Consumentenbond.nl
Beantwoord

Afstand doen van partnerpensioen na scheiding

• 11 januari 2020
  • 6 reacties
  • 211 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 6 reacties

Ik heb ivm scheiding een brief in huis gekregen om afstand te doen van het partnerpensioen. Ik krijg dan geen pensioen wanneer mijn ex-partner overlijdt. Tot zover is dit duidelijk en op veel websites goed beschreven.

Wat ik echter niet kan terugvinden wat er gebeurt met het deel waarvan ik afstand heb genomen. Wordt dit geld simpelweg onderdeel van het normale pensioen van mijn ex-partner, of gaat het bedrag verloren? 

icon

Beste antwoord door TonyTonToon 12 januari 2020, 15:59

Het komt beschikbaar voor een eventuele toekomstige nieuwe partner. Het komt in 1e instantie niet in eenhogere pensioenbedrag,  tenzij hij/zij de partnerpensioen opgeeft voor een hoger levenden pensioen. Dit zal niet 1 op 1 zijn.

Het opgeven van partnerpensioen is nadelig als diegene die het opgeeft flink jonger is dan zijn/haar ex.

Omstandigheden kunnen altijd zo zijn dat het wel netjes is om af te staan, of te behouden. 

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 3
Badge +2

waarom zou je daar eigenlijk afstand van willen doen? Geen idee wat ermee gebeurt, je kunt misschien bellen met het betreffende fonds en het vragen?

Belangrijkste reden is om als ex partners niet meer afhankelijk van elkaar te zijn. Daarnaast zal de brief niet voor niets standaard worden verstuurd bij scheidingen. 

Tot zover heb ik van het fonds geen duidelijk antwoord ontvangen.

Reputatie 3
Badge +2

Ik denk dat dit deel, in geval van weigering, terugvloeit naar het partnerpensioen voor de huidige partner of toekomstige partner van uw ex. Indien er geen partner is, zal uw ex zelf wat meer krijgen.

Ik had er nooit van gehoord, partnerpensioen.  Ouderwets eigenlijk.

Onderstaand artikel hielp.

https://www.advocatenblad.nl/2015/03/18/echtscheiding-vergeet-het-bijzonder-partnerpensioen-niet/

Bedankt voor het meedenken. Ik was dit artikel ook tegen gekomen. Misschien lees ik er overheen, maar ik zie nergens expliciet staan of het partnerpensioen eigenlijk uit de grote zak van mijn ex komt, of dat het een apart deel is waar mijn ex zelf sowieso geen aanspraak op kan maken?

Het komt beschikbaar voor een eventuele toekomstige nieuwe partner. Het komt in 1e instantie niet in eenhogere pensioenbedrag,  tenzij hij/zij de partnerpensioen opgeeft voor een hoger levenden pensioen. Dit zal niet 1 op 1 zijn.

Het opgeven van partnerpensioen is nadelig als diegene die het opgeeft flink jonger is dan zijn/haar ex.

Omstandigheden kunnen altijd zo zijn dat het wel netjes is om af te staan, of te behouden. 

Qua leeftijd is er bij ons weinig verschil, dus in dit geval lijkt het me op basis van jouw uitleg het beste om het netjes af te staan. Bedankt voor de uitleg! 

Reageer