Afscheid van de 'oude' coöperatieve Rabobank?

• 3 November 2015
  • 15 reacties
  • 330 Bekeken

Badge +2
Voortgekomen uit de Boerenleenbank, is de Rabobank van oudsher de bank dichtbij huis. Een coöperatieve bank met sterke wortels in de lokale gemeenschap.De laatste pakweg tien jaar sloten echter al steeds meer lokale Rabo-kantoren hun deuren. En nu is het de bedoeling dat de resterende lokale banken hun zelfstandige vergunning gaan inleveren ten faveure van het hoofdkantoor in Utrecht. Is dit het definitieve einde van de Rabobank zoals we die kennen? Voor een artikel in de Geldgids ben ik zeer benieuwd naar jouw ervaringen met en/of verwachtingen ván de Rabobank. Bedankt alvast!

15 reacties

Badge
Wij wilden samen een huis kopen in Herwijnen, in de Betuwe, maar woonden beiden in 1972 nog bij onze ouders in Rotterdam. Ik werkte in Brabant, mijn aanstaande in Rotterdam. Na enig uitzoekwerk was de hypotheek van de Rabobank het aantrekkelijkst, maar hoe regel je dan de hypotheek bij de plaatselijke Rabobank, dat was dus wat lastig. Internet bestond nog niet en telefonisch ging dat niet. En zo maakte ik kennis met de soepelheid van de toenmalige Rabobank Herwijnen.

Wij mochten na het avondeten thuis langskomen bij de directeur van de bank, want "mijn vrouw gaat dan toch naar de zang". En zo konden wij daar zaken doen, naast de strijkplank en de was.

En tien jaar later leerde ik van dezelfde directeur, dat sparen naast het hebben van een schuld alleen maar schaterlachende banken opleverde en hij adviseerde mij een hypotheek in rekening-courant, in plaats van een spaarrekening. Daar heb ik heel veel plezier van gehad, totdat consumptief krediet fiscaal geen voordeel meer had. Zo'n advies, dat in het belang van de cliënt is en niet van de bank, zie ik in de huidige tijd bankmedewerkers niet snel meer geven.
Badge
RaboBank Acterhaalt of Toekomstwijzend?

De RaboBank heeft nu dat ze op de commerciële toer willen, de stomste beslissing genomen die ze hadden kunnen nemen. mijn grootvader was in het verleden 40 jaar Kassier van de Boerenleenbank, ik zelf ben ook zolang het bestaat tot vorig jaar RaboBank-lid en ook bestuurslid voor voor participatie geweest. Maar vorig jaar oen ik hoorde van het WANBESTUUR om met andere te commerciële banken om de LIBBOR-RENTE flink hoog te houden (verdiensten 5,5 Miljard Euro) om andere banken te laten struikelen en hun maar ook andere klanten flink rente te kunnen rekenen, heb ik de beslissing genomen om op het plaatselijke RaboBankkantoor al mijn pasjes (4 stuks) in tientallen stukken te knippen met een zelf meegenomen schaar voor de ogen van personeel en adjunct-directeur, waarbij ik ook tevens al mijn rekeningen heb overgeheveld naar de RegioBank en de SNS-Bank die al langer een dubbel zo hoge rente boden zonder kleine lettertjes o.i.d.. Een RaboBank met zo een wanbeleid om ook nog die weggestuurde verantwoordelijken dikke sommen geld mee te geven toen was voor mij de maat vol.

Tot nu heeft de RaboBank heel veel Bedrijven en Burgers als klant verloren. Aan iedere bestuursvorm zitten Voor- en Nadelen, maar waar de GROOTGRAAIERS nu mee bezig zijn zal spoedig door verdere uitholling van het opgebouwde Rabo-Kappitaal steeds maar slechter gaan met hun, als voorbeeld zie in America en Mexico de enorme drugs-witwas-praktijken en ik kan nog wel een heel rijtje hiervan opnoemen, omdat de aandeelkouders steeds meer geld willen zien krijgt u daar dus ook GEEN fatsoenlijke SPAARRENTE meer en moeten ze steeds meer boetes aan diverse instanties als strafmaatregel betalen. Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat die Coöperatieve (door hun eigen leden meebeslissen) strategie nog niet zo slecht is zoals in het verleden. Het kan niet waar zijn dat door die GROOTGRAAIERS zo'n voorheen zo'n goed concern ten gronde wordt gericht door maar STEEDS, STEEDS, STEEDS MAAR MEER en alsmaar MEER KAPITAAL HIERUIT TE TREKKEN door een paar puberende bestuurders, die die naam bestuurder in het geheel niet verdienen.

