Consumentenbond.nl

Bankieren met of zonder mobiel?

Reputatie 3
Badge +3
ING zorgde voor een hoop ophef toen de bank begin dit jaar aankondigde te gaan stoppen met de TAN-codes. Het bevestigen van een betaling moet voortaan met een smartphone of tablet. Maar ook andere banken richten zich steeds meer op mobielbankieren.
Voor sommige consumenten is mobielbankieren geen optie, omdat ze geen smartphone of tablet hebben of hun bankzaken er niet mee willen regelen. Maar het kan ook zo zijn voordelen hebben.
Zo kan je via veel bankierapps direct je betaalpas blokkeren als deze verloren of gestolen is, of geld terugvragen via je bankierapp of een app zoals Tikkie. In ons nieuwste Consumentengids artikel vind je deze en andere handige mogelijkheden bij internet- en mobielbankieren. Ook hebben we de beste tips voor veilig online bankieren voor je op een rijtje gezet.

Wat vind jij van deze ontwikkelingen? Bankier je graag online, of juist helemaal niet? Laat weten hoe jij hierover denkt in de reacties.

35 reacties

Reputatie 7
Ik gebruik zowel de pc als mijn mobiel om transactie mee te doen. Het bevalt verder prima en met het bevestigen van de transacties via m'n mobieltje heb ik verder ook geen moeite. Overigens gebruikt mijn moeder van tegen de negentig haar iPad en dat gaat ook prima. Ze moet af en toe wel eens goed kijken als er iets aangepast is maar dat was niet anders geweest als ze de pc nog gebruikt had.
Overigens heeft de ING toch aangegeven een alternatief te zullen bieden voor mensen zonder mobiel apparaat. Is men daar nu op teruggekomen?
Reputatie 7
Badge +5
Om redenen die alleen ING weet hebben ze er voor gekozen om de klanten die het betreft tot eind dit jaar in onzekerheid te laten en dat vind ik zeer klantonvriendelijk. Mensen die dat alternatief niet aanstaat zullen er dan toch eerst mee moeten werken om hun bankzaken bij ING af te wikkelen en over te stappen naar een andere bank die al lang gebruiksvriendelijke alternatieven heeft . Daarom zal een deel niet wachten en is al weg of gaat snel weg. Ik bankier alleen met de laptop en dat wil ik blijven doen tenzij het me onmogelijk gemaakt wordt.
Reputatie 4
Badge +1
Zal wel een commerciële reden hebben. Met zo'n APP op je telefoon hebben ze toegang tot jouw omgeving en kunnen ze gegevens verzamelen over jouw gedrag. Bij bankieren vanaf je PC via internet lukt dat niet.
Reputatie 4
Badge +2
Jan H. schreef:

Zal wel een commerciële reden hebben. Met zo'n APP op je telefoon hebben ze toegang tot jouw omgeving en kunnen ze gegevens verzamelen over jouw gedrag. Bij bankieren vanaf je PC via internet lukt dat niet.

volslagen onzin, of heb je bewijs dat dit zo is?

even simpel geredeneerd: als je alles van iemand weet omdat ie inlogt via een app, weet je toch ook alles van iemand als ie inlogt via een browser, daar zit toch geen verschil in!

de bank beheert jou omgeving, hoezo hebben ze jou daarvoor nodig?!
Reputatie 4
Badge +1
Het verzamelen van "Big Data" is tegenwoordig een belangrijke activiteit. GPS informatie kan b.v. interessant zijn.

Google even op "welke gegevens verzamelen apps". En het zal vast de bedoeling zijn dit in de toekomst uit te breiden.
Reputatie 4
Badge +2
*zucht*

en de hemel valt op ons hoofd!

Kom op, Jan, dit is nergens op gebaseerd. Jij beweert dat een mobielbankieren app gegevens van je verzamelt waar je geen toestemming voor hebt gegeven. Als je dat beweert is bewijs wel noodzakelijk.

Mocht je doom-denken, dan kun je altijd de app blokkeren tot het verzamelen van dergelijke data.

maar hou het alsjeblieft bij de feiten!
Reputatie 4
Badge +1
Je moet die toegang bewust blokkeren voor een heleboel APPS. Veel mensen zullen dat niet doen.

Lijkt me naïef om te denken dat banken dat banken daar geen gebruik van maken. Ik denk dat het de belangrijkste reden is waarom ze nu klanten pushen naar een APP i.p.v. bankieren via internet.

Zeker in toekomst, als er andere aanbieders komen die financiële diensten aanbieden kan het een voorsprong geven.
Uiteraard doet de ING dit weer uit eigenbelang, Jan H., en niet vanuit klantvriendelijkheid.

Dus, ik ben het met u eens.
Reputatie 4
Badge +2
ok, we kunnen hier een welles/nietes spelletje van maken. Wat jullie ook zouden kunnen doen is je bank vragen welke persoonsgegevens ze van je hebben, als ze alles bewaren wat uit de app komt, wat ik volslagen onzin vindt, dan moeten ze dat laten zien als je erom vraagt.

