Consumentenbond.nl
Vraag

Beëindiging levensverzekering Nationale Nederlanden

• 2 mei 2019
  • 6 reacties
  • 541 Bekeken

Het heeft mij drie jaar procederen gekost voordat ik het gezamenlijke huis kon verkopen.
Er was een overlijdensrisicoverzekering samen met de hypotheek afgesloten bij Nationale Nederlanden. Deze is na het beëindigen van de hypotheek ongevraagd omgezet in een normale levensverzekering. Nu wil ik deze levensverzekering per direct stopzetten. Nu eist Nationale Nederlanden echter dat mijn partner daarmee ook akkoord gaat. Deze wil echter hier niet aan meewerken.
Door de uitspraak van de rechter kon ik het huis verkopen zonder toestemming van mijn partner. Maar blijkbaar kom ik niet zomaar van deze levensverzekering af.
De klantenservice van Nationale Nederlanden kan gekenmerkt worden als: onverschillig, niet coöperatief en absurd traag, voor een reactie staat 50 werkdagen.
Wat kan ik nu het beste doen?
- Niet meer betalen, dan ben ik waarschijnlijk een wanbetaler
- nog zes jaar doorbetalen, zodat Nationale Nederlanden nog een paar euro extra verdient
- rechtszaak tegen de partner starten
- rechtszaak tegen Nationale Nederlanden starten

6 reacties

Reputatie 7
Weet je wat de grond is waarom NN eist dat je voormalige partner daarmee akkoord gaat en heeft dat nog enige logica?
De overlijdensrisicoverzekering is destijds door beiden afgesloten en ondertekend.
De huidige situatie is dat ik de premie betaal en mijn erfgenamen de begunstigden zijn.
Ik kan de logica helaas ook niet ontdekken, de ex-partner heeft geen enkel belang bij deze levensverzekering.
Reputatie 7
Dus haar handtekening staat er onder en daarom wil NN ook haar toestemming om hem te beëindigen denk ik. Het lijkt mij dat dit meegenomen had moeten worden in de rechterlijke uitspraak over het huis en de hypotheek. Die levensverzekering hoort daar feitelijk bij en lijkt vergeten. Je hebt zomaar kans dat NN hem wettelijk niet eens mag beëindigen zonder haar toestemming of een rechterlijke uitspraak.
Reputatie 7
Badge +5
"Deze is na het beëindigen van de hypotheek ongevraagd omgezet in een normale levensverzekering."

Even hardop denken.
Als de verzekering is omgezet in een ander product, misschien nog met dezelfde naam, maar met andere voorwaarden, dan is er geen overeenkomst voor die nieuwe voorwaarden.

Aan de andere kant, als het wel onder dezelfde voorwaarden valt, dan is er een belang aan de kant van de partner.
Maar het was oorspronkelijk de bedoeling dat als er iets zou gebeuren, het huis voor een deel of geheel schuldenvrij zou zijn.
De oorspronkelijke bedoeling is weg en lijkt het nu een andere overeenkomst te zijn.

Wat de juiste actie is durf ik niet te zeggen.
Daar moet even heel goed juridisch naar gekeken worden.

Je kunt juridisch advies vragen aan de consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies
(Gratis voor leden van de Consumentenbond.)

Of bij Het Juridisch Loket of een rechtsbijstandverzekering.
Badge +6
Ha @wbtwente, hebben de reacties hier je al wat verder kunnen helpen en/of zijn er ondertussen ontwikkelingen?
Helaas niet.
Ik ben bang dat ik een advocaat moet inschakelen om dit probleem op te lossen.

Reageer