Consumentenbond.nl
Vraag

Bank vraagt kopie aangifte inkomstenbelasting op

• 13 december 2019
  • 55 reacties
  • 1297 Bekeken

In het kader van bestrijding witwaspraktijken vraagt mijn bank een kopie op van mijn meest recente aangifte inkomstenbelasting. Ik vind dat wel erg ver gaan. Heeft de bank het wettelijk recht om dit op te vragen?

55 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Beste @E.B.F. Stroeve , laten we het daar dan maar bij houden en elkaar niet trachten te overtuigen van ieders gelijk, of als je dat te zwaar vindt van ieders mening. Wij hebben (op dit gebied) niet dezelfde mening. En ik wil alleen nog zeggen dat mijn mening uit meer onderdelen bestaat dan persoonlijke ervaring, dus de persoonlijke bejegening van de bank.. Het is het geheel van nare ervaringen en daarbij nog gevoegd….. meerdere en andere zaken,  o.a. mijn eigen gedachte over over mijn privacy, waaruit voorkomt mijn vraag of banken een dergelijke opsporingsbevoegdheid moeten krijgen/hebben. Voor mij is er verschil of één of andere bankemployé komt onderzoeken of ik een misdadiger, witwasser, crimineel ben of een politieagent of officier van justitie die daarvoor een wettelijke opleiding en wettelijke bevoegdheid hebben. Of dat voor mij niet leuk is, mogelijk zelfs vervelender, doet er niet toe, maar er staat een gezagsdrager en geen commerciële bankemployé. En als je andere forumleden zich horen uiten, dan weet je dat ik nog allerlei nette termen gebruikt om je niet te schofferen. Maar daarom zeg ik nu stoppen, want wij worden het toch niet eens. Wees blij dat de situatie nu zo is, zoals jij graag wilt hebben. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +4

leo, je laatste opmerking snap ik niet, geen probleem, hoef je ook niet uit te leggen. ik merk dat ik mijn kernboodschap niet kan overbrengen en dan laten we het er maar bij.

Reputatie 7
Badge +7

Oké er zijn nog zat onderwerpen om over te discussiëren en er zullen nog zat nieuwe topics komen. Als we een patstelling krijgen moeten we gewoon beiden inzien dat er meningsverschillen zijn die niet op te lossen zijn. Als je dat toch doorzet krijg je een ongezellige situatie.

En niet om toch opnieuw te beginnen, maar mijn laatste, bedoeld grappige, opmerking uit te leggen. Mijn stelling is de banken moeten geen opsporingsmethoden toepassen. En wat is de situatie, ze zijn druk aan het controleren van bepaalde transacties, dus krijg jij je gelijk. En laten wij hier het onderwerp mee sluiten. Groet Leo.

Dat banken nu zijn opgezadeld met zo'n verregaande controleplicht heeft een historische achtergrond. Ik heb jarenlang gewerkt voor een grote internationale bank waar stringente gedragslijnen golden. Niet alleen moest je die persoonlijk ondertekenen, maar ook in de praktijk werden ze voortdurend getoetst. Zo heb ik mogelijke cliënten geweigerd die met een sporttas vol bankbiljetten aankwamen, een schimmige financiële structuur deden vermoeden of grote bedragen wilden beleggen zonder exact de herkomst van het geld te verantwoorden. Die konden eenvoudig naar een van de grote Nederlandse banken worden verwezen en daar ook terecht. Een meldingsplicht gold destijds alleen voor grote overboekingen naar het buitenland.

De wetgeving pleegt maatschappelijke ontwikkelingen achterna te ijlen. Of de huidige beantwoordt aan wat men zich daarvan heeft voorgesteld weet ik niet .Een kosten-baten analyse hoeft daarbij niet bij voorbaat de doorslag te geven. Het gaat m.i.meer om bewustwording en appreciatie van het soort maatschappij waarin wij leven en het dan evt. op de koop toe nemen van de consequenties daarvan. 

Reputatie 7
Badge +7

In de reactie van @Lisa Boele kan ik mij in grote maten vinden. Ik wil echter voorop stellen dat ik in deze topic mijn mening verkondigde en verder natuurlijk niets in te brengen heb en al helemaal geen wetgeving kan beïnvloeden. Ik ga ook niet in herhaling treden, maar ik kan me vinden in wat Lisa stelt :  Zo heb ik mogelijke cliënten geweigerd die met een sporttas vol bankbiljetten aankwamen, een schimmige financiële structuur deden vermoeden of grote bedragen wilden beleggen zonder exact de herkomst van het geld te verantwoorden.

Dat vindt ik heel verschillend van mijn ervaringsfeit: Een 2 jaar geleden via verkoopbemiddeling mijn camper verkocht te hebben, het bedrag contant in handen kreeg en dat naar de bank bracht. En nu een zeer onprettige controle omtrent het verkoopbedrag, dat relatief klein was en 1x in de 45 jaar is voorgekomen. Als bank zet je dan voor een luttel bedrag (geen tassen vol geld o.i.d.) een 'trouwe’ klant neer als crimineel. En aldus mijn mening over deze taak van de bank. Dat is nu wel bekend en voor mij afgedaan. Groet Leo.

Reageer