Consumentenbond.nl
Beantwoord

Backpacken in Engeland en uitgeschreven uit BRP in NL. Hoe auto kopen in de UK en verzekeren?

• 15 september 2019
  • 5 reacties
  • 435 Bekeken

Badge
Beste,

Een tweede vraag in het verlengde van mijn eerste (maar in een andere categorie, vandaar een nieuw topic).

Ik ben voor onbepaalde tijd aan het backpacken in het buitenland. Reeds anderhalf jaar en momenteel woon en werkachtig in Engeland. Ik heb uiteraard nog gewoon de Nederlandse nationaliteit maar ben uitgeschreven uit het BRP en heb alleen een correspondentieadres bij mijn zusje.

Nu zou ik graag een tweedehands auto willen kopen van een vriend hier in Engeland en ik vraag me af hoe ik dat zou moeten doen -zonder inschrijving BRP- en hoe zich dat verhoudt tot het verzekeren van deze auto.

In Nederland heb ik altijd en al jaren zonder schade gereden in mijn voormalige auto's en aldus een goede bonus-malus regeling en ik zou uiteraard die schadevrije jaren terug willen zien in een nieuwe verzekering maar ik weet niets of ik wel een Nederlandse verzekering mag of moet afsluiten of een Engelse?!?

Ik werk momenteel in een hotel in Engeland en de accommodatie is inbegrepen in mijn loon maar het is aldus geen officieel woonadres.

Ik heb dus twee echte vragen:
1. Kan en mag ik een Engelse auto kopen, als Nederlander zonder inschrijving in het BRP
2. Kan ik een Nederlandse verzekering hiervoor afsluiten of moet ik dat in Engeland regelen?

Alvast dank voor de informatie.
icon

Beste antwoord door Senang 23 oktober 2019, 04:52

Ook hier een korte afsluiting over het topic. Ik kan inderdaad mijn woon-werk adres in de UK opgeven en op basis hiervan een auto kopen en verzekering afsluiten. Sommige verzekeraars laten inderdaad zelfs je no-claim jaren overhevelen maar het moeilijkste blijft een goedkope verzekering vinden. Op vergelijk sites is het zelfs zo dat als je dezelfde gegevens 's ochtends invoert je een andere prijs krijgt dan wanneer je dit 's avonds doet!!! Belangrijkste criterium lijkt dat hoe langer je al in de UK verblijft hoe goedkoper het wordt. Ik rijd zelf al ruim 20 jaar schadevrij maar een verzekering voor een oude auto die op een goed beveiligde afgesloten locatie staat en die ik maar één keer per week gebruik kost me gemiddeld rond de 1000 euro per jaar! Hier geldt dus vooral blijven zoeken naar een goed aanbod!

Bekijk origineel

5 reacties

Je bent Europeaan in een EU land dus ik denk dat je daar wel een auto op je naam moet kunnen krijgen maar ik denk dat je daarvoor wel een adres nodig hebt in de UK.

Je kunt geen Engelse auto verzekeren met een Nederlandse verzekering dus dat zal je daar moeten regelen, kun je gelijk vragen of ze schadevrije jaren kennen, wat ik ernstig betwijfel, en of je je Nederlandse jaren kunt inbrengen, wat me onmogelijk lijkt, maar hé, ge weet ooit niet.
Badge
Dank voor je reactie. Een Engelse collega vertelde mij juist inderdaad dat ik een adres in de UK nodig heb voor een verzekering maar feitelijk ben ik niet woonachtig maar 'inwonend' op een niet particulier adres (hotel) in de UK en ik vrees dat dit dus lastig zal worden. Aan de andere kant zal ik niet de eerste persoon zijn in een dergelijke situatie dus ik hoop i.i.g. wat meer duidelijkheid hierover te vinden.
Badge

Ook hier een korte afsluiting over het topic. Ik kan inderdaad mijn woon-werk adres in de UK opgeven en op basis hiervan een auto kopen en verzekering afsluiten. Sommige verzekeraars laten inderdaad zelfs je no-claim jaren overhevelen maar het moeilijkste blijft een goedkope verzekering vinden. Op vergelijk sites is het zelfs zo dat als je dezelfde gegevens 's ochtends invoert je een andere prijs krijgt dan wanneer je dit 's avonds doet!!! Belangrijkste criterium lijkt dat hoe langer je al in de UK verblijft hoe goedkoper het wordt. Ik rijd zelf al ruim 20 jaar schadevrij maar een verzekering voor een oude auto die op een goed beveiligde afgesloten locatie staat en die ik maar één keer per week gebruik kost me gemiddeld rond de 1000 euro per jaar! Hier geldt dus vooral blijven zoeken naar een goed aanbod!

Reputatie 3
Badge +5

Gelukkig heb je in ieder geval antwoord gevonden op je vraag @Senang! Bedankt voor de update. Ook handig voor ons om te weten, mocht iemand in de toekomst dezelfde vraag stellen. Ik hoop dat je snel een goede verzekering kan vinden die een beetje betaalbaar is!

Badge

Dank je en inderdaad. Voor het moment lijk ik voor de optie te gaan om de auto op de naam van een Engelse vriend te laten zetten en mij als meeverzekerde op te nemen. Dit is geheel legaal maar onderstreept tegelijkertijd het bizarre aan het systeem. Deze vriend heeft pas twee jaar zijn rijbewijs maar omdat hij zijn leven lang al in Engeland woont betaald hij voor dezelfde condities, voorwaarden en auto omgerekend slechts 500 euro! Dit is dus de helft van wat ik zou betalen met 20 jaar meer rijervaring.

Enige puntje waar je hier op moet letten is dat ze in Engeland een puntensysteem hebben op het paspoort. Indien ik dus een verkeersovertreding zou maken kan dit in mindering worden gebracht op zijn rijbewijs maar goed, ik heb in mijn +20 jaar hooguit 1 parkeerboete gehad dus in die zin kan hij mij wel vertrouwen maar mochten anderen voor deze optie kiezen dan is het verstandig om hier rekening mee te houden.

Reageer