Consumentenbond.nl
Vraag

Bank vraagt kopie aangifte inkomstenbelasting op

• 13 december 2019
  • 55 reacties
  • 1134 Bekeken

In het kader van bestrijding witwaspraktijken vraagt mijn bank een kopie op van mijn meest recente aangifte inkomstenbelasting. Ik vind dat wel erg ver gaan. Heeft de bank het wettelijk recht om dit op te vragen?

55 reacties

Ik kan mij niet anders voorstellen dat uw bank die vraag al verwacht en dat ze het antwoord al hebben voorbereid en onderbouwd. Ik zou ook raar staan te kijken en vragen; “waar staat dat jullie dat recht hebben”?

Reputatie 7
Badge +6

Dit en door ervaringen die ik van anderen hoor lijkt het er op dat de overheid banken onder zware druk zet om crimineel gedrag op te sporen . Prima , maar waarom worden deze richtlijnen dan niet bekend gemaakt zodat de goedwillende klanten weten wat wel en niet mag ?

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb een aantal maanden geleden een topic hierover aangemeld. Omdat banken hoge boetes krijgen van de overheid of fiscus als ze niet goed hun klanten zijn nagegaan (o.a. op witwassen) is bekend. En de banken zijn hier heel erg bang voor, miljoenen boete is ook niet niets.

Ik vind dat banken hier misbruikt worden als opsporingsambtenaar, als  ‘éigen’  rechter, en de privacy van hun klanten volledig negeren en bij het vuil zetten. Ze gaan daarbij, mijn inziens, zeer agressief te werk. Ik heb het aan de lijve meegemaakt. Je moet van de één op andere dag verschijnen en uitleg geven over transacties. Dat is o.a. waarom dat je een 10.000 Euro storting op de bank heb gedaan, bijv. omdat je iets verkocht hebt (auto, caravan, camper, boor e.d.) en daarvoor contant geld gekregen hebt. En contant geld krijgen en het naar de  bank brengen is verdacht. Niet alleen verdacht je wordt als witwasser beschouwd en dus als crimineel. Mijn bank is daar zeer ver in gegaan, en zeer beledigend.

Ik ben groot tegenstander van dit soort praktijken, dit kan allemaal anders en vriendelijker. En de vraag is moeten banken dit doen. Laat de fiscus dit doen, kan ze nog meer fouten maken. In wat voor maatschappij leven we. Criminelen moeten worden aangepakt, niets op tegen, maar gewone klanten van de bank, spaarders, die al vele tientallen jaren klant zijn van en bank, door één of andere transactie ineens als misdadiger te beschouwen, walgelijk.  De hele privacy wetgeving wordt met voeten getreden, de aangifte inkomstenbelasting opvragen. Die heeft de fiscus, de veroorzaker van deze ergernis, toch zelf allang, daar hebben banken toch niets mee te maken. Maar banken wijzen slechts naar de overheid van wie ze dit doen moeten. Geen enkel excuses, klachten waar ook (klachtenkompas) interesseert ze niet. Ik heb zelfs alles geprobeerd, ingezonden brieven naar kranten helpt ook niet, ze worden niet eens opgenomen. Big brother is de boss. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

knuppel/hoenderhok……

wat is het probleem als een instelling je inkomstenbelasting weet? Ik heb niks te verbergen, dus waarom niet? Ze mogen 'm alleen gebruiken voor die witwascontrole en verder niet.\ en als ze dat gedaan hebben moeten ze 'm weggooien. 

Reputatie 7
Badge +7

Beste @E.B.F. Stroeve , voor mij blijf je als financieel expert de verdediger van het bankwezen en al wat daarbij hoort. Ik vind dat prima en op veel punten krijg je (heb je ook gekregen) van mij gelijk. Met name daar waar het het ‘gewone ‘ personeel betreft. Maar omtrent het beleid dat door bankdirecties en besturen gemaakt wordt, en wordt uitgevoerd en hoe ze uiteindelijk handelen verschillen wij van mening. En behoorlijk. Al wat ik in mijn korte leven met banken heb meegemaakt, hoe ze handelen en mij dus ook behandeld hebben, de crisis die ze veroorzaakt hebben, en waarvan ze niets geleerd hebben, directies en besturen gaan gewoon door met hun beleid, en ik durf hier gerust stellen met graaien. Ze zijn geen spat veranderd.  Ze reorganiseren maar door, kantoren verdwijnen, automaten verdwijnen, ik haal en forumlid aan: “ze hebben schijt aan de klant". 

