gratis artikel

Aflossen op je hypotheek: doe jij het?

• 1 December 2022
  • 6 reacties
  • 352 Bekeken
Aflossen op je hypotheek: doe jij het?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2199 reacties

Je vaste lasten naar beneden brengen is altijd een goed idee. Wie de middelen heeft, kan dat doen door af te lossen op zijn hypotheek. Zo beperk je ook het risico op grote stijgingen van je hypotheeklasten in de toekomst. Daarnaast vermindert de kans op restschuld bij verkoop van je woning.

Meer weten over het aflossen van je hypotheek? Lees dan dit gratis artikel uit de Geldgids van december 2022.

Los jij af op je hypotheek? Praat mee!

6 reacties

Reputatie 1
Badge

Je vaste lasten naar beneden brengen is altijd een goed idee.

Los jij af op je hypotheek? Praat mee!

Het hangt af van je hypotheek constructie, contractsoort en restschuld. In mijn geval is mijn hypotheekschuld al tien jaar nog niet de helft van de waarde van mijn woning. Ik heb een aflossingsvrije hypotheek. Ik heb in die periode drie keer mijn rente laten middelen, waardoor ik nu de komende 15 jaar nog slechts 2,9 % rente betaal. Dit is netto nog geen 170 euro in de maand…...Ik ben dus wel gek als ik af ga lossen, ik kan het geld beter stoppen in de verduurzaming van mijn huis (in 2017 en 18 gedaan, waardoor ik nauwelijks nog energiekosten heb). Maar verkopen en iets terugkopen is evenmin gunstig, want je betaald je blauw voor minder dan ik nu heb…..vandaar dat markt stagneert. 

In 1984 was de rente 8,9%. Als je dan aflost bespaarde je 8,9% op dat bedrag. Het volgende jaar los je af met dat bespaarde bedrag met wat extra erbij naargelang je kan missen. Het derde jaar los je af met twee besparingen met wat extra. Zo wordt het elk jaar meer zonder dat je er minder voor hoeft te leven, je lost af met de rente die je uitspaart. 

Als de rentestand 8,9% is betaal je in 30 jaar 267%, dat is 2,67 keer de aankoop van de woning. En bij 1,7% betaal je in 30 jaar maar 51%. Bij hoge rentestand bespaar je dus veel meer en is een second home in Zuid-Europs binnen bereik. Bij lage rentestand bespaar je veel minder met aflossen en blijf je zitten waar je zit, en kijk je hooguit naar Ik Vertrek op tv. 

Reputatie 6
Badge +6

Ja, ik heb altijd afgelost op de hypotheek, mogelijk omdat ik net als @Jan de tijd van 10% of meer heb meegemaakt en op de zelfde manier afgelost.
Als je nu ziet dat de rente in korte tijd van 1 naar 5% is gestegen dan kun je die 10% ook niet uitsluiten.
Afgezien daarvan, met aflossingsvrij huur je van de bank en het wordt nooit je eigen.
Het kritieke punt komt als de 30 jaar voorbij zijn en je van de bank afhankelijk bent of je weer een verlenging krijgt of niet.
Ben je tegen die tijd ziekelijk, werkeloos o.i.d. dan vindt de bank het risico te groot en kun je de boel verkopen en mag je tegen 800 euro of meer per maand iets gaan huren, als je al iets kunt krijgen.
Anders sta je gewoon op straat.
Het geld opsparen heeft ook geen zin, ook hier levert aflossen meer op.
We zijn diverse keren verhuist, altijd naar een betere en grotere woning, dat was zonder aflossen niet mogelijk geweest.
Hypotheekvrij betekent geen lasten meer, erg leuk voor je oude dag, heb je meer geld om leuke dingen te doen.
Daar maak ik nu ook graag gebruik van.
Er blijft dan ook meer geld over om te verduurzamen, we hebben nu dan ook geen energie lasten meer.
Met al deze overwegingen vindt ik aflossen gewoon noodzaak.
Door mijn verhuizing heb ik weer een kleine hypotheek van nog geen 10% van de woningwaarde, maar ik blijf ook nu nog gewoon aflossen.

Reputatie 4
Badge +2

ik heb 2 hypotheken, een is aflossingsvrij (1,5%) en de andere lineair (1,4%). Samen is de schuld minder dan 40% van de waarde van de woning die als onderpand geldt en waar ik ook woon. Als ik extra aflos, wat ik regelmatig doe, is dat op het lineaire deel. Of dat slim is weet ik eigenlijk niet. Vroeger had ik alleen aflossingsvrij, maar ik heb een paar jaar geleden lineair bijgeleend en een appartement in Adam aangeschaft. Dat (60m2) verhuur ik aan iemand met een minimuminkomen, voor 600 euro/mnd. Zij krijgt ook huursubsidie. Die 600 euro dekte mijn kosten tot dit jaar en het was win/win (want de verplichte lineaire aflossing kon er ook van betaald), vanaf 2023 leg ik er op toe omdat de spelregels veranderen en ik veel meer belasting zal betalen. De waarde ervan is wel een paar jaar lang idioot veel gestegen maar inmiddels gedaald en ik verwacht dat deze verder daalt. Wat ik overigens toejuich. Wonen hoeft wat mij betreft geen verdienmodel te zijn. iI vind dat er belasting moet worden geheven over de overwaarde bij verkoop. 

Ik kan alleen maar zeggen, pas op met de adviezen van de bank.
Ze hebben me een paar keer proberen te overtuigen om een aanpassing te doen.
Bij de spaarhypotheek zit de winst voor de woningeigenaar in de 2e helft.
Dan gaan ze lastig vallen met, kijk eens wat een lage rente.
Pas als je zegt, geeft mij maar 10% rente, laten ze je met rust.

Reputatie 4
Badge +2

Ik kan alleen maar zeggen, pas op met de adviezen van de bank.
Ze hebben me een paar keer proberen te overtuigen om een aanpassing te doen.
Bij de spaarhypotheek zit de winst voor de woningeigenaar in de 2e helft.
Dan gaan ze lastig vallen met, kijk eens wat een lage rente.
Pas als je zegt, geeft mij maar 10% rente, laten ze je met rust.

banken idd niet vertrouwen. dat blijkt uit de geschiedenis. Het gaat ze niet om jou maar om de winst. Vaak nog oneerlijk ook. Kijk maar naar de boetes, vooral ABN- AMRO, ING en Rabo zijn boeven. In ons fantastische landje krijgen ze alle ruimte. 

Reageer