U mag zelf hieruit uw eigen conclusie trekken ik heb dat al eerder gedaan en ben opgestapt bij die flessentrekkers die daar in Utrecht zetelen. Financieel Econoom Drs. M.J.J. van den Oever.
Badge

RaboBank Acterhaalt of Toekomstwijzend?

De RaboBank heeft nu dat ze op de commerciële toer willen, is de stomste beslissing genomen die ze hadden kunnen nemen. Mijn grootvader was in het verleden 40 jaar Kassier van de Boerenleenbank, ik zelf ben ook zolang het bestaat tot vorig jaar RaboBank-lid en ook bestuurslid voor voor participatie geweest. Maar vorig jaar toen ik hoorde van het WANBESTUUR om met andere te commerciële banken om de LIBOR-RENTE flink hoog te houden (verdiensten 5,5 Miljard Euro) om andere banken te laten struikelen en hun maar ook andere klanten flink rente te kunnen rekenen, heb ik de beslissing genomen om op het plaatselijke RaboBankkantoor al mijn pasjes (4 stuks) in tientallen stukken te knippen met een zelf meegenomen schaar voor de ogen van personeel en adjunct-directeur, waarbij ik ook tevens al mijn rekeningen heb overgeheveld naar de RegioBank en de SNS-Bank die al langer een dubbel zo hoge rente boden zonder kleine lettertjes o.i.d.. Een RaboBank met zo een wanbeleid om ook nog die weggestuurde verantwoordelijken dikke sommen geld mee te geven toen was voor mij de maat vol.

Tot nu heeft de RaboBank heel veel Bedrijven en Burgers als klant verloren. Aan iedere bestuursvorm zitten Voor- en Nadelen, maar waar de GROOTGRAAIERS nu mee bezig zijn zal spoedig door verdere uitholling van het opgebouwde Rabo-Kapitaal steeds maar slechter gaan met hun, als voorbeeld zie in America en Mexico de enorme drugs-witwas-praktijken en ik kan nog wel een heel rijtje hiervan opnoemen, omdat de aandeelhouders steeds meer geld willen zien krijgt u daar dus ook GEEN fatsoenlijke SPAARRENTE meer en moeten ze steeds meer boetes aan diverse instanties als strafmaatregel betalen. Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat die Coöperatieve (door hun eigen leden meebeslissen) strategie nog niet zo slecht is zoals in het verleden. Het kan niet waar zijn dat door die GROOTGRAAIERS zo'n voorheen zo'n goed concern ten gronde wordt gericht door maar STEEDS, STEEDS, STEEDS MAAR MEER en alsmaar MEER KAPITAAL HIERUIT TE TREKKEN door een paar puberende bestuurders, die die naam bestuurder in het geheel niet verdienen.

U mag zelf hieruit uw eigen conclusie trekken ik heb dat al eerder gedaan en ben opgestapt bij die flessentrekkers die daar in Utrecht zetelen. Financieel Econoom Drs. M.J.J. van den Oever.

