Consumentenbond.nl

Aflossingsvrije hypotheek: maak jij je zorgen?

• 2 oktober 2019
  • 28 reacties
  • 6442 Bekeken

Toon eerste bericht

28 reacties

Badge

Beste Wiersum en Jan,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik had me al verdiept in zonnepanelen en verschillende offertes aangevraagd. Mijn dak ligt op Noord-Oost, en blijkt ongunstig te zijn. Ik kan zonnepanelen op mijn garage plaatsen, maar de zonnepanelen leveranciers wisselen van mening, of het rendabel is.

Een appartement kopen in een studentenstad, dat klinkt interessant. Ik heb hier al wat vaker over nagedacht. Toch zie ik wat ‘beren op de weg’. Mijn oudste zoon studeert niet in een studentenstad en ik heb nog geen idee waar mijn jongste zoon gaat studeren. Daar moet ik nog 4 jaar op wachten. Voor hem een appartement kopen in Eindhoven, Groningen, Leiden of Utrecht is nog wat voorbarig. Tot slot is kamer verhuren ook een baan. Geen idee hoe vaak iets kapot gaat in een studentenwoning of dat er gedoe is. Maar Jan, het is een goed idee om hier meer over te weten te komen! Weet jij waar ik meer informatie kan vinden?

Ps. Ik schreef dat ik wat geld wil onderbrengen bij een vermogensbeheerder. Nu gaat het kabinet de belasting op vermogen in box 3 grondig hervormen. Kleine beleggers zoals ik zijn dan waarschijnlijk de klos. Vermogen opbouwen d.m.v. beleggen wordt dan afgeremd. Als ik mijn geld verdeel over spaarrekening en beleggen, ga ik volgens berekeningen in 2022 2x zoveel belasting betalen. Vreemd hoor, de zorgstaat trekt zich terug en tegelijk wordt eigen vermogen onaantrekkelijk gemaakt.

Als de Nederlandse middenstand massaal stopt met beleggen; merkt de beurs daar wat van? Wat als de beleggende pensioenfondsen nog meer onder druk komen te staan? Moet ik later als gepensioneerde naar de voedselbank? Vreemd dat de middenstand, die uiterst belangrijk is voor de economie, zo onder druk wordt gezet. Sorry, ik draaf door. Dit forum gaat over; ‘aflossingsvrije hypotheek’. Ik ga me verdiepen in appartementen voor studenten!

Reputatie 7
Badge +6

Als ik in uw schoenen stond zou ik m'n spaargeld never onderbrengen bij een vermogensbeheerder maar mijn hypotheek extra aflossen. De maandlasten dalen dan en met dat voordeel zou ik mijn spaargeld weer terugsparen. Box 3 belasting is al een stuk lager geworden, kijk eens op uw laatste belastingaangifte of anders even met Google. 

Badge

Beste Jan, ik ga het uitrekenen. Bedankt voor de tip!

Reageer