Consumentenbond.nl

Bankieren met of zonder mobiel?

  • 31 augustus 2018
  • 35 reacties
  • 9093 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
ING zorgde voor een hoop ophef toen de bank begin dit jaar aankondigde te gaan stoppen met de TAN-codes. Het bevestigen van een betaling moet voortaan met een smartphone of tablet. Maar ook andere banken richten zich steeds meer op mobielbankieren.
Voor sommige consumenten is mobielbankieren geen optie, omdat ze geen smartphone of tablet hebben of hun bankzaken er niet mee willen regelen. Maar het kan ook zo zijn voordelen hebben.
Zo kan je via veel bankierapps direct je betaalpas blokkeren als deze verloren of gestolen is, of geld terugvragen via je bankierapp of een app zoals Tikkie. In ons nieuwste Consumentengids artikel vind je deze en andere handige mogelijkheden bij internet- en mobielbankieren. Ook hebben we de beste tips voor veilig online bankieren voor je op een rijtje gezet.

Wat vind jij van deze ontwikkelingen? Bankier je graag online, of juist helemaal niet? Laat weten hoe jij hierover denkt in de reacties.

35 reacties

Reputatie 7
Badge +5
@E.B.F. Stroeve Uiteraard kan ik de toekomst niet voorspellen maar heel Nederland heeft zich al tegen hen gekeerd in verband met die witwasaffaire. Als daar nu nog eens een stroom van bezwaarschriften op volgt al dan niet gevolgd door klachten bij het KIFID en aandacht van de Consumentenbond dan sluit ik niet uit dat dat effect heeft, open latend nog de vraag of ze uit zich zelf ook al niet zo snugger zullen zijn om dat in te zien. Komt tijd, komt raad, Laten we maar eens kijken hoe dat zich ontwikkelt.
Reputatie 6
Badge +4
heeft geen zin, het enige waar ze (net als elk commercieel bedrijf) gevoelig voor zijn is negatieve media aandacht en weglopende klanten. 'Foei-brieven' heeft echt geen zin (denk ik).
Reputatie 4
Badge +5
Dank voor de suggestie, @F. den Oudsten!
Ben benieuwd of hier nog meer mensen voor open staan 🙂
Reputatie 7
Badge +5
@Celine CB Je hebt helemaal gelijk. Het was een spontane ingeving omdat ik de mail net kreeg en dus mag je de hele post ook weg halen wat mij betreft want het is errug off-topic en juist ik behoor beter te weten. Dus haal maar weg.

Waar ik me wel behoorlijk aan erger (en dat is niet off-topic) is de ontiegelijke arrogantie van ING. Er is in 10 jaar ook intern nog geen fluit verandert. Die witwasaffaire (Hamersgate) en dit vloeien dan ook voort uit dezelfde arrogantie van een bedrijf waarvan de leiding meent zelf wel te kunnen uitmaken wat goed is voor ons, naar niemand luistert en naar de overheid toe een houding in neemt dat die zich vooral niet moeten bemoeien met hun bedrijfsbeleid. Wie het daar niet eens mee is is niet langer ontwikkelbaar en kan ophoepelen. Die arrogantie kost ze nu 775 miljoen en de boetes stapelen zich op door dat ze zelf niet meer leren en ontwikkelbaar zijn https://www.nu.nl/economie/5463314/ing-krijgt-miljoenenboete-van-beurs-new-york.html Heel herkenbaar voor mij overigens.

Idee: waarom maken we niet een soort van standaard brief waarin ieder zijn persoonlijke gegevens mag invullen en die een ieder mag overnemen om zijn ongenoegen en afgrijzen en niet-akkoord-gaan aan ING kan kenbaar maken.

Desnoods wil ik wel een voorzetje geven.
Reputatie 4
Badge +5
Hihi @F. den Oudsten, dat heeft inderdaad niet iets met bankieren met- of zonder mobiel te maken 😉

Ik ga duimen dat jij ook snel iets hoort van ING!

