Consumentenbond.nl

Autoverzekeringen: kijk uit voor lokkertjes!

• 26 maart 2018
  • 15 reacties
  • 1847 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Met name autoverzekeraars stunten soms met prijzen om nieuwe klanten binnen te halen, waarna de premies verhoogd worden. Wij deden onderzoek onder 4700 panelleden, waaruit bleek dat bijna de helft afgelopen jaar te maken kreeg met een forse premieverhoging. Hierbij is een veelgehoord excuus van de verzekeraar dat een verhoging ‘’nodig is vanwege toegenomen schadelast’’. De Consumentenbond vindt dat de regels voor verzekeraars te soepel zijn, en dat er te weinig gecontroleerd wordt of een verzekeraar zich terecht beroept op bijzondere omstandigheden die een tussentijdse aanpassing van de prijs rechtvaardigen.

Opvallend uit het onderzoek is dat klagen lijkt te helpen. Zo vertelt een panellid dat hij ieder jaar van Centraal Beheer een premieverhoging krijgt, die na een boos telefoontje weer teruggedraaid wordt.

Heb jij weleens te maken gehad met een forse premiestijging zonder schadeclaim of wijziging in je situatie? En heb je vervolgens stappen ondernomen om de verhoging tegen te gaan? Deel je verhaal in de reacties!

15 reacties

Sinds jaar en dag heb ik een reisverzekering bij Centraal Beheer.
Indertijd heb ik voor C.B. gekozen, omdat dit voorzover ik toen wist,de enige verz. was die 365 dagen achtereen dekte ,omdat dit in mijn situatie van toepassing was.
Vorig jaar betaalde ik voor werelddekking,medische kosten,vervangend vervoer en voertuighulp 118,95.
Geen schades gedeclareerd.
Nu ,volgend premiejaar wordt dat 212;79 met een maximum van 60!!!! Dagen bijna verdubbeling met mindere condities.
Middels telefonisch onderhoud met C.B. is de polis aangepast ,maar wel met europadekking,zonder medische kosten,zonder vervangend vervoer,zonder voertuighulp,dan ga ik betalen 77,70. met 180 dagen dekking!
Ik had ook twee autoverzekeringen,die heb ik inmiddels gewijzigd in andere verzekeraar. Omdat ,welliswaar in iets andere opzet,mij dit honderden euros nu gaat schelen .
Apeldoorn bellen ??? Vergeet het maar,tenzij je wil opzeggen!
Was met mijn Volvo V70 verzekerd bij Promovendum, u weet wel, die verzekeraar voor hoger opgeleiden. Daarvoor in de plaats kwam een nog geen 1,5 jaar oude, geïmporteerde Volvo V90 D5 Inscription. Met auto-volgsysteem. Die wilde men niet verzekeren, was te duur!
De acceptatievoorwaarden zeggen;
De oorspronkelijke nieuwwaarde van de auto. Wij accepteren naast de goedkopere- en middenklasse auto uiteraard ook duurdere auto’s. Exclusieve auto's (zoals een nieuwe Ferrari) of hele dure auto’s kunnen echter niet bij Promovendum verzekerd worden.
Is het niet zo dat hoger opgeleiden over het algemeen ook wat duurdere auto’s rijden, vraag je je af?
Omdat we de volgende dag op vakantie gingen was er geen tijd om te wachten op de beslissing van een leidinggevende over eventuele acceptatie. Bij CB was het zo geregeld.
Achteraf moest de premie van de 2e auto omhoog omdat de 1 e verzekering nu elders was ondergebracht. Die toen ook maar naar CB gebracht.
De wegen van verzekeraars zijn soms ondoorgrondelijk.
Reputatie 1
Badge +2
Was met mijn Volvo V70 verzekerd bij Promovendum, u weet wel, die verzekeraar voor hoger opgeleiden. Daarvoor in de plaats kwam een nog geen 1,5 jaar oude, geïmporteerde Volvo V90 D5 Inscription. Met auto-volgsysteem. Die wilde men niet verzekeren, was te duur!
Ik kan me niet bedwingen om even een zijweg in te slaan over het fenomeen ‘autoverzekering voor hoger opgeleiden’. Ik veronderstelde altijd dat deze verzekeringen bestaan omdat de betreffende verzekeraars erop uit zijn om klanten met auto’s uit de duurdere segmenten te trekken, zodat ze hogere premies kunnen incasseren. Afgaand op uw relaas blijkt dit toch niet het geval.

