Consumentenbond.nl

Bankieren met of zonder mobiel?

  • 31 augustus 2018
  • 35 reacties
  • 9509 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
ING zorgde voor een hoop ophef toen de bank begin dit jaar aankondigde te gaan stoppen met de TAN-codes. Het bevestigen van een betaling moet voortaan met een smartphone of tablet. Maar ook andere banken richten zich steeds meer op mobielbankieren.
Voor sommige consumenten is mobielbankieren geen optie, omdat ze geen smartphone of tablet hebben of hun bankzaken er niet mee willen regelen. Maar het kan ook zo zijn voordelen hebben.
Zo kan je via veel bankierapps direct je betaalpas blokkeren als deze verloren of gestolen is, of geld terugvragen via je bankierapp of een app zoals Tikkie. In ons nieuwste Consumentengids artikel vind je deze en andere handige mogelijkheden bij internet- en mobielbankieren. Ook hebben we de beste tips voor veilig online bankieren voor je op een rijtje gezet.

Wat vind jij van deze ontwikkelingen? Bankier je graag online, of juist helemaal niet? Laat weten hoe jij hierover denkt in de reacties.

35 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik sluit niet uit dat Jan hierboven gelijk heeft. Het gaat snel bergafwaarts met ING. Als je al dreigt een goed werkend systeem te killen en een nieuw systeem te introduceren zonder bestaande klanten een alternatief te geven dan ben je verkeerd bezig. En als je ook nog dreigt om andere partijen inzicht te geven in jouw betaalgegevens idem dito. En als je tot slot ook nog witwaspraktijken gaat ondersteunen dan denk ik nu dat onze Ralph zijn langste tijd bij ING heeft doorgebracht.

Sorry dat ik het zeg maar er was ooit een tijd dat ik de zaak nog een beetje kon sturen binnen ING maar als je je beste mensen, gelijk ook de belastingdienst heeft gedaan, laat afvloeien dan hou je dus 'dit' over. ING heeft ook zogenaamde Compliance-officers in dienst maar wat die in vredesnaam daar zitten te doen ??????

Ergo, die boete van 775 miljoen is terecht maar ik ben bang dat onze betaalpakketten binnenkort flink de hoogte in gaan.
Reputatie 7
Badge +6
Om redenen die alleen ING weet hebben ze er voor gekozen om de klanten die het betreft tot eind dit jaar in onzekerheid te laten en dat vind ik zeer klantonvriendelijk. Mensen die dat alternatief niet aanstaat zullen er dan toch eerst mee moeten werken om hun bankzaken bij ING af te wikkelen en over te stappen naar een andere bank die al lang gebruiksvriendelijke alternatieven heeft . Daarom zal een deel niet wachten en is al weg of gaat snel weg. Ik bankier alleen met de laptop en dat wil ik blijven doen tenzij het me onmogelijk gemaakt wordt.
Reputatie 7
Badge +6
Wat lezen sommigen toch slecht . Telkens zie ik hier en elders mensen boos reageren omdat ze denken dat ING ze dwingt om te gaan bankieren met een smartphone . Dus nogmaals NEE . Voor wie dat niet wil komt een alternatief. Alleen wil ING pas eind dit jaar bekend maken , wat dit voor alternatief is. Onbegrijpelijk dat ze de klanten die het aangaat zo lang in onzekerheid laten zitten . Dat vind ik wel een reden om boos over te zijn .
Reputatie 7
Badge +6
Het is duidelijk dat ING alles doet om zo veel mogelijk klanten te laten bankieren met de smartphone. Blijkt ook uit de ervaring van De Ruiter . Even niet opletten en je zit er aan vast en is meteen de mogelijkheid per SMS met TAN geblokkeerd . Daarom wachten ze ook zo lang met het alternatief aanbieden denk ik. Wie het aangaat probeert het vaak toch maar met de smartphone wegens de onzekerheid van dat alternatief . Tel daar bij dat het aantal klanten zonder smartphone steeds kleiner wordt , dus wat gebeurt er dan ? Over een paar jaar stoppen ze met dat alternatief . " Want het aantal klanten dat het gebruikt is te klein " .
De mobiele telefoon, en zeker de smartphone, is niet alleen een kwestie van durven, maar ook van willen.

Veel mensen willen het gewoon niet. (Ik ben er zelf zo een).
Reputatie 6
Badge +4
Zal wel een commerciële reden hebben. Met zo'n APP op je telefoon hebben ze toegang tot jouw omgeving en kunnen ze gegevens verzamelen over jouw gedrag. Bij bankieren vanaf je PC via internet lukt dat niet.

volslagen onzin, of heb je bewijs dat dit zo is?

even simpel geredeneerd: als je alles van iemand weet omdat ie inlogt via een app, weet je toch ook alles van iemand als ie inlogt via een browser, daar zit toch geen verschil in!

de bank beheert jou omgeving, hoezo hebben ze jou daarvoor nodig?!
Reputatie 6
Badge +4
*zucht*

en de hemel valt op ons hoofd!