Als het over banken gaat zie je weinig positiefs op dit… en andere forums!!! Ik bewonder je dat je steeds tegenwicht blijft geven, maar daarover dus deels eens en grotendeels oneens. En nu dan dit onderwerp, de banken gaan alle klanten na omtrent witwassen, bij mij wilden ze van diverse transacties van alles weten. En nu lees ik dus van @Erik Klein , dat ze zijn totale aangifte inkomstenbelasting willen hebben…. en ik ga er even van uit dat het bedrag niet voldoende is, ze zullen alles van geldinkomsten en uitgaven willen weten. En dat verdedigen ze dus allemaal omdat zij dat van de overheid c.q. fiscus moeten.  Dat zal je beamen, maar ik geloof meer dat ze eieren voor hun “geld” kiezen en vanwege hoge boetes van alles doen om ook maar alles van hun klanten ( heel veel en heel vaak hun trouwe klanten) te weten te komen. Mijn mening in deze is, dat ze dat niets aangaan en alleen door die boetes dat speurwerk verrichten, dat in feite bij de justitie en fiscus thuishoort. Maar als ‘roepende in de woestijn’zal ik dat alleen niet voor elkaar krijgen Maar dat speuren en verraden komt me zo bekend voor. En als we zo en op alle andere manieren door overheid, banken en alle bedrijven in de gaten worden gehouden, roept ieder graag maakt me niet uit ik heb niets te verbergen. Wacht maar af. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +4

leo, ik ken je verhaal richting banken, je vertelt 'm nog al eens ;-)

maar even een ander scenario: stel je wilt een hypotheek bij diezelfde bank, dan gaat alles van je adminstratie daarnaartoe, van loonstrook tot aangifte tot leningen, alles. 

en dan is het niet erg……? of we dit soort zaken erg vinden heeft niet te maken met wat we moeten afstaan, maar wat de reden is. Of het in ons belang is of in iemand anders z'n belang. 

ps. ik ben geen financieel expert, gewoon een IT-er :upside_down:

@E.B.F. Stroeve 

Erhoeft ook niet direct een probleem te zijn maar de bank moet natuurlijk wel een verhaal hebben.

Reputatie 7
Badge +7

Sorry @E.B.F. Stroeve , ik dacht dat van financieel expert of financieel medewerker ergens gelezen te hebben. Maar niet dus, dat zal wel de ouderdom zijn die vergissingen en vergetelheid te werk stelt.

En het is waar dat ik mijn mening (deels dus) over banken en verzekeringsmaatschappijen niet onder stoelen of banken steekt. Maar weet ook dat jij daar altijd (meest verdedigend) op antwoord. En dat laten we zo, want dat is immers wat bij dit forum met zijn discussies hoort:  meningsverschillen.

Als ik het goed begrijp doen we dat niet bij je  ‘andere’  scenario: de hypotheek. Maar dat vind ik ook helemaal bij een bank horen..  Het opsporen van witwassen, en met name de manier waarop door mij meegemaakt, vind ik niet bij de bank horen. Witwassers , boeven en criminelen,. behoren door de justitie, politie en/of de fiscus opgespoord  te woorden. Dat is in feite mijn simpele stelling en mijn bezwaar. En dat de banken het toch doen, door die boetes, vind ik begrijpelijk maar toch een uitvlucht en niet hun taak. Groeten Leo.

PS als IT-er een vraag aan je, ik krijg geen gekleurde smileys van dit forum  op mijn scherm, daarom maar van google chrome afgehaald 🥵 🤢. Enig idee waarom de smileys in kleur bij mij op het forum verdwenen zijn?