Groet,
Celine
Reputatie 7
Badge +5
@Celine CB Ik nog niet. Wel kreeg ik vanmorgen van NN een aankondiging tot verlaging van de spaarrente maar goed, dat is weer wat anders.



Geachte heer den Oudsten,

U heeft een internetspaarrekening bij Nationale-Nederlanden met variabele rente. Als gevolg van de huidige marktomstandigheden verlagen wij het rentepercentage van de internetspaarrekening per 21 september 2018
van 0,25% naar 0,20%.

Meer informatie
Wilt u meer weten over hoe de spaarrente tot stand komt? Hier kunt u lezen welke factoren een rol spelen bij het bepalen van uw spaarrente.

Heeft u nog vragen?
Bel dan met één van onze medewerkers via 088 663 06 63.
U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 18:00 uur. We helpen u graag.

Met vriendelijke groet,

Lia Polano-Wijgers
Directeur Sparen & Beleggen

Nationale-Nederlanden
www.nn.nl

Nationale-Nederlanden Bank N.V. (statutair gevestigd te Den Haag), handelsregisternr. 52605884
Reputatie 4
Badge +5
@Bert! Het lijkt er op dat ook de SMSjes er uit gaan.

ING is nu wel haar klanten aan het informeren. Paar dagen geleden kreeg ik deze brief en infographic thuisgestuurd. Hierin staat ook dat er speciale spreekuren komen om vragen te stellen.



Hebben nog meer mensen een brief ontvangen?

Groet,
Celine
Reputatie 6
Badge +4
alle gekheid op een stokje, persoonlijk vind ik het jammer dat winphone het jiet gehaald heeft, prima toestel, goed OS, maar helaas geen apps en dan houdt het op. komende week zit ik een hele week in florida bij microsoft maar ik vermoed dat het helaas geen minuut over winphone gaat, zonde, had een game changer kunnen worden tussen die andere twee.

en nu weer ontopic, wat was dat ook al weer 😉
Reputatie 7
Badge +5
ING heeft geen mobiele website, je gebruikt in de Windows Phone Edge en je ziet de normale website.
Lukt allemaal wel, maar je moet nogal schuiven met je scherm.

De telefoon waarop Windows 10 zit heeft SMS ☺ en verder werkt het naadloos met Windows, Office, Outlook, enz., vooral als je hetzelfde Microsoft account gebruikt dan synchroniseert alles vanzelf.
Reputatie 7
Badge +5
@E.B.F. Stroeve Een mobiele website? Nee, dat is vast fraudegevoelig volgens ING die net witwassen tot haar core-buisiness heeft gemaakt 😂
Reputatie 6
Badge +4
heeft ING geen mobiele website? heb je geen app nodig.

Ondersteunt WinPhone wel SMS?? 😂
Reputatie 7
Badge +5
Hier ook een Widows Phone, ik ga echt geen andere Phone aanschaffen voor een ING app.
ING schrijft overal: Dan komen we met een alternatief.
Ik denk dat je dan een code krijgt op je telefoon met een SMS.☺
Alleen noemen ze het dan anders.😂
Reputatie 7
Badge +5
@J. Wessels Ja en 'behoorlijk suf' is dan nog een understatement.

Bij mijn kruidenier op de hoek kan ik met twee systemen betalen maar bij ING met zijn miljardenomzet kan dat dus binnenkort niet meer, althans volgens de huidige inzichten.

Lekker man!!

