Bankkosten voor particuliere rekeninghouders

• 10 August 2021
  • 22 reacties
  • 237 Bekeken

Voorstel aan CB: onderzoek de bankkosten voor de particuliere rekeninghouder. Die lopen de spuigaten uit terwijl klant geen alternatief heeft voor deze voorziening. Is er kartelvorming door de banken? De banken samen hebben een monopolie; de klant dus geen alternatief.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +4

wat bedoel je met onderzoeken? vergelijkende kosten overzichten worden regelmatig gemaaktdoor de cb. of bedoel je hoe die kosten tot stand komen bij de verschillende banken?

Is er kartelvorming door de banken?

Dat lijkt mij niet voor de hand liggend, alleen al omdat eea niet overal dezelfde prijs heeft en er ook concurrentie is van nieuwe toetreders. Overigens zou de consumentenbond daar denk ik zelfs bij een vermoeden al bovenop gedoken zijn.

De banken samen hebben een monopolie; de klant dus geen alternatief.

Samen een monopolie hebben is een contradictio in terminis.

Toch bestaat er volgens mijn vermoeden wel degelijk zoiets als dat een aantal elkaar in principe beconcurrerende bedrijven samen, maar niet naar aanleiding van een gemaakte afspraak, besluiten om de prijzen te laten oplopen.

Toch bestaat er volgens mijn vermoeden wel degelijk zoiets als dat een aantal elkaar in principe beconcurrerende bedrijven samen, maar niet naar aanleiding van een gemaakte afspraak, besluiten om de prijzen te laten oplopen.

Geef eens wat historische voorbeelden waarbij achteraf gebleken is of op z'n minst aannemelijk dat dit het geval was en kartels die achteraf bleken te bestaan zoals het haarden kartel, het bedden kartel en het fietsen kartel tellen niet mee want dat waren achter dus echte kartels die nu dus verboden zijn.

Er hoeft geen kartel te zijn om tot een kartelresultaat te komen.

Gewoon elkaar na-apen.

Er hoeft geen kartel te zijn om tot een kartelresultaat te komen.

Gewoon elkaar na-apen.

Dat gewoon deel is niet zo gewoon. Zelfde vraag, geef eens wat historische voorbeelden?

Ik heb het niet voor niets over vermoedens want ik wist dat jij er als advocaat van de duivel als de kippen bij zou zijn om mijn vermoedens te ‘ontkrachten’. We staan hier echter niet voor de rechtbank dus ik laat het hierbij.

Ik heb het niet voor niets over vermoedens want ik wist dat jij er als advocaat van de duivel als de kippen bij zou zijn om mijn vermoedens te ‘ontkrachten’. We staan hier echter niet voor de rechtbank dus ik laat het hierbij.

Heb je überhaupt een voorbeeld hoe matig onderbouwd ook, of was dit echt gebakken lucht?

Reputatie 6
Badge +4

Ik betaal € 1,55 per maand, dat vind ik niet bepaald 'de spuigaten uit lopen' .

Welke bank is dat, heer Mazzel?

Of is het de ING met geldafhaalbeperking?

Hebt u dit al gelezen?
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/goedkoopste-betaalrekening

Reputatie 6
Badge +4

Welke bank is dat, heer Mazzel?

Of is het de ING met geldafhaalbeperking?

Heb het inderdaad over de ING. Daar zit geen geld afhaalbeperking op, het kost alleen 0,80 als je geld opneemt. Ik neem nooit geld op, dus voor mij een prima betaalrekening. 

Reputatie 4
Badge +3

Iemand moet het geld opbrengen waarmee kaalgeplukte medemensen vergoed worden. Mensen die in welke vorm van fraude trappen en compensatie krijgen krijgen dit echt niet van een potje van de bank. Wel van alle klanten van de bank.

Heb het inderdaad over de ING. Daar zit geen geld afhaalbeperking op, het kost alleen 0,80 als je geld opneemt.

Wat een ongelooflijk flauwe reactie.

Neen, er zit geen afhaalbeperking op: je hoeft alleen maar te betalen als je geld wil opnemen.

Dat is helemaal geen beperking, ben je gek.

Reputatie 7
Badge +4

dat heb ik nou met benzine tanken, betaal ik voor 10liter, stopt ie ook gewoon bij 10l! heel flauw!

😂😂😂😂😂😂

Reputatie 6
Badge +4

Heb het inderdaad over de ING. Daar zit geen geld afhaalbeperking op, het kost alleen 0,80 als je geld opneemt.

Wat een ongelooflijk flauwe reactie.

Neen, er zit geen afhaalbeperking op: je hoeft alleen maar te betalen als je geld wil opnemen.

Dat is helemaal geen beperking, ben je gek.

Een afhaal beperking betekent voor mij dat je een gelimiteerd aantal keren geld op mag nemen. Voor mensen die wekelijks of maandelijks geld opnemen is dit pakket ook niet interessant. 

Het is in elk geval een pakket met beperkingen.

Reputatie 7
Badge +4

noem eens wat betaalde diensten/producten waarbij je geen beperkingen hebt?!

Er zijn mij geen andere betaalpakketten bekend waarbij je niet gewoon onbelemmerd je eigen geld mag afhalen.

En nu alstublieft duurzaam ophouden met flauw doen.

Reputatie 6
Badge +4

Daarom is dat pakket met korting alleen interessant voor mensen zoals ik die nooit contant geld opnemen.

Het Oranjepakket zonder korting kost € 1,95, nog steeds een minimaal bedrag wat ik zeker niet ‘de spuigaten’ vind uit lopen.

Het loopt niet de spuigaten uit, maar het zou uiteraard gewoon gratis moeten zijn.

Door de digitalisering, het sluiten van ontelbaar veel filialen en het op straat zetten van grote groepen medewerkers hebben de banken zeer aanzienlijke kapitalen bespaard.

En relatiegeschenkjes, zoals met name de ING nog wel eens uitdeelde, zijn er al helemaal niet meer bij.

Niets “hoort” gratis te zijn. Ervaring laat dat wat gratis is dus niets waard is en dat mensen daar per definitie misbruik van maken. Je bent vast bekend met “the tragedy of the commons”. Zolang we nog niet in het nieuwe utopia leven maar het met ons huidige economische systeem moeten doen is er echt geen enkel argument dat het gratis zou moeten zijn. Het is ook nooit gratis geweest, banken verdiende prima op de spaartegoeden en die dagen dat het geld vroeger tussen rekeningen verbleef en dus hoefden wij niets meer bij te leggen. Maar net als dat de reclame-inkomsten van de kranten zijn weggevallen, zijn de rente-inkomsten van de banken weg, de wereld is veranderd en het geld moet ergens anders vandaan komen.

Reageer