En dan hebben we feiten en uitspraken die gebaseerd zijn op 'het zal toch wel', of 'het lijkt me dat...'.
Geen TAN codes meer en "verplicht" over naar een app op de mobiele telefoon?! Op mijn vraag "hoe zit het dan als ik mijn mobiele telefoon kwijtraak (gestolen, verloren, kapot), kan ik dan nog internet bankieren" komt een "nee, dat kan dan niet, maar u kunt uw TAN codes ook kwijt raken". Mijns inziens een niet acceptabel antwoord en een drogreden. Mijn TAN codes zijn thuis veilig opgeborgen, en mijn telefoon gaat overal mee naar toe. Voor mij een reden om de app niet te installeren en tot het bittere eind te weigeren van de TAN codes af te stappen.
Laten zij die TAN-codes gewoon handhaven, desnoods via een download binnen "Mijn ING".

Wat een vervelende mensen daar bij die ING: een jaar lang emmeren over af te schaffen TAN-codes.
Wat te denken van oudere mensen, die nog wel een computer/laptop hebben maar niet aan een mobiele telefoon durven . Ik ben het eens met Léonz. Laat de mogelijkheid om te downloaden.
De mobiele telefoon, en zeker de smartphone, is niet alleen een kwestie van durven, maar ook van willen.

Veel mensen willen het gewoon niet. (Ik ben er zelf zo een).
Reputatie 7
Badge +5
Wat lezen sommigen toch slecht . Telkens zie ik hier en elders mensen boos reageren omdat ze denken dat ING ze dwingt om te gaan bankieren met een smartphone . Dus nogmaals NEE . Voor wie dat niet wil komt een alternatief. Alleen wil ING pas eind dit jaar bekend maken , wat dit voor alternatief is. Onbegrijpelijk dat ze de klanten die het aangaat zo lang in onzekerheid laten zitten . Dat vind ik wel een reden om boos over te zijn .
Reputatie 6
Badge +3
Ik sluit niet uit dat Jan hierboven gelijk heeft. Het gaat snel bergafwaarts met ING. Als je al dreigt een goed werkend systeem te killen en een nieuw systeem te introduceren zonder bestaande klanten een alternatief te geven dan ben je verkeerd bezig. En als je ook nog dreigt om andere partijen inzicht te geven in jouw betaalgegevens idem dito. En als je tot slot ook nog witwaspraktijken gaat ondersteunen dan denk ik nu dat onze Ralph zijn langste tijd bij ING heeft doorgebracht.

Sorry dat ik het zeg maar er was ooit een tijd dat ik de zaak nog een beetje kon sturen binnen ING maar als je je beste mensen, gelijk ook de belastingdienst heeft gedaan, laat afvloeien dan hou je dus 'dit' over. ING heeft ook zogenaamde Compliance-officers in dienst maar wat die in vredesnaam daar zitten te doen ??????

Ergo, die boete van 775 miljoen is terecht maar ik ben bang dat onze betaalpakketten binnenkort flink de hoogte in gaan.
Reputatie 4
Badge +6
Ik heb ook al een tijdje wat problemen met ING, maar die zijn van andere en verschillende aard, en toch ook met de TAN code te maken. Waarom die niet houden, is al menig keer hier gezegd. Wiersum zegt dat ING eind van dit jaar met alternatieven komt, en met uitleg hoop ik. Ik geloof Wiersum dus wacht af wat ING gaat doen. Maar toch ben ik het oneens met het dwingen naar een smartphone te gaan. Ik heb zo'n ding al een tijdje, maar hoort ook bij de bejaarden, dus ben wat sceptisch, zal ook hoop onwetendheid zijn. Ik bankierde altijd met de PC en moest dus bij betalen de TAN code invullen (en ik had nog de 2 lijsten). Al een tijdje word je voor betaling goedkeuring naar de mobiel verwezen, En de laatste keer bij betaling, had ik alles via de PC in orde, maar moest naar de smartphone voor controle en goedkeuring. Daar aangekomen moest ik diverse dingen invullen met als resultaat dat ik alles van de PC uiteindelijk op de smartphone had staat en via betalen of betaalopdracht betaald heb. Geen dwingen dus, maar heb wel via de smartphone betaald en op de PC alles voor niets gedaan. Zal wel niet opgelet hebben en ergens iets fout hebben gedaan, maar als je daardoor niet gedwongen toch alles met de smartphone zonder weten heb geregeld, hoe noem je dat dan? Even serieus, grappen in mijn richting kan ik tegen, maar als dit, ook al let je niet op, zo maar kan, maakt ING hier toch de dienst uit. En het ging met de smartphone, dus ben niet zo'n enorme tegenstander, maar 'overal' zijn ze aan het veranderen en dat is (maar) de vraag of ouderen dat bij kunnen houden.
Dwingen tot aanschaf van een smartphone zullen ze in elk geval wel niet doen en kunnen ze gelukkig ook niet.