En toch ben ik bang dat, links om of rechts om, wij als klant uiteindelijk dat gelag gaan betalen. Wat dat betreft lijkt ING wel een beetje op de overheid. Als die geld te kort komt, ook door eigen schuld, dan bezuinigen ze niet, nee dan halen ze meer belasting op.
Reputatie 1
Badge
Ik wil best overgaan op de app maar alleen is ING gestopt met het aanbieden van deze app voor Windowsphone. En om nu speciaal voor de ING een andere smartphone (met IOS of Android) aan te schaffen?
Ik zie de licht dreigende mailtjes ook wel langs komen maar wacht lekker af waarmee ze eind dit jaar denken te komen als vervanger van de papieren TAN codes. Ik vind het overigens wel behoorlijk suf van ING dat ze daar trouwens nog steeds geen duidelijk over kunnen geven.
Reputatie 7
Badge +5
Klopt @R.P.F. Sjouw En zeker nu ze 775 miljoen moeten betalen en onze Ralph, in plaats van de eer aan zich zelf te houden nu zijn Financiële man geslachtofferd heeft in de hoop om zelf buiten schot te blijven, zal er weinig geld over blijven om de risico's van hun eigen systeem ook voor eigen rekening te nemen.

Het gaat goed met de cliënt focus, operational excellence, verandercultuur, Compliance en alle andere onzin die ik toen ook al om mijn oren kreeg.

Maar ik denk dat ze nog een klein misrekeningetje hebben gemaakt en die misrekening heet Pieter Lakeman.
Het grote voordeel aan het systeem met electronic banking met inloggen op de website en TAN-smsjes is dat hetvrij veilig is. De kans is klein dat iemand zowel je online wachtwoord vindt en daarbij je telefoon verovert - helemaal als die telefoon nog een ouderwetse "domme" telefoon is.

Maarals iemand je smart telefoon met bankier-app "vind" is de kans dat ze in staat zijn je rekeningen leeg te halen veel groter. Voorlopig aan mijn lijf geen smartphone banking. Zeker niet omdat de bank wéér alle risico's bij de klant wil leggen.
Reputatie 7
Badge +6
Het is duidelijk dat ING alles doet om zo veel mogelijk klanten te laten bankieren met de smartphone. Blijkt ook uit de ervaring van De Ruiter . Even niet opletten en je zit er aan vast en is meteen de mogelijkheid per SMS met TAN geblokkeerd . Daarom wachten ze ook zo lang met het alternatief aanbieden denk ik. Wie het aangaat probeert het vaak toch maar met de smartphone wegens de onzekerheid van dat alternatief . Tel daar bij dat het aantal klanten zonder smartphone steeds kleiner wordt , dus wat gebeurt er dan ? Over een paar jaar stoppen ze met dat alternatief . " Want het aantal klanten dat het gebruikt is te klein " .
Reputatie 5
Badge +6
Dat kan best zo zijn, ik weet het ook niet. Heb deze hele topic/discussie gelezen en kan me in een hoop dingen vinden.
Vreemd vond ik dat ik de laatste keer zelf iets moest betalen en alles op de PC had gedaan uiteindelijk toch bij de smartphone terecht kwam en uiteindelijk daarmee betaald heb. Dus niet gedwongen, maar toch gewonnen door ING.
Kijk ING heb ik ook al van huis uit. In de grote stad had je overal postkantoren en daar zat ook de Giro. Volgens mij is het bij mij met de Giro begonnen en kwam je zo ook aan de Postbank, na vele fusies dus nu ING. Maar voorlopig loopt 'alles' nog steeds via die oude giro, dus ING. Alle automatische afschrijvingen enz. Veranderen kost je dus wel wat moeite. Daar zullen ze (ING) ook wel op gokken.
Dwingen tot aanschaf van een smartphone zullen ze in elk geval wel niet doen en kunnen ze gelukkig ook niet.

Ze zeuren zo langdurig in de hoop dat zoveel mogelijk mensen de TAN-codes vrijwillig vaarwel zeggen.

Daar menen zij dus een jaar lang mee door te moeten gaan.

Ze hebben zelf geen last van het gezeur, wat kan hun het schelen?
Reputatie 5
Badge +6
Ik heb ook al een tijdje wat problemen met ING, maar die zijn van andere en verschillende aard, en toch ook met de TAN code te maken. Waarom die niet houden, is al menig keer hier gezegd. Wiersum zegt dat ING eind van dit jaar met alternatieven komt, en met uitleg hoop ik. Ik geloof Wiersum dus wacht af wat ING gaat doen. Maar toch ben ik het oneens met het dwingen naar een smartphone te gaan. Ik heb zo'n ding al een tijdje, maar hoort ook bij de bejaarden, dus ben wat sceptisch, zal ook hoop onwetendheid zijn. Ik bankierde altijd met de PC en moest dus bij betalen de TAN code invullen (en ik had nog de 2 lijsten). Al een tijdje word je voor betaling goedkeuring naar de mobiel verwezen, En de laatste keer bij betaling, had ik alles via de PC in orde, maar moest naar de smartphone voor controle en goedkeuring. Daar aangekomen moest ik diverse dingen invullen met als resultaat dat ik alles van de PC uiteindelijk op de smartphone had staat en via betalen of betaalopdracht betaald heb. Geen dwingen dus, maar heb wel via de smartphone betaald en op de PC alles voor niets gedaan. Zal wel niet opgelet hebben en ergens iets fout hebben gedaan, maar als je daardoor niet gedwongen toch alles met de smartphone zonder weten heb geregeld, hoe noem je dat dan? Even serieus, grappen in mijn richting kan ik tegen, maar als dit, ook al let je niet op, zo maar kan, maakt ING hier toch de dienst uit. En het ging met de smartphone, dus ben niet zo'n enorme tegenstander, maar 'overal' zijn ze aan het veranderen en dat is (maar) de vraag of ouderen dat bij kunnen houden.
Reputatie 7
Badge +5
Ik sluit niet uit dat Jan hierboven gelijk heeft. Het gaat snel bergafwaarts met ING. Als je al dreigt een goed werkend systeem te killen en een nieuw systeem te introduceren zonder bestaande klanten een alternatief te geven dan ben je verkeerd bezig. En als je ook nog dreigt om andere partijen inzicht te geven in jouw betaalgegevens idem dito. En als je tot slot ook nog witwaspraktijken gaat ondersteunen dan denk ik nu dat onze Ralph zijn langste tijd bij ING heeft doorgebracht.

Sorry dat ik het zeg maar er was ooit een tijd dat ik de zaak nog een beetje kon sturen binnen ING maar als je je beste mensen, gelijk ook de belastingdienst heeft gedaan, laat afvloeien dan hou je dus 'dit' over. ING heeft ook zogenaamde Compliance-officers in dienst maar wat die in vredesnaam daar zitten te doen ??????

Ergo, die boete van 775 miljoen is terecht maar ik ben bang dat onze betaalpakketten binnenkort flink de hoogte in gaan.
Reputatie 7
Badge +6
Wat lezen sommigen toch slecht . Telkens zie ik hier en elders mensen boos reageren omdat ze denken dat ING ze dwingt om te gaan bankieren met een smartphone . Dus nogmaals NEE . Voor wie dat niet wil komt een alternatief. Alleen wil ING pas eind dit jaar bekend maken , wat dit voor alternatief is. Onbegrijpelijk dat ze de klanten die het aangaat zo lang in onzekerheid laten zitten . Dat vind ik wel een reden om boos over te zijn .
De mobiele telefoon, en zeker de smartphone, is niet alleen een kwestie van durven, maar ook van willen.

Veel mensen willen het gewoon niet. (Ik ben er zelf zo een).
Wat te denken van oudere mensen, die nog wel een computer/laptop hebben maar niet aan een mobiele telefoon durven . Ik ben het eens met Léonz. Laat de mogelijkheid om te downloaden.
Laten zij die TAN-codes gewoon handhaven, desnoods via een download binnen "Mijn ING".

Wat een vervelende mensen daar bij die ING: een jaar lang emmeren over af te schaffen TAN-codes.

Reageer