Consumentenbond.nl

Autoverzekering in coronatijden: heb jij iets aangepast?

• 17 november 2020
  • 8 reacties
  • 765 Bekeken
Autoverzekering in coronatijden: heb jij iets aangepast?
Reputatie 4
Badge +6

Tijdens de eerste coronagolf was het veel stiller op de weg. De premies van de meeste autoverzekeringen bleven echter gelijk. Als verzekerde kun je als je een tijdlang niet rijdt wel zelf je verzekering aanpassen. Bijvoorbeeld door het kenteken te schorsen, de dekking bij te stellen en/of het aantal jaarlijkse kilometers.

Lees ook onze (bespaar)tips voor autoverzekeringen in coronatijden.

Heb jij je autoverzekering aangepast vanwege de coronacrisis? Of heb je nog een goede tip voor andere autobezitters? Deel je ervaring!

8 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb de verzekering niet aangepast. Ik begrijp dat er reden toe zou  zijn, maar verzekeringen zijn nou niet bepaald klantvriendelijk en hulpbiedend. Ik kreeg onlangs van ING (N.N.) mijn verlenging en de premie was juist omhoog gegaan, vanwege mijn leeftijd, over de 70. Dan ben je kennelijk seniel om te rijden, ondanks 50 jaar schadevrij rijden. Dus nooit geen schades, veel minder gaan rijden en toch premieverhoging. Overstappen….. ach ze zijn allen eender, graaiers van het ergste soort.

Reputatie 7
Badge +6

Doordat ik niet meer boven 10.000 km kom heb ik met een paar muisklikken de premie kunnen verlagen. Mocht ik er ooit weer boven dreigen te komen , dan is het op dezelfde manier weer simpel aan te passen . Wel oppassen dat je niet meer kilometers maakt dan waar je voor verzekerd bent  , want dan wordt bij schade een percentage voor eigen rekening . Verzekeraars doen er alles aan om te trachten niet of minder te hoeven uitkeren . @L.J.F. de Ruiter De CB heeft een onderzoek naar ouderendiscriminatie betreft de premie van autoverzekeringen gedaan ,waaruit blijkt dat er grote verschillen zitten tussen de verzekeraars onderling . Zolang de waakhonden dat toelaten kun je misschien beter kijken waar je beter uit bent en overstappen. Pas bij hoogbejaarden neemt de schadelast noemenswaardig toe . 70 plussers betalen gemiddeld vaak teveel . Zeker degenen die nooit schade hebben . 

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben het volledig met je eens @E.T. Wiersum . Bedrijven dus ook banken en verzekeringen moeten winst maken, maar dit heet anders. En al ben je nog zo goed (= ruim) verzekerd, er onderuit komen bij schade o.i.d. proberen ze allemaal. Maar dank voor het advies, met al mijn schadevrije jaren, en al wat nog aan te voeren is, is mijn premie fors verhoogd. Ik ga toch eens hier en daar kijken, op vergelijking sites, offertes elders. Je weet maar nooit.

Reputatie 4
Badge +6

Vergelijken loont echt, het klinkt als een reclamepraatje maar kan zoveel schelen in premie (en betere voorwaarden)!

Ik ben ook al ver over de 70 jaar en heb zeker de laatste 20 jaar schadevrij gereden. Toch heb ik de auto laten verzekeren op naam van mijn vrouw die gelukkig nog enkele jaren jonger is (onder de 70) :grinning:

Reputatie 7
Badge +7

Ergens klopt het toch niet dat je, je van dit soort praktijken moet bedienen.  Het aantal gepensioneerden dat deelneemt aan het forum, zal, doordat ze meer tijd ervoor hebben, groot zijn. Het is echter geen maatstaf voor andere zaken zoals hier de autoverzekering. Maar toch komt dit soort leeftijd discriminatie meer voor. En ook al beweren verzekering maatschappijen het niet te doen, ik heb er grote twijfels over. De geboden oplossing om naar elders te kijken, is oké en geldt wellicht altijd. Maar is dat dan het enige middel dat de consument kan toepassen? Het steeds maar veranderen en overstappen om enigszins je gelijk te krijgen, vind ik niet in de haak. Daarbij, het toch toepassend, kan je niet zo maar direct veranderen. Mijn autoverzekering loopt  nog tot volgend jaar oktober. En ook al beloven maatschappijen nu hoge kortingen (25%) tot oktober 2021 kan er nog veel gebeuren. Beter zou zijn als er meer opgetreden wordt, discriminatie is notabene artikel 1 van de grondwet.

Badge +1

Mijn verzekeraar heeft alle autoverzekerden spontaan 10% van de jaarpremie terug gestort. Ik heb geen klagen...

Badge +1

Oh ja de premie is ook al minstens vijf jaar niet verhoogd.

Reageer