de kaasboer als ik kaas haal die naar het buitenland gaat, ik vraag gewoon kwantumkorting bij tien kilo verschillende soorten. In Turkije en andere zuidelijke landen gaat het wel makkelijker dan hier.
Wij hebben zelf een winkel. Hierdoor snap ik dat afdingen wellicht leuk lijkt, maar ook dat het de winkelier nogal wat stress oplevert. Wordt de klant boos als je niet toegeeft, of heeft deze alle begrip. Ik vindt het persoonlijk nogal brutaal om op nieuwe collecties korting te vragen. In verschillende reacties kom ik ook de zogenaamde"gunfactor" tegen. Waarom afdingen bij een bedrijf die je gunfactor heeft?? De consument, en dat ben ik zelf ook, wordt teveel de hand boven het hoofd gehouden en verplicht vertroeteld. Dat gaat uiteindelijk ten koste van de dienstverlening en aanbod.
Reputatie 7
Toch zie je in Nederland dat het vaker voorkomt, niet in de supermarkt maar wel op de markt, bij audio- en video, witgoed, kringloopwinkels. Er wonen 192 nationaliteiten in Nederland en heel wat van die mensen brengen andere gewoontes mee, die worden ook afgekeken. Zoals ik al zei, bij een eenmanszaak doe ik het niet, die mensen hebben het dikwijls al moeilijk genoeg om hun zaak draaiend te houden maar als je kijkt wat sommige zaken aanbieden zit er op sommige producten een enorme winstmarge als je gaat vergelijken, als ze dan adverteren met een stofzuiger cadeau bij een droogtrommel heb ik liever korting, het is altijd te proberen, ook als je ergens geen extraatje bij krijgt. Het is ook een vorm van klantenbinding bij sommige zaken.
Reputatie 7
Badge +5
"In verschillende reacties kom ik ook de zogenaamde"gunfactor" tegen.
Waarom afdingen bij een bedrijf die je gunfactor heeft??"

Ik koop sowieso alleen bij een winkel die mijn gunfactor heeft en die ik vertrouw, maar handel is handel en daar hoort een prijs overeenkomen nu eenmaal bij.
Ik heb zelf een automatiseringsbedrijf gehad voor kleine bedrijven en particulieren en het is een kwestie van vraag en aanbod met vrije prijzen.
Handel is altijd een lastig fenomeen, maar ik kan mijn euro ook maar één keer uitgeven en wil er ook zoveel mogelijk, binnen het redelijke, uithalen.
"... maar handel is handel en daar hoort een prijs overeenkomen nu eenmaal bij."

Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is geen handelen. Al helemaal niet wanneer je afgerekend wordt op negatieve reviews terwijl je een eerlijke prijs vraagt voor je product en dienst. Te vaak wordt de detailhandelaar gebruikt als showroom en instructeur om vervolgens ook nog eens te moeten leveren tegen internetprijzen. Dat kan gewoonweg niet en gaat dus te koste van de winkelier die je het zo gunde...
Reputatie 7
Badge +5
@MCM Barelds "Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is geen handelen. Al helemaal niet wanneer je afgerekend wordt op negatieve reviews terwijl je een eerlijke prijs vraagt voor je product en dienst. Te vaak wordt de detailhandelaar gebruikt als showroom en instructeur om vervolgens ook nog eens te moeten leveren tegen internetprijzen. Dat kan gewoonweg niet en gaat dus te koste van de winkelier die je het zo gunde... "

Ik heb geen internet prijzen genoemd.
Ik heb het alleen over onderhandelen gehad.
Ik koop mijn witgoed altijd bij dezelfde lokale winkel en zij komen al jaren hier de boel plaatsen en aansluiten, inmiddels al 2 vaatwassers, 3 wasmachines en een droger.
En inmiddels 2 auto's bij dezelfde lokale garage.

Al deze spullen via internet, geen denken aan, ik denk ook aan de service en garantie die eraan hangt en het in leven houden van deze ondernemers, ik betaal dan zeker geen internetprijzen, want ik weet dat service ook een prijskaartje heeft.
Reputatie 7
Hier eigenlijk ongeveer zoals bij Bert, er is persoonlijk contact, goede service, men denkt met je mee. Omdat ik ergens al jarenvaste klant ben en ook heel wat klanten heb meegebracht krijg ik dikwijls wel een beetje korting, geen kapitalen, zie het gewoon als klantenbinding. Ik moet ze wel een beetje sturen.
@MCM Barelds

Ik koop mijn witgoed altijd bij dezelfde lokale winkel en zij komen al jaren hier de boel plaatsen en aansluiten, inmiddels al 2 vaatwassers, 3 wasmachines en een droger.

Nee, je vermeld geen prijzen maar noemt het wel...

"Sommige grotere electronica koop ik online, omdat de prijs dan dusdanig laag is, dat je die lage prijzen in de winkel zelden ziet."
Reputatie 7
Als ik online- en fysieke winkels vergelijk is online meestal duurder. Online afdingen kan volgens mij ook niet, alleen bij Marktplaats. Ik zou weleens willen weten bij wie de prijzen lager zijn dan in de winkel.
Reputatie 7
Badge +5

@MCM Barelds

Nee, je vermeld geen prijzen maar noemt het wel...

"Sommige grotere electronica koop ik online, omdat de prijs dan dusdanig laag is, dat je die lage prijzen in de winkel zelden ziet."

Daar heb je gelijk in, ik was daar niet geheel volledig:

"Sommige grotere electronica koop ik online, omdat de prijs dan dusdanig laag is, dat je die lage prijzen in de winkel zelden ziet, maar deze producten ook niet, zoals bij voorbeeld een Probook 470 G4 en een BenQ EW3270U zijn niet te koop en ook niet te bestellen hier in de winkels, wel geprobeerd."

Daarnaast heb je, denk ik, ook een klein stukje niet goed gelezen wat ik eerder schreef:
"De onderhandelingsmarge zit vaak al in de aanbiedingsprijs bij de grotere uitgaven, zeker bij keukenzaken en garage's en witgoed en onderhandel je niet, dan is het extra winst, wat ik in bepaalde gevallen ook een ondernemer/bedrijf gun die uitstekende service bied."

Reageer