Aftrekpost studiekosten gaat vervallen

• 22 July 2021
  • 9 reacties
  • 167 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Ik wil een opleiding doen en zie nu dat aftrek studiekosten weg gaat vallen in 2022.

deze opleiding kost 20.000 euro. Iedereen kan in 2021 maximaal 15.000 aftrekken als studiekosten. De studie valt onder de voorwaarden die de belasting stelt. 

Mijn werkgever heb ik nog niet benaderd, het kan zijn dat die een deel wil betalen, maar ik verwacht niet dat dit veel is. Ze betalen wel es bijscholing, maar dat zijn meestal bedragen van 200-500 per keer, deze opleiding zullen ze niet willen financieren. Bovendien moet mijn werkgever ernstig bezuinigen, dus ik heb geen hoge verwachtingen hierover

Stel : mijn werkgever wil niets meebetalen.

Ik werk voor de gemeente en kan IKB (= individueel keuze budget, dat is eigenlijk het oude vakantiegeld en eindejaarsuitkering samen) inzetten voor een aantal doelen zoals vakbond contributie, aanschaf fiets, maar ook voor studiekosten. Die bedragen worden dan belastingvrij uitgekeerd. In mijn geval levert dat ruim 49% voordeel op.  In de IKB post zit tegen de tijd dat ik de studie betalen (okt) moet ongeveer 10.000 euro. 

Misschien kan ik in 2021 de studie in 2 delen betalen (okt en dec) en kan ik het hele jaarbudget IKB inzetten, dat is 12.000 euro

In de aangifte vraagt de belastingdienst of de werkgever je studie (deels) betaald heeft. In mijn geval is dat dan wel of niet zo?  De werkgever betaalt niets toch...

Kan ik EN uit de IKB pot over de 10.000 of 12.000 belastingvoordeel halen en dan ook nog 15.000 opgeven als studiekosten bij de aangifte? Dat zou dubbel voordeel opleveren en het wel heel aantrekkelijk maken, ik kan me haast niet voorstellen dat dit mag.

Ik zie een paar mogelijkheden

1. 10.000 belastingvoordeel uit de IKB pot halen’ en dan later  nog de studiekosten (de max 15.000) in de aangifte opvoeren. of
  2. 10.000 uit de IKB pot en later 10.000 in de aangifte (dan kom ik op > dan de max van 15.000) of
  3. IKB en opgave belasting samen mogen niet meer dan 15.000 studiekosten bevatten?

Ik heb een proefaangifte gedaan maar ik kom er dan niet uit. Ze vragen alleen of de werkgever de studie (deels) betaald heeft. Het bedrag wat je van de werkgever kreeg moet je er dan aftrekken. Dat antwoord is dan toch ‘nee’? Als ik 1000 zou krijgen van mijn baas, kan ik dat gemakkelijk van de 20.000 aftrekken, maar nu? Ze vragen niet naar IKB voordeel. Daar staat helemaal niets over vermeld. 

9 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Dit zal ongetwijfeld dichtgetimmerd zijn door de belastingdienst. Ik gok erop dat u maar 1 x voordeel.kan behalen. Het is.of/of en niet en/en. U krijgt al een bruto bedrag netto uitgekeerd, De belastingdienst zal dan niet nog een 2e keer voordeel bieden. Bij uw uiteindelijke jaaropgave komt te staan dat uw werkgever u al bijvoorbeeld 10.000 netto heeft betaald ipv bruto. Dat  ziet de belastingdienst vanzelf. Ik ben geen expert hierin maar dit lijkt mij logisch

Reputatie 4
Badge +3

Even samengevat. U weet dus het antwoord: tweemaal fiscaal voordeel kan niet.

Uit uw contact met de belastingdienst heeft u geconcludeerd dat de kans gering is dat u gepakt wordt als u probeert te sjoemelen (ook wel: de boel bedonderen) en dat áls u gepakt wordt, de nadelige gevolgen beperkt blijven. U ziet nog wel ‘hoe u het gaat invoeren’, maar wat u ook doet, het komt altijd goed.

Behalve als je op voorhand accepteert dat er maar één keer fiscaal voordeel kan worden genoten over hetzelfde bedrag.

Reputatie 7
Badge +6

Als die IKB post achterstallig vakantiegeld en eindejaarsuitkering is die je ook zou krijgen als je de studie niet volgt, dan zou ik ook zeggen dat de werkgever niet meebetaalt aan de studie.

Maar als je de IKB post alleen krijgt als je die studie volgt lijkt het mij van wel. Het is een hoge aftrekpost, dus de belasting zal er zeker het naadje van de kous van willen weten.

