Consumentenbond.nl
Beantwoord

Belastingaangifte 2020 - Aftrekbare kosten kopen woning

• 3 maart 2020
  • 6 reacties
  • 693 Bekeken

In begin 2020 heb ik mijn eerste woning gekocht, hiervoor heb ik in 2019 meerdere kosten gemaakt die aftrekbaar zijn.

Kan ik deze in de aangifte over 2019 meenemen, of moet dat in de aangifte over 2020?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

icon

Beste antwoord door G.J. Lankheet 11 maart 2020, 17:03

In de online-belastingaangifte is geen enkele mogelijkheid om aftrekbare kosten voor het afsluiten van een hypotheek op te voeren als deze in 2019 gemaakt zijn én de hypotheek zelf pas in 2020 start.

In de uitgebreide documentatie van de online-belastingaangifte vond ik het advies om contact op te nemen met de Belastingtelefoon als er sprake is van die situatie. Dat ga ik dan maar eens proberen.

Iedereen bedankt, die gereageerd heeft op mijn vraag.

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +8

Goeie vraag,  @G.J. Lankheet! Ik lees op de site van de Belastingdienst dat dit wel van het soort kosten afhangt, maar mochten het aftrekbare kosten zijn dan