Beëindigen Gouden Handdruk-rekening.

• 13 January 2015
  • 3 reacties
  • 203 Bekeken

Na overleg met de ABN heb ik besloten mijn 'Gouden Handdruk-rekening' te beËindigen. Er was nu nl. een regeling, waarbij 20% van het saldo belastingvrij kon worden uitgekeerd en 80% belast. Deze belasting bleek liefst 52% te zijn.. Het opheffen van de rekening was 11 dagen eerder, dan dat het geld op mijn rekening stond. Na contact was de ABN bereid uit coulance deze gederfde rente te vergoeden. Bij de afrekening werd een bedrag À € 150,- berekend voor 'diverse administratieve handelingen'. Ik vind dat een idioot bedrag, hetgeen ik per mail nog heb doorgegeven.Een groot deel van de berekening m.b.t. inhouding van belasting wordt namelijk uitgevoerd door 'Raet'. Het uiteindelijk ontvangen bedrag viel verder tegen, doordat een 'globale berekening' door een personeelslid van de ABN een bedrag opleverde, wat ca. € 2.000,- hoger lag.

Kortom, een teleurstelling, omdat dit bedrag als aflossing op de hypotheek zou worden gebruikt. Deze aflossing is dus nu een stuk minder.

Groet, Piet de Jong.

3 reacties

Ook ik wil een Gouden Handdruk rekening laten uitkeren. Ik ga in september met pensioen, wilde ernaar informeren wat ik daarvoor moet doen. Werd teruggebeld door de SNS bank (waar ik betreffende rekening sinds 10,5 jaar heb). wanneer ik het geld maandelijks wil laten uitkeren zijn er 2 mogelijkheden: een advies gesprek (€ 600,-) of een telefonisch adviesgesprek (€ 250,-) . Gewoon laten weten hoeveel ik wil laten uitbetalen en op welke rekening, zonder ‘advies’ is niet mogelijk. 

Dan besluit ik maar gewoon het hele bedrag laten uitkeren…. dat kan, ze sturen mij een offerte en ik moet dan wel € 75 euro betalen. (?) waarom? 

ik vind het nogal vreemd dat je over je eigen geld dat op de bank staat, waar de bank 10 jaar van heeft geprofiteerd, geld moet betalen om het op te nemen. Hoe kan dat? 

Ze schermen met  dat als je het geld in een keer opneemt je meer belasting moet betalen erover, maar ik vind de bedragen die zij vragen ook niet niks…

Kan iemand mij hierover een (gratis) tip geven?

Reputatie 5
Badge +5

U heeft blijkbaar de laatste jaren nier erg opgelet, de regels zijn een stuk strenger geworden..., maar zeker niet in één keer laten uitbetalen!

Hier staat meer info: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/lijfrente-laten-uitkeren-let-op-de-fiscus/

Bij heel veel mensen komt het bedrag net te vroeg vrij.
De AOW leeftijd is opgeschoven en daardoor betaal je meer belasting als verwacht.
Het betreft in de meeste gevallen uitgesteld loon, waarover je nog belasting moet betalen.
Ik denk dat je met bemiddeling van een goede adviseur, je die €600  wel terug verdient als er een leuk bedrag op staat.
Als je het goed aangepakt hebt, heb je ook die jaren het rente percentage van 10 jaar geleden gehad.
Bij een goede adviseur, is het eerste oriënterende gesprek gratis.
Als ze het exact voor je moeten uitrekenen, is het werk al gedaan. Vandaar die €75

Reageer