Alternatief voor Rabo Wallet

• 2 June 2022
  • 10 reacties
  • 302 Bekeken

Badge

Mijn vrouw gebruikt haar telefoon voor betalen (ipv een bankpas). Nu kreeg ze dinsdag 31 mei een bericht dat de Rabo Wallet er mee stopt, en dat als ze met haar telefoon wil betalen, ze vanaf nu Google Pay moet gebruiken. Even een quote van de voorwaarden:

• Google ontvangt van Rabobank gegevens over de transactie en overige gegevens die nodig zijn voor Google Pay.
  • Google kan deze gebruiken voor andere doeleinden en delen met derden. Google is hier zelf verantwoordelijk voor.

Zelfs voor mijn vrouw gaat dit te ver. Mijn vraag: wat zouden jullie doen? Hebben jullie een advies? Naar andere bank gaan? Welke bank dan? Klagen bij de bank? Gewoon je mond houden en je ziel aan Google verkopen? Dan maar richting stenen tijdperk en een bankpasje of contact geld?

(N.B.: dat laatste is wat ik doe, ik gebruik een losse bankpas, zij heeft echter de voorkeur om zo min mogelijk losse pasjes mee te nemen).

10 reacties

Ik vind dat je ervanuit zou moeten kunnen gaan dat Google zich netjes aan de wet houdt maar als je dat onvoldoende vindt is er weinig alternatief dan de bekende pinpas. Hoe ziet het er overigens uit als uw vrouw naar een iPhone zou switchen?

Ik zit zelf bij ING en die doet de telefoon nog zelf maar dat zal nog best wat onderhoudsinspanning vergen dus het zou mij niet verbazen als die het op een gegeven moment ook gaan uitbesteden.

Badge

iPhone is geen optie, omdat je daar een vergelijkbare situatie hebt, maar dan met Apple en Apple Pay als tussenpersoon. Het voordeel van Android boven Apple is dat Android meer open is, en er dus geen tussenpersoon nodig is (zoals Rabo heeft laten zien met Rabo Wallet, en ING blijkbaar ook). Het voordeel is dat Google expliciet aangeeft dat ze je bankgegevens aan anderen zullen doorverkopen, en Apple aangeeft dat niet te doen.

Overigens gaat het niet om of het wel of niet aan wet houden is (dat mag ik toch hopen met je financiële gegevens!), maar dat ze het niet prettig vindt dat Google haar bankgegevens aan anderen verkoopt, zoals ze stellen te (mogen) doen.

Ik ben best bereid van bank te switchen (al heeft mijn voorkeur dan een bank te kiezen die beter scoort bij de eerlijkebankwijzer.nl), maar zou dan eerst van ING (of een andere bank) willen weten wat hun langetermijnplannen zijn. Mocht iemand dat weten, hoor ik het graag!

Ik vind dat je ervanuit zou moeten kunnen gaan dat Google zich netjes aan de wet houdt

Google is een data zuiger.
Daar ga je toch niet bankieren.

Volgens mij verbied de AVG het delen en doorverkopen van gegevens die met een ander doel zijn verzameld dus ik begrijp niet wat Google dat dan zou mogen, naast het feit dat Google "leeft" van het tonen van advertenties aan een door een leverancier geselecteerde doelgroep. Ik heb nooit gehoord dat ze gegevens verkopen.

Ik zou niet van bank switchen om deze reden want het onderhouden van een eigen payment optie is duur en ik verwacht dat ze op termijn allemaal gaan uitbesteden. Google voor Android, Apple voor iPhone en vergeet de verschillende horloges niet met Samsung, Garmin enz

Ik vind dat je ervanuit zou moeten kunnen gaan dat Google zich netjes aan de wet houdt

Google is een data zuiger.
Daar ga je toch niet bankieren.

Ik kan me er echt.niet druk over.maken maar iedereen zijn demonen. Ik vind getargete advertenties vooral onethisch maar niet gevaarlijk.

Reputatie 1
Badge +1

Ik wil gewoon niet dat Google mijn betaalgegevens beheert, opslaat, analyseert en aan mijn profiel koppelt. Dat gaat ze niks aan. Dat is het domein van de bank niet van een buitenlandse, super-commerciële firma. Ik ga klagen en naar een andere bank.

Reputatie 7
Badge +5

een andere bank heeft geen zin, google is je vijand hier. 

een andere bank heeft geen zin, google is je vijand hier. 

Dat denk ik ook, het is Google bij Android en Apple bij iPhone. Is het misschien toch niet mogelijk eens echt nauwkeurig te kijken wat Google dan precies krijgt? Van de AVG mogen ze gegevens ook enkel gebruiken waar ze voor bedoeld zijn en niet verkopen of zoiets.

Reputatie 7
Badge +5

doelbinding is de formele term hier en volgens de avg wetgeving mag een bedrijf inderdaad geen gegevens voor andere doeleinden gebruiken. ik was begonnen aan de algemene voorwaarden van google, maar heb het niet zo op lange stukken text lezen. 

ik betaal al jaren met apple pay en heb nog nooit iets van een hagelslag aanbieding van apple gehad, dus misbruik valt wel mee. is meer een gevoelsding dan werkelijkheid (denk ik). misbruik van gegevens in de avg wetgeving is immers een enorm dure hobby voor de eventuele verkwanselaars

Badge +8

Zie ook dit topic van mijn collega: 

Reageer