Reputatie 3
Badge +2

ik krijg de IKB sowieso altijd, maar belast. dus bruto. Als ik het laat staan krijg ik alles in december, maar ik kan er ook maandelijks uit putten of wanneer ik maar wil. Ook kan ik het uitruilen voor bepaalde doelen met belastingvoordeel. Een van die toegestane doelen is studiekosten. 

Als ik er studiekosten mee betaal, krijg ik hetzelfde bedrag netto. Levert mij dus voordeel op. 

vandaar mijn vraag:

Strikt genomen heeft de baas GEEN studie betaald dan. En dat is wat ze vragen in de aangifte.  

Ik heb een proefaangifte gedaan maar ik kom er dan niet uit. Ze vragen alleen of de werkgever de studie (deels) betaald heeft. Het bedrag wat je van de werkgever kreeg moet je er dan aftrekken. Dat antwoord is dan toch ‘nee’? Als ik 1000 zou krijgen van mijn baas, kan ik dat gemakkelijk van de 20.000 aftrekken, maar nu? Ze vragen niet naar IKB voordeel. Daar staat helemaal niets over vermeld. 

Het kan zijn dat eea gewoon samenkomt bij de belasting, dat ze automatisch zien dat ik dit netto krijg uit IKB. Maar dat weet ik niet. 

Reputatie 4
Badge +4

Het is nu dan wellicht handig om even met de Belastingdienst zelf te overleggen. Welke regel(s) zijn nu echt van toepassing en of ze je die svp willen mailen zodat je ze toe kunt passen.

Komt er ergens toch nog een (deel)kinkje in de kabel dan kun je die correspondentie erbij halen. 
Waarom zou je alleen wachten op de definitieve mening van de inspecteur van de Belastingdienst, zijnde de definitieve aanslag…. waar je dan wel weer in beroep tegen kunt gaan…. maar dat komt bij mij binnen als het paard achter de wagen spannen.

Vriendelijk, open, constructief vooraf overleggen met de Belastingdienst lijkt me de meest effectieve methode. Succes.

Reputatie 7
Badge +6

Kan het zo zijn dat je maximaal €15.000 mag aftrekken, en dat het deel via de werkgever alvast een voorlopig deel is, en dat je dan in je eigen aangifte nog het definitieve deel eraan toevoegt dat je zelf hebt betaald tot een maximum van $15.000.

Dit tenzij je werkgever jou via een aparte werkgevers studiekostenvergoeding geld mag geven dat los staat van de belastingaftrek in je aangiftebiljet. Dat het dan een werkgeversdeel en een werknemersdeel is. Misschien kan je dat even navragen bij de loonadministratie.

Reputatie 4
Badge +3

Complexe materie. Weinig over te vinden. Dat zal te maken hebben het feit dat de ene regeling (IKB) nog niet zo lang bestaat, terwijl de andere (aftrek studiekosten) binnen afzienbare tijd gaat verdwijnen. Je kunt natuurlijk wel je licht op steken bij de belastingdienst zelf :wink:

Ik denk niet dat je over ‘IKB-posten’ kunt spreken alsof delen ‘geoormerkt’ kunnen zijn voor een specifiek doel en alleen om die reden worden toegevoegd aan het budget, zoals in de eerste reactie wordt gesuggereerd. Dat is in strijd met het principe van het IKB.

Het IKB is van de werknemer. Als met die gelden ‘iets’ betaalt wordt, dan is het dus de werknemer die betaalt. lijkt mij.

De crux hier wordt in andere bijdragen al aangehaald: er wordt hier gezocht naar een mogelijkheid om een brutobedrag netto te ontvangen (er wordt dus geen belasting betaald; dat kan onder voorwaarden, bijv. ten behoeve van die studie) om vervolgens dat bedrag ook nog af te kunnen trekken van het inkomen om zo te betalen belasting te verminderen. Dat wringt.

Dubbel fiscaal voordeel: dat zal niet de bedoeling zijn. Denk niet dat dat gaat lukken.

Reputatie 3
Badge +2

ik heb gebeld met de belastingdienst. Ze kunnen dit niet zo goed monitoren, dus ik denk dat dubbel profijt trekken best mogelijk is, tenzij ik in een steekproef terechtkom. Ze hebben dit niet zo goed op orde. 

al bij al vrij complex. mocht ik idd in een steekproef komen, dan krijg ik geen boete, maar gewoon een aanpassing. dus wat ik ook doe, het komt goed.

ik zie dan nog wel hoe ik het ga invoeren.

Reputatie 3
Badge +2

Behalve?? Nee, dan komt het gewoon ook goed. EN heb ik een schoon geweten. 

Reageer