Consumentenbond.nl

Bankieren voor ouderen

• 20 september 2019
  • 9 reacties
  • 453 Bekeken

Welke bank is geschikt voor ouderen. I Mijn schoonvader, 87 jaar wonend in een verpleeghuis vanwege fysieke beperkingen, deed zijn ING-bankzaken tot voor kort zelfstandig via zijn laptop. NG heeft nu de TANcodes in de ban gedaan. Mobiel bankieren is geen optie vanwege zijn fysiek. Nu heeft hij een scanner, die hij ook niet kan hanteren- te snel en te klein. Bij overboekingen hielp ik hem sinds die tijd. Afgelopen week bleek dat hij alleen nog maar kan inloggen via een dubbele check, nml. de scan. Hij kan nu dus ook zijn eigen bankgegevens niet meer bekijken. Contact met de ING leert dat deze inlog- en overboekwijze niet veranderd wordt. Dat betekent dat hij niet meer zelfstandig kan bankieren. Met hem waarschijnlijk velen. Heeft iemand inmiddels een bank gevonden waar ouderen op een voor hen hanteerbare wijze zelfstandig en veilig kunnen bankieren? Want mijn schoonvader wil bij de ING weg. Bvd Martin

9 reacties

@P. Sievers twee dingen, ten eerste komt er voor de meeste mensen een punt waarop zelfstandig je geldzaken regelen gewoon niet langer mogelijk is. Mensen kunnen dat wel eisen van de banken, maar op een gegeven moment houdt het gewoon op. Dan kan het ene systeem ondertussen nog wel beter bevallen dan het andere natuurlijk.
Verder is mijn moeder ondertussen ook aardig op leeftijd en sinds die een iPad heeft doet ze daar alles mee. Het is eenvoudiger te bedienen dan een pc en ze heeft nu bij de ING geen apart mobieltje meer nodig voor SMS-en ook geen kastje.
Reputatie 7
Badge +7
Helaas @P. Sievers nog geen reacties. Ik wacht er samen met u op. Wij, mijn vrouw en ik, zijn over de 70. Zelf vinden we dit nog niet oud al doet de ouderdom zich wel gevoelen. Maar het is inderdaad triestig dat je gedwongen wordt (wat zo is het als je niet anders kan dan te doen wat ze (de banken) zeggen) mee te gaan in allerhande nieuwe technieken, ze noemen het voor meer veiligheid. Wij zijn uit het tijdperk van de telefoon met hoorn en draaischijf. Zijn meegegaan met de mobieltjes, maar dat moesten weer smartphones worden, en met de PC is het al niet anders. Je wordt gedwongen een deskundig IT-er te zijn. We kunnen ons nog aardig redden maar o.a. als vrijwilliger bij cliëntenraden, o.a. van gemeenten, sociale diensten e.d. heb ik gezien hoe moeilijk sommige mensen , niet alleen ouderen, het hebben om ergens zonder PC terecht te kunnen. Bij genoemde instellingen kan dat al niet, als je geen PC hebt ga je maar naar het gemeentehuis en kan je daar op de PC....... maar dan moet je die wel alsmede de software e.d. goed kennen en weten in te vullen. En bij de banken is het niet anders. Ik ben bij de drie grote banken, is zo in de jaren ontstaan, de ING, de Rabo en de ABN-Amro. . Ze werken allemaal hetzelfde, via de PC, de Scanner, e.dentifier, Mobiel en via de Webcam bankieren, en de dubbelcheck, sms-en enz. Of je dat wil, daar houden ze geen rekening mee. Ik weet niet van de kleinere banken, wellicht zijn er forumleden die daar goede ervaringen mee hebben. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Daar lopen heel veel vooral ouderen nu tegenaan dat ING een als makkelijk en veilig ervaren systeem vervangt door een veel moeilijker iets waar velen niet mee overweg kunnen . Zolang de datalogger van ABN-AMRO en andere banken niet vervangen worden wegens onveiligheid of andere redenen is dat mijns inziens een veel betere keuze. Werkt veel makkelijker en sneller .@P. Sievers
Reputatie 6
Badge +5
Vroeger zat er een bank op de hoek van de straat met een meneer die je gewoon kende.
Als je geld ging halen had je geen pasje nodig.
Die meneer wist mijn bankrekeningnummer uit het hoofd.
Ik ben hem jaren later nog eens tegen gekomen, toen wist hij nog steeds mijn naam en mijn nummer uit het hoofd.
Die tijd is niet meer.

Bij de abnamro kun je je pasje in een kastje drukken dat met usb verbonden is met Windows.
Dan doe je alles met je pincode.
Maar die beginnen nu ook reclame te maken voor de QR code,
Dan kunnen ze zich de kastjes uitsparen in de toekomst.

Er komt een tijd, dat je zonder telefoon niet meer kunt bankieren.
Ik heb nog steeds het gevoel dat bankzaken via een telefoon onveilig is.
Reputatie 7
Badge +4
wel apart dat je die mijnheer wel vertrouwde die je kende en je rekening uit z'n hoofd wist.... ik zou toch echt wat meer controle willen hebben voordat ze bij m'n geld kunnen. wachtwoorden alleen zegt ook niks meer, dus dan maar iets extra's.
Reputatie 6
Badge +5
Dat was een andere tijd.
In die dagen kon ik ook de achterdeur sleutel lenen bij de buren.
Het hele huizenblok had namelijk de exact zelfde sleutel voor de achterdeur.
Ik heb die nog als aandenken bewaard.

Reputatie 7
Badge +7
Geachte @P. Sievers , mogelijk heeft u wat aan André hier naar voren brengt. Ik ken het systeem van bankieren bij de ING via een Ipod niet. Ik heb ook geen ipod, maar wel zijn alternatièven, zie bij Samsung e.d. Ik neem aan dat daar ook mee te werken is. Ik zou dat wel duidelijk vragen, zodat je de goede hebt. . Maar als je daarmee kastjes, mobieltjes, SMS-jes omzeild wordt het alweer prettiger. Er zal een duidelijke, stapsgewijze gebruiksaanwijzing moeten zijn. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Zeker , @A. Deen en @L.J.F. de Ruiter . Allemaal waar . Maar TS zegt dat schoonvader wel met de laptop overweg kan en niet met de ING kan werken via die scanner en ook niet met de smartphone . Dan heeft hij de keus om over te stappen naar een andere bank met een simpeler systeem ( en hopen dat hij dat wel kan ) of inderdaad de bankzaken geheel uit handen geven.
Reputatie 7
Badge +7
Akkoord @E.T. Wiersum , als inderdaad iemand totaal niet overweg kan met de nieuwe middelen en systemen en aldus niet digitaal c.q. internet bankieren kan, dan houdt het op. Ik ken het bankieren met het Tablet/Ipod niet, ik heb een Samsung Tablet maar gebruik het nauwelijks. Dus als ik hoor dat je via het Tablet een hoop andere handelingen kwijt ben, dan wil ik dat wel proberen. Maar als iemand daar totaal niet mee overweg kan, ja dan houdt het op. Maar niet geschoten is altijd mis. Ik ken alleen banken zoals de Regiobank, de Triodosbank, de SNS bank e.d. niet, maar zijn die digitaal niet wat soepeler? Groeten Leo.

Reageer