Wat is dan de reden om hoger opgeleiden te lokken? Bestaat er een verband tussen een hogere opleiding en een betere rijvaardigheid (dus minder schade)? Ik geloof er niks van. Rijden hoger opgeleiden minder kilometers en hebben ze daardoor minder kans op schade? Lijkt me ook onwaarschijnlijk. En schade aan een duurdere auto lijkt me per definitie kostbaarder dan aan een goedkopere.

Dat ik dit niet begrijp, ligt waarschijnlijk aan mijn lagere opleiding…
Heb sind 1-12-2016 een rechtsbijstandverzekering bij CB. Jaarpremie voor 1e jaar (2017) bedroeg 254 euro (voor drie modules Consument&Wonen, Medisch&Verkeer en Werk&Inkomen), Premie is voor 2018 verhoogd met maar liefst 16 %, voor de module Consument&Wonen zelfs met 25 %! Voor die module rekent CB voor nieuwe klanten ook nog 7 euro per jaar minder. Niet echt een lokkertje, maar wel zonder opgave van reden zonder claim of wat dan ook.
Reputatie 4
Badge +6
Dank voor de reacties! Het is inderdaad frustrerend dat een verzekeraar 'zomaar' de spelregels verandert en de premie omhoog gooit. Je kunt dan wel overstappen, maar dit wordt toch weinig gedaan en je voelt je bovendien oneerlijk behandeld als je zelf niet of nauwelijks claimt.
@mfeytens Heb sinds vorig jaar een autoverzekering afgesloten bij Aegon, kreeg na een jaar een verhoging van 25 % , heb hierover gebeld en via Whatsapp kontakt gehad, ze hadden zogenaamd ontzettend veel schades gehad ed zitten veel technische snufjes in verwerkt tegenwoordig dus helaas?????? een premieverhogig.
Reputatie 4
Badge +6
Ja, dat is het algemene verhaal wat bijna alle verzekeraars afsteken. Vrijwel ieder jaar.. zeer frustrerend.
kreeg dit jaar een rekening van CB voor mijn autoverzekering. bijna 800 euro. ik vergeleek het met de gegevens van centraal beheer op de vergelijkingsmodule van Consumentenbond. Daar kwam ik uit op ca 500 euro.
Een zeer boos telefoontje van mij naar CB beheer. Eerst wilde men nergens op in gaan, want .... de premieberekening is een black box, mijnheer. !!! Dan wil ik iemand spreken die wel weet wat er in die black box gebeurt!. Uiteindelijk heeft de mevrouw van CB mijn auto in hun eigen systeem opnieuw ingevoerd. Ze kwam, tot mijn stomme verbazing, op ca 550 euro uit, en dat met dezelfde verzekeringsvoorwaarden. Dat kon, volgens CB, liggen aan de dagpremie, als die bijvoorbeeld wordt vastgesteld net op een moment van grote hagelschade 😂* ### Als het in hun voordeel is, zijn hun computersystemen opeens debiel.
Het loont dus zeker om met CB te bellen, het kan je honderden guldens schelen als je langer bij hen verzekerd bent. Dit oogt als een louche handelspraktijk. Het lijkt mij dat ze een soort slaappremie voor vaste klanten hanteren, ieder jaar zon 5 a 10 procent omhoog. Omdat de premies voor nieuwe klanten kennelijk lager zijn. Het zou interessant zijn om te zien hoe hun black box precies geprogrammeerd is. Daar kunnen vreemde spoken uit te voorschijn komen.

