alleenstaande-AOW

• 10 March 2020
  • 6 reacties
  • 612 Bekeken

In de nieuwsbrief staat bij alleenstaande AOW claimen het volgende:

De opgenomen partner hoeft niet op het adres van het verpleeghuis ingeschreven te staan. De enige voorwaarde is dat beide partners recht hebben op een alleenstaande-AOW. Dat is het geval als een van de partners elders woont. Je hoeft de alleenstaande-AOW dus niet werkelijk te ontvangen. 

Het verhaal klopt ten dele.

Echter de partner dient WEL in de basisadministratie van de gemeente ingeschreven te staan op het adres van het verpleeghuis. De belastingdienst kan het anders niet controleren!.

6 reacties

Badge +8

Hi @Rolami, dank voor je opmerking. Ik heb dit nog even nagevraagd bij onze experts, maar zij geven aan dat de korting ook geldt als je nog ingeschreven staat op het adres van je partner. Je krijgt dan in de aangifte wel een waarschuwing dat dit een vreemde situatie is. Maar je kunt ‘ja’ antwoorden op de vraag of u recht had op een AOW-uitkering voor alleenstaanden. Voor dit recht is volgens de Sociale Verzekeringsbank alleen van belang dat een van beiden langdurig naar een verzorgingshuis is verhuisd.

Dag Imke,

Ik ga het alsnog proberen om voor een kennis de alleenstaandekorting te krijgen. De belastingdienst geeft namelijk aan dat het alleen mogelijk is als je ingeschreven staat bij het verpleeghuis via de basisadministratie van de gemeente. Vandaag heb ik die kennis overgeschreven via de basisadministratie.

Reputatie 3
Badge +2

Helaas is mijn situatie zo dat mijn partner begin december 2018 stond ingeschreven op het adres van het verpleeghuis. Ik woon nog thuis. De Belastingdienst heeft de alleenstaande ouderenkorting 2018 voor mijn partner én mij onlangs afgewezen. Nadere informatie leerde mij dat dit in een volledig geautomatiseerd proces gebeurt. Dus niet meer door een belastinginspecteur zelf, een inspecteur die dan kennelijk niet op de hoogte was van dit recht op de alleenstaande ouderenkorting. Lees 2.7 van de link hieronder. N.B: informatie van de Belastingdienst zelf. https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/vrag-ant-heffk_2019-ib8111z91fd.pdf

Het bezwaarschrift had ik als belastinginvuller bij o.a. de ouderenbonden al talloze malen uit de computer getrokken. Nu niet voor een cliënt, maar voor mijn partner en mezelf. Belastingschade voorlopig meer dan € 800!

Ik heb tussen 1 mei 2015 tot en met 11 mei 2016 in Frankrijk gewoond. En ook tussen 18 november 2018 en 8 april 2019. De SVB berekent over deze periodes toch 3 volle jaren, geen toekenning AOW.  Terwijl ik denk/dacht/vind, vanuit gegaan was: 01-05-15 t/m 11-05-16 (1 jaar, SVB berekent 2 jaar).

En tussen 18-11-18 t/m 08-04-19 (6 of 7 maanden, SVB  berekent 1 vol jaar).

Wie weet of dit terecht is?

Reputatie 5
Badge +5

Er is inderdaad nergens informatie te vinden over deeltijd jaren, in alle gevallen gaat het over volledige jaren.
In jou geval extra pech omdat je om 10 dagen een heel jaar mist.
De eerste instantie om dit na te vragen is de SVB.

Je kunt wel jaren bijkopen, maar ook daarvoor zul je bij de SVB moeten aankloppen.

Edit:
Nagevraagd bij iemand die op de aow datum 49 jaar en 5 maanden in Nederland woont en dus 7 maanden te kort komt voor 100% AOW.
Die persoon krijgt volgens de SVB wel 100%, dus wordt het in het voordeel afgerond.

Lijkt mij dat je even navraag moet doen bij de SVB hoe dit zit.

Ik was al bezig om een brief op te stellen en bezwaar aan te tekenen, tot ik me bedacht dat ik dit ook aan het Forum kan voorleggen.

Bedankt voor de reactie en ik verder met mijn brief.

Fijn!

Reageer