Ik heb niks te verbergen

Die uitdrukking zou verboden moeten worden.

ik heb niets te verbergen

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Léonz , uiteraard schreef c.q. typte ik het wel, maar als je de hele zin leest zie je dat ik er ook groot tegenstander van ben. En niet omdat ik vreselijke dingen te verbergen heb, totaal niet, maar voor al dat soort bedrijven heb je volgens hen van alles te verbergen.  Dus geheel met je eens.Groet Leo.,

Reputatie 6
Badge +4

Ik heb niks te verbergen

er zijn al zoveel verboden in dit land…. als we nou afspreken dat we zelf bepalen wat we delen (muv wetgeving). 

Reputatie 6
Badge +4

Sorry @E.B.F. Stroeve , ik dacht dat van financieel expert of financieel medewerker ergens gelezen te hebben. Maar niet dus, dat zal wel de ouderdom zijn die vergissingen en vergetelheid te werk stelt.

Nee hoor, geen zorgen over je ouderdom, ik werk wel in de financiele sector maar niet als hypotheek verkoper maar als IT-er :sunglasses:

PS als IT-er een vraag aan je, ik krijg geen gekleurde smileys van dit forum  op mijn scherm, daarom maar van google chrome afgehaald 🥵 🤢. Enig idee waarom de smileys in kleur bij mij op het forum verdwenen zijn?

dit is weer zo'n *lol* moment, als je zegt dat je in de IT werkt mag je direct alle pc problemen oplossen van iedereen…. van smileys heb ik ook geen verstand, maar vraag me hoe Office365 werkt en ik ben je man :joy:

uiteraard schreef c.q. typte ik het wel, maar als je de hele zin leest zie je dat ik er ook groot tegenstander van ben.

Dat had ik gezien, Leo.

Ik nam er met dankbaarheid kennis van.

Reputatie 7
Badge +7

Het is zo een heel heen en weer geschrijf, maar toch netjes en stel het op prijs dat we elkaar antwoorden. Dat is vaak anders, vooral bij topic auteurs die wat te vragen hebben, maar zelf nooit antwoord geven.

In dit geval bedankt voor alle antwoorden. En ondanks dat @E.B.F. Stroeve geen vraagbaak IT-er is, heb daar volledig begrip voor, zijn mij smileys in kleur weer terug. :joy::sweat_smile:, zelfs in rood  :smiling_imp: . Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +2

En contant geld krijgen en het naar de  bank brengen is verdacht. Niet alleen verdacht je wordt als witwasser beschouwd en dus als crimineel. Mijn bank is daar zeer ver in gegaan, en zeer beledigend.

Ik denk dat je dat niet zo persoonlijk op moet nemen. De banken moeten hun archief op orde hebben. Op het moment dat de Nederlandse bank e.e.a. gaat inspecteren en toevallig jouw file uit het archief haalt moet het kloppen. Antwoord van de bank “dat hebben we niet maar Meneer de Ruiter kennen we al 40 jaar en die vertrouwen 100%” zal door de inspecteur niet geaccepteerd worden.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Jan H. , het onderzoek van de bank naar enkele transacties is alweer een tijdje geleden en dan slijt het wel. Maar dan lees ik dus weer een topic dat   naar en opgave inkomstenbelasting wordt gevraagd. En dan komt het weer even boven.

Ook moet ik zeggen en heb ik ook gemeld dat het allerminst vriendelijk is gegaan, met mails, telefoontjes en brieven plus aangetekende brieven, maningen van spoed, allemaal in drie dagen tijd en dreigend.

En je stelt dat de Nederlandse Bank opdracht verstrekt, maar dat vraag ik me af. De banken hebben boetes gekregen, niet van de Nederlandse Bank maar van de fiscus, de overheid. Het gaat om witwaspraktijken. Dat meldt ook deze topic schrijver @Erik Klein . En wat ik vreemd vind is dat de bank zo'n onderzoek moet doen. Witwassen is een misdaad, dat hoort toch bij justitie thuis, die en de fiscale opsporingsdienst horen witwassers op te sporen en niet je vertrouwde bank. Ik schrijf expres vertrouwd, want als klant vertrouw je de bank en ook hoop je andersom. Nou dat krijgt door zulke problematiek een behoorlijke knauw. Maar goed het is gebeurd en zoals gezegd voor mij al weer even geleden, zand er verder over.