Ze zeuren zo langdurig in de hoop dat zoveel mogelijk mensen de TAN-codes vrijwillig vaarwel zeggen.

Daar menen zij dus een jaar lang mee door te moeten gaan.

Ze hebben zelf geen last van het gezeur, wat kan hun het schelen?
Reputatie 4
Badge +6
Dat kan best zo zijn, ik weet het ook niet. Heb deze hele topic/discussie gelezen en kan me in een hoop dingen vinden.
Vreemd vond ik dat ik de laatste keer zelf iets moest betalen en alles op de PC had gedaan uiteindelijk toch bij de smartphone terecht kwam en uiteindelijk daarmee betaald heb. Dus niet gedwongen, maar toch gewonnen door ING.
Kijk ING heb ik ook al van huis uit. In de grote stad had je overal postkantoren en daar zat ook de Giro. Volgens mij is het bij mij met de Giro begonnen en kwam je zo ook aan de Postbank, na vele fusies dus nu ING. Maar voorlopig loopt 'alles' nog steeds via die oude giro, dus ING. Alle automatische afschrijvingen enz. Veranderen kost je dus wel wat moeite. Daar zullen ze (ING) ook wel op gokken.
Reputatie 7
Badge +5
Het is duidelijk dat ING alles doet om zo veel mogelijk klanten te laten bankieren met de smartphone. Blijkt ook uit de ervaring van De Ruiter . Even niet opletten en je zit er aan vast en is meteen de mogelijkheid per SMS met TAN geblokkeerd . Daarom wachten ze ook zo lang met het alternatief aanbieden denk ik. Wie het aangaat probeert het vaak toch maar met de smartphone wegens de onzekerheid van dat alternatief . Tel daar bij dat het aantal klanten zonder smartphone steeds kleiner wordt , dus wat gebeurt er dan ? Over een paar jaar stoppen ze met dat alternatief . " Want het aantal klanten dat het gebruikt is te klein " .
Het grote voordeel aan het systeem met electronic banking met inloggen op de website en TAN-smsjes is dat hetvrij veilig is. De kans is klein dat iemand zowel je online wachtwoord vindt en daarbij je telefoon verovert - helemaal als die telefoon nog een ouderwetse "domme" telefoon is.

Maarals iemand je smart telefoon met bankier-app "vind" is de kans dat ze in staat zijn je rekeningen leeg te halen veel groter. Voorlopig aan mijn lijf geen smartphone banking. Zeker niet omdat de bank wéér alle risico's bij de klant wil leggen.
Reputatie 6
Badge +3
Klopt @R.P.F. Sjouw En zeker nu ze 775 miljoen moeten betalen en onze Ralph, in plaats van de eer aan zich zelf te houden nu zijn Financiële man geslachtofferd heeft in de hoop om zelf buiten schot te blijven, zal er weinig geld over blijven om de risico's van hun eigen systeem ook voor eigen rekening te nemen.

Het gaat goed met de cliënt focus, operational excellence, verandercultuur, Compliance en alle andere onzin die ik toen ook al om mijn oren kreeg.

Maar ik denk dat ze nog een klein misrekeningetje hebben gemaakt en die misrekening heet Pieter Lakeman.
Badge
Ik wil best overgaan op de app maar alleen is ING gestopt met het aanbieden van deze app voor Windowsphone. En om nu speciaal voor de ING een andere smartphone (met IOS of Android) aan te schaffen?
Ik zie de licht dreigende mailtjes ook wel langs komen maar wacht lekker af waarmee ze eind dit jaar denken te komen als vervanger van de papieren TAN codes. Ik vind het overigens wel behoorlijk suf van ING dat ze daar trouwens nog steeds geen duidelijk over kunnen geven.
Reputatie 6
Badge +3
@J. Wessels Ja en 'behoorlijk suf' is dan nog een understatement.

Bij mijn kruidenier op de hoek kan ik met twee systemen betalen maar bij ING met zijn miljardenomzet kan dat dus binnenkort niet meer, althans volgens de huidige inzichten.

Lekker man!!

En toch ben ik bang dat, links om of rechts om, wij als klant uiteindelijk dat gelag gaan betalen. Wat dat betreft lijkt ING wel een beetje op de overheid. Als die geld te kort komt, ook door eigen schuld, dan bezuinigen ze niet, nee dan halen ze meer belasting op.
Reputatie 5
Badge +5
Hier ook een Widows Phone, ik ga echt geen andere Phone aanschaffen voor een ING app.
ING schrijft overal: Dan komen we met een alternatief.
Ik denk dat je dan een code krijgt op je telefoon met een SMS.☺
Alleen noemen ze het dan anders.😂
Reputatie 4
Badge +2
heeft ING geen mobiele website? heb je geen app nodig.

Ondersteunt WinPhone wel SMS?? 😂

Reageer