Consumentenbond.nl

Banken moeten betaalgegevens delen met Google en Apple?!

• 30 juni 2015
  • 1 reactie
  • 92 Bekeken

Het bericht in de media dat het mogelijk in de nabije toekomst zo is dat Brussel Banken gaat verplichten betaalgegevens van hun klanten met Google en Apple te delen baart mij erg veel zorgen. Kennelijk willen de banken dat (met name) niet, omdat zij minder zouden kunnen verdienen aan het gebruik van deze gegevens, dan Google en Apple. Persoonlijk zie ik vooral problemen met de privacy. Zie voor informatie ook deze link:

http://fd.nl/ondernemen/1089344/banken-in-geweer-tegen-delen-betaalgegevens-met-google-en-apple

Ik vraag mij nu vooral af of de klanten van banken ook nog invloed kunnen uitoefenen hierop? En organisaties als de ConsumentenBond? Ik vind het onvoorstelbaar dat dit als serieuze optie, en nu dus kennelijk zelfs als mogelijke plicht, wordt besproken in Brussel. Ik vind dat zo vreemd, dat ik me afvraag of ik een en ander wel goed begrepen heb. Weet iemand van de hoed en de rand?

1 reactie

Brussel heeft de kritiek op met name de hoge tarieven van de banken in Zuid-Europa ter harte genomen en wil nu aan andere partijen toestaan ook deel te nemen aan het betaalverkeer met het idee dat deze partijen dit goedkoper kunnen dan de banken. E.e.a. is natuurlijk niet bedoelt om uw gegevens maar willekeurig te verspreiden maar om banken de middelen te ontnemen die nieuwe partijen uit te sluiten door relevante gegevens niet te delen. An sich een goede zaak mits, en daar gaan we weer, voldoende waarborgen voor privacy gegeven worden.

Reageer