Ik vind het wel jammer dan de topic auteur zelf zich helemaal niet in de discussie mengt, wat vind hij er nou zelf van. Anderzijds zal ik me wellicht veel te vaak in discussies mengen :innocent: , groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +2

Banken hebben de plicht de herkomst van geld te controleren. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze die informatie 5 jaar moeten bewaren (dat weet ik niet zeker). De Nederlandse bank heeft de verantwoordelijkheid om te controleren of de banken zich aan de regelgeving houden. Ik ga ervan uit dat ze dat ook dit punt doet.

Reputatie 7
Badge +7

Ik weet het niet, zou het verder moeten uitzoeken. Maar in het nieuws is meer dan eens geweest dat de banken boetes van de fiscus hebben gehad. Boetes van miljoenen, hebben ze die dan van de Nederlandse Bank gehad, kan die boetes geven. Ik weet het niet, moet nu weg, zoek het nog wel eens uit wie nu opdracht en boetes geeft betreffende witwasonderzoek.Groet Leo

Reputatie 6
Badge +2

Het is in ieder geval de overheid. Wie de controles precies uitvoert lijkt me niet zo belangrijk.

Overigens vind ik het wel positief dat de banken dat zakelijk en zonder aanziens des persoons aanpakken. Als daar ook nog alle mogelijke persoonlijke en relationele aspecten een rol spelen zou ik me meer zorgen maken.

Nou, ik had niet verwacht dat dit zo veel los zou maken. Het antwoord op de vraag “is er een wettelijk recht om mijn aangifte ib op te vragen” heb ik echter nog niet gezien. Uiteraard heb ik die vraag ook aan de bank gesteld, maar daarop heb ik nog geen antwoord gekregen. Dus zolang de bank niet het wettelijk recht kan aantonen, kan ze fluiten naar mijn aangifte. Ik heb in principe ook niets te verbergen, maar als morgen mijn buurman vraagt om mijn aangifte krijgt hij hem ook niet. Zodra ik antwoord van mijn bank krijg, zal ik die hier delen.

En anders krijgen ze mijn aangifte met zo ongeveer alles zwart gelakt 😁.

Reputatie 7
Badge +6

Goed plan :thinking::smile:

Reputatie 5
Badge +4

Op o.a. onderstaande sites kun je veel informatie over de Wwft.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0041193/2018-07-25

https://www.fiu-nederland.nl/nl/wetgeving/wetgeving-algemeen

https://www.fiu-nederland.nl/sites/www.fiu-nederland.nl/files/documenten/dnb_leidraad_april_2015_0.pdf

https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/nieuws/wwft-wet

Reputatie 7
Badge +7

Dank Mazzel voor deze uitgebreide informatie. Spaart mezelf een hoop zoekwerk. Maar zoveel had ik ook weer niet verwacht. Daar ben ik zo zachtjes aan weken mee bezig, immers je hebt ook nog andere werkzaamheden en verplichtingen,

De koning als ondertekenaar wordt genoemd, daarmee dus de regering, waaronder Justitie. De Nederlandse Bank komt er uitgebreid in voor. Ook de autoriteit financiële markten enz, enz. Het kost mij sowieso tijd alles door te nemen, jammer dat er niet gewoon staat…… die organisatie moet de zaak controleren en kan de boetes aan banken opleggen. Zal er best ergens staan, maar ik heb het nog niet gezien. Dank nogmaals voor het opzoeken. Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +4

@L.J.F. de Ruiter Graag gedaan. Inderdaad veel leeswerk. Vermelde links is nog maar een fractie van alles wat ik vond over de Wwft.:sunglasses:

Wat ik met ‘vluchtig’ door lezen wel weet, is dat banken verregaande bevoegdheden hebben om bij vermoedens van witwassen de klant de hemd van het lijf te vragen. Of inzage in aangifte IB daar ook onder valt, ben ik niet tegen gekomen, maar ik heb het zeer sterke vermoeden van wel.
De bank hoort uiteraard wel de terechte vraag van @Erik Klein te beantwoorden.

Reageer