De CB zou daar achteraan moeten gaan. met dat oogmerk ben ik al vele jaren lid.
Reputatie 7
Badge +7
Even voor mijn eigen duidelijkheid @J.W. Bomhof, met CB bedoel je zowel Centraal Beheer als Consumentenbond, toch?
Ik bedoel met CB steeds Centraal Beheer, behalve in de slotzin, waarin ik Consumentenbond aanduid met De CB. Excuses voor deze onhandigheid mijnerzijds.
Ca 4 jaar geleden ben ik overgestapt op Promovendum verzekeringen met mijn autoverzekering.
Zij claimde dat zij met deze verzekering voor hoger opgeleiden gegarandeerd 20% lagere premie konden geven dan de huidige die ik had. En inderdaad deze was bijna 20% lager dan dat ik had. Dit ging zo'n 3-4 jaar goed (kleine inflatieverhogingen daar gelaten) Tot dat onlangs ik een e-mail kreeg met een vreselijk "positieve" toonsetting hoe goed hun verzekering wel niet was, maar met de uiteindelijke boodschap uw premie wordt met 25% verhoogd!!! 25% in één keer?????!!! Uiteraard protest aan getekend, want tja waar had ik dat aan verdiend dat mijn premie met 25% verhoogd wordt terwijl ik nog geen enkele schadeclaim had ingediend. Promovendum kwam simpel met een verklaring dat ik al die jaren toch echt goedkoop was verzekerd en dat alles duurder werd en schadeherstel ook steeds duurder wordt. Toch gek dat een males systeem ook van toepassing is als je geen schade hebt geclaimd.

Andere ook dergelijke ervaringen met Promovendum of andere verzekeraars???
Reputatie 7
Badge +6
Het is waar , dat schadeherstel van moderne auto's door een aantal oorzaken duurder uitpakt. Daardoor zijn ze ook eerder total-loss . Total-loss wil niet zeggen dat ze niet te repareren zijn , maar dat het reparatiebedrag boven de dagwaarde van het voertuig uitkomt. vermoedelijk is de schadelast ook hoger door de onwil van veel weggebruikers om van die smartphone af te blijven. Ook zijn er berichten dat een aantal verzekeraars geen of te weinig winst maken . Toch hoeven we niet elke premieverhoging voor zoete koek te slikken , dus gewoon op zoek gaan of er een andere verzekeraar te vinden is met vergelijkbare voorwaarden en lagere premie. Er zijn inderdaad veel meldingen van flinke verhogingen . Ook bij andere verzekeringen .
Reputatie 7
Badge +5
Hier is nog een topic waar je medestanders kunt vinden: Extreme premiestijging? Meld het hier!
In juni 2015 heb ik mij laten verleiden door de grote borden langs de weg, waarop Promovendum schrijft een 20% lagere premie te kunnen bieden t.o.v. elke andere autoverzekering. Bij het aangaan van de verzekering heb ik nog expliciet gevraagd of dit niet een lokmiddel was. Nee, deze premie zou altijd blijven gelden! Schets mijn verbazing maar ook ongenoegen dat Promovendum eenzijdig de premie na 3 jaar met 46% verhoogt. Met een mooi verhaal over drukker verkeer blabla… heb ik dit gecheckt door de premies bij andere maatschappijen op te vragen: alleen voor Promovendum zijn de wegen drukker en de onderdelen duurder zijn geworden, wat een kletsverhaal!
Inmiddels heb de verzekering opgezegd. Ga er maar van uit dat ik op sociale media mijn ongenoegen zal delen met de wijze waarop Promovendum zijn klanten belazert (netter kan ik het niet verwoorden).
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @Maarten1970 en @J.W. Buyser, ik kwam jullie berichten tegen en het deed me denken aan de oproep van @mfeytens om in haar topic ervaringen te delen over lokkertjes van autoverzekeraars. Ik ben zo vrij geweest jullie posts onder haar topic te schuiven. Zoals je ziet @Maarten1970, ja je hebt een lotgenoot in @J.W. Buyser... dank ook aan @Bert die verwijst naar het topic waar nog meer meldingen van extreme premiestijgingen zijn gedaan. Aangezien klagen lijkt te helpen (zie openingstekst): hebben jullie je klacht al gemeld via Klachtenkompas?

Reageer