Geplaatst door M.J.J. van den Oever op Nov 6, 2015.
Badge +2
Hartelijk dank voor de reacties tot dusver. Wil jij ook een ervaring delen met de Rabobank - positief of negatief - ik lees het graag!
De Rabo WAS een bank van ons allemaal.Helaas verledentijd.Rente voor een hypotheek is hoger dan bij andere banken!Rente op je spaargeld is lager dan bij andere banken.En wat de directie verdient is geheim.
voor mij is de rabobank van alle nederlandse banken de minst slechte en nog het meest van alle banken op de particulier gericht, itt bv abnamro, dat meer een zakenbank is, net als ing. Ach, ze gaan gewoon met de tijd mee, kantoren zijn steeds minder nodig in het digitale tijdperk en het bespaart ze veel geld. Was eerst bij de amrobank, weggegaan, toen postbank en nu al jaren bij de rabobank waar ik me het meest thuisvoel, ook met name het internetbankieren, wat heel prettig werkt. Ik pin zelf al jaren niet meer, bedoel geld uit automaat, maar betaal elk dubbeltje per pin. Waar heb je nog cash voor nodig? Ben ook lid van de rabo en dan krijg je uitnodigingen om mee te praten over het beleid, heel democratisch, dat zie ik de abn of ing nog niet doen... Hun hypotheken zijn vergeleken met de concurentie heel soepel met regels. Altijd heel correct aan de telefoon, ik weet meestal meer dan de bankmedewerker, dus moet vaak wel veel uitleggen, soms bijna hoe ze een taak moeten uitvoeren. Ik zie totaal geen nut van bankkantoren in al die dorpjes, voor een enkele bejaarde die langskomt. Geldautomaten zullen ook gaan verdwijnen, alles is te pinnen. Laat ik het zó zeggen, deze bank staat nog dicht bij de burgers en de gemeenschap.

De Rabobank was de bank van ons allemaal.

Coöperatieve mentaliteit staat er op de website?

Helaas is dit inmiddels mijlen ver van de waarheid.

Als je op een ledenavond probeerde of durfde de vraag te stellen waarom de salarissen van de top geheim waren de werd je al snel de mond gesnoerd.

Hoe is dit eigenlijk mogelijk bij een Coöperatieve bank dat zoiets geheim is?

Kantoren worden overal gesloten dus het Coöperatieve is er wel af.

Overigens is het ook erg vreemd dat Nederland volgens mij het enigste land is waar je dus moet betalen voor een rekening en of je geld stallen!

Helaas is het vrij lastig om met een Nederlands adres een rekening, die onder een goed garantiefonds valt te open.

Overigens is het ook erg vreemd dat Nederland volgens mij het enigste land is waar je dus moet betalen voor een rekening en of je geld stallen!

Dat kan ik met klem tegenspreken en eigenlijk zou u ook zelf moeten begrijpen dat de beheerskosten van een rekening in andere landen niet structureel anders zijn dan in Nederland en dat banken daar ook geen charitatieve instellingen zijn.

Reputatie 7
Badge +4

salarissen van de top zijn gewoon openbaar en staan in het jaarverslag 2020 op pag 84 .

Reputatie 6
Badge +3

De Boerenleenbank is ooit opgericht door en voor boeren.

Je had in die tijd onder de vlag van de (Noord-Brabantse) Boerenbond een heleboel coöperatieve organisaties met een sterke lokale verankering door en voor boeren en met de pastoor als geestelijk adviseur in het bestuur.

• Boerenleenbanken,
  • Melkfabrieken (Campina is voortgekomen uit de coöperatieve melkfabriek in Eindhoven),
  • Verzekeringen (Interpolis),
  • Slachterijen,
  • Inkoop Veevoeder, kunstmest en gereedschappen,
  • Werktuigen coöperaties (gezamenlijk aanschaf en gebruik van landbouw machines),
  • Onderwijs (landbouw en huishoud scholen).
  • Sport en ontspanning (Boerinnenbond en jongeren organisaties),

Praktisch iedere boeren familie was er lid van een maakte er gebruik van. Die hele structuur is de afgelopen 60 jaar grotendeels verdwenen of tot bedrijven omgevormd.

Reputatie 6
Badge +3

Maar dat was ook de tijd van een sterke standen maatschappij waarbij je binnen je eigen boerenstand behoorde trouwen, iedereen KVP stemde en je niet naar de VARA luisterde op de radio.

Je moet daarom oppassen het coöperatieve van de RABO te idealiseren. De ontwikkeling van de afgelopen 60 jaar heeft ook een heleboel positiefs gebracht.

Alleen maar slechte ervaringen, zoals geen verzekering willen verkopen omdat je daar geen rekening hebt. Volgens de verzekeraar was dat niet de bedoeling en was ik welkom.

Reputatie 7
Badge +4

drama!

Dat romantische beeld klopt niet als het nieuws een beetje hebt gevolgd de afgelopen jaren.

https://nos.nl/l/568442

Reputatie 7
Badge +4

dat romantische beeld klopt helemaal, inclusief de klompen voor het bankkantoor. 

en het artikel wat jij aanhaalt klopt helaas ook.

Reageer