Kom op, Jan, dit is nergens op gebaseerd. Jij beweert dat een mobielbankieren app gegevens van je verzamelt waar je geen toestemming voor hebt gegeven. Als je dat beweert is bewijs wel noodzakelijk.

Mocht je doom-denken, dan kun je altijd de app blokkeren tot het verzamelen van dergelijke data.

maar hou het alsjeblieft bij de feiten!
Reputatie 6
Badge +4
ok, we kunnen hier een welles/nietes spelletje van maken. Wat jullie ook zouden kunnen doen is je bank vragen welke persoonsgegevens ze van je hebben, als ze alles bewaren wat uit de app komt, wat ik volslagen onzin vindt, dan moeten ze dat laten zien als je erom vraagt.

En dan hebben we feiten en uitspraken die gebaseerd zijn op 'het zal toch wel', of 'het lijkt me dat...'.
Geen TAN codes meer en "verplicht" over naar een app op de mobiele telefoon?! Op mijn vraag "hoe zit het dan als ik mijn mobiele telefoon kwijtraak (gestolen, verloren, kapot), kan ik dan nog internet bankieren" komt een "nee, dat kan dan niet, maar u kunt uw TAN codes ook kwijt raken". Mijns inziens een niet acceptabel antwoord en een drogreden. Mijn TAN codes zijn thuis veilig opgeborgen, en mijn telefoon gaat overal mee naar toe. Voor mij een reden om de app niet te installeren en tot het bittere eind te weigeren van de TAN codes af te stappen.
Wat te denken van oudere mensen, die nog wel een computer/laptop hebben maar niet aan een mobiele telefoon durven . Ik ben het eens met Léonz. Laat de mogelijkheid om te downloaden.
Reputatie 7
Badge +5
Klopt @R.P.F. Sjouw En zeker nu ze 775 miljoen moeten betalen en onze Ralph, in plaats van de eer aan zich zelf te houden nu zijn Financiële man geslachtofferd heeft in de hoop om zelf buiten schot te blijven, zal er weinig geld over blijven om de risico's van hun eigen systeem ook voor eigen rekening te nemen.

Het gaat goed met de cliënt focus, operational excellence, verandercultuur, Compliance en alle andere onzin die ik toen ook al om mijn oren kreeg.


Maar ik denk dat ze nog een klein misrekeningetje hebben gemaakt en die misrekening heet Pieter Lakeman.
Reputatie 7
Badge +5
@J. Wessels Ja en 'behoorlijk suf' is dan nog een understatement.

Bij mijn kruidenier op de hoek kan ik met twee systemen betalen maar bij ING met zijn miljardenomzet kan dat dus binnenkort niet meer, althans volgens de huidige inzichten.

Lekker man!!

En toch ben ik bang dat, links om of rechts om, wij als klant uiteindelijk dat gelag gaan betalen. Wat dat betreft lijkt ING wel een beetje op de overheid. Als die geld te kort komt, ook door eigen schuld, dan bezuinigen ze niet, nee dan halen ze meer belasting op.
Reputatie 7
Badge +5
@E.B.F. Stroeve Een mobiele website? Nee, dat is vast fraudegevoelig volgens ING die net witwassen tot haar core-buisiness heeft gemaakt 😂
Reputatie 7
Badge +5
@Celine CB Ik nog niet. Wel kreeg ik vanmorgen van NN een aankondiging tot verlaging van de spaarrente maar goed, dat is weer wat anders.



Geachte heer den Oudsten,

U heeft een internetspaarrekening bij Nationale-Nederlanden met variabele rente. Als gevolg van de huidige marktomstandigheden verlagen wij het rentepercentage van de internetspaarrekening per 21 september 2018
van 0,25% naar 0,20%.

Meer informatie
Wilt u meer weten over hoe de spaarrente tot stand komt? Hier kunt u lezen welke factoren een rol spelen bij het bepalen van uw spaarrente.

Heeft u nog vragen?
Bel dan met één van onze medewerkers via 088 663 06 63.
U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 18:00 uur. We helpen u graag.

Met vriendelijke groet,

Lia Polano-Wijgers
Directeur Sparen & Beleggen

Nationale-Nederlanden
www.nn.nl

Nationale-Nederlanden Bank N.V. (statutair gevestigd te Den Haag), handelsregisternr. 52605884
Reputatie 7
Badge +5
@Celine CB Je hebt helemaal gelijk. Het was een spontane ingeving omdat ik de mail net kreeg en dus mag je de hele post ook weg halen wat mij betreft want het is errug off-topic en juist ik behoor beter te weten. Dus haal maar weg.

Waar ik me wel behoorlijk aan erger (en dat is niet off-topic) is de ontiegelijke arrogantie van ING. Er is in 10 jaar ook intern nog geen fluit verandert. Die witwasaffaire (Hamersgate) en dit vloeien dan ook voort uit dezelfde arrogantie van een bedrijf waarvan de leiding meent zelf wel te kunnen uitmaken wat goed is voor ons, naar niemand luistert en naar de overheid toe een houding in neemt dat die zich vooral niet moeten bemoeien met hun bedrijfsbeleid. Wie het daar niet eens mee is is niet langer ontwikkelbaar en kan ophoepelen. Die arrogantie kost ze nu 775 miljoen en de boetes stapelen zich op door dat ze zelf niet meer leren en ontwikkelbaar zijn https://www.nu.nl/economie/5463314/ing-krijgt-miljoenenboete-van-beurs-new-york.html Heel herkenbaar voor mij overigens.

Idee: waarom maken we niet een soort van standaard brief waarin ieder zijn persoonlijke gegevens mag invullen en die een ieder mag overnemen om zijn ongenoegen en afgrijzen en niet-akkoord-gaan aan ING kan kenbaar maken.

Desnoods wil ik wel een voorzetje geven.
Reputatie 7
Badge +5
@E.B.F. Stroeve Uiteraard kan ik de toekomst niet voorspellen maar heel Nederland heeft zich al tegen hen gekeerd in verband met die witwasaffaire. Als daar nu nog eens een stroom van bezwaarschriften op volgt al dan niet gevolgd door klachten bij het KIFID en aandacht van de Consumentenbond dan sluit ik niet uit dat dat effect heeft, open latend nog de vraag of ze uit zich zelf ook al niet zo snugger zullen zijn om dat in te zien. Komt tijd, komt raad, Laten we maar eens kijken hoe dat zich ontwikkelt.
Reputatie 5
Badge +1
Zal wel een commerciële reden hebben. Met zo'n APP op je telefoon hebben ze toegang tot jouw omgeving en kunnen ze gegevens verzamelen over jouw gedrag. Bij bankieren vanaf je PC via internet lukt dat niet.
Reputatie 5
Badge +1
Het verzamelen van "Big Data" is tegenwoordig een belangrijke activiteit. GPS informatie kan b.v. interessant zijn.

Google even op "welke gegevens verzamelen apps". En het zal vast de bedoeling zijn dit in de toekomst uit te breiden.
Reputatie 5
Badge +1
Je moet die toegang bewust blokkeren voor een heleboel APPS. Veel mensen zullen dat niet doen.

Lijkt me naïef om te denken dat banken dat banken daar geen gebruik van maken. Ik denk dat het de belangrijkste reden is waarom ze nu klanten pushen naar een APP i.p.v. bankieren via internet.

Zeker in toekomst, als er andere aanbieders komen die financiële diensten aanbieden kan het een voorsprong geven.
Reputatie 7
Badge +5
Hier ook een Widows Phone, ik ga echt geen andere Phone aanschaffen voor een ING app.
ING schrijft overal: Dan komen we met een alternatief.
Ik denk dat je dan een code krijgt op je telefoon met een SMS.☺
Alleen noemen ze het dan anders.😂
Reputatie 7
Badge +5
ING heeft geen mobiele website, je gebruikt in de Windows Phone Edge en je ziet de normale website.
Lukt allemaal wel, maar je moet nogal schuiven met je scherm.

De telefoon waarop Windows 10 zit heeft SMS ☺ en verder werkt het naadloos met Windows, Office, Outlook, enz., vooral als je hetzelfde Microsoft account gebruikt dan synchroniseert alles vanzelf.
Reputatie 1
Badge
Ik wil best overgaan op de app maar alleen is ING gestopt met het aanbieden van deze app voor Windowsphone. En om nu speciaal voor de ING een andere smartphone (met IOS of Android) aan te schaffen?
Ik zie de licht dreigende mailtjes ook wel langs komen maar wacht lekker af waarmee ze eind dit jaar denken te komen als vervanger van de papieren TAN codes. Ik vind het overigens wel behoorlijk suf van ING dat ze daar trouwens nog steeds geen duidelijk over kunnen geven.
Ik gebruik zowel de pc als mijn mobiel om transactie mee te doen. Het bevalt verder prima en met het bevestigen van de transacties via m'n mobieltje heb ik verder ook geen moeite. Overigens gebruikt mijn moeder van tegen de negentig haar iPad en dat gaat ook prima. Ze moet af en toe wel eens goed kijken als er iets aangepast is maar dat was niet anders geweest als ze de pc nog gebruikt had.
Overigens heeft de ING toch aangegeven een alternatief te zullen bieden voor mensen zonder mobiel apparaat. Is men daar nu op teruggekomen?
Uiteraard doet de ING dit weer uit eigenbelang, Jan H., en niet vanuit klantvriendelijkheid.

Dus, ik ben het met u eens.
Laten zij die TAN-codes gewoon handhaven, desnoods via een download binnen "Mijn ING".

Wat een vervelende mensen daar bij die ING: een jaar lang emmeren over af te schaffen TAN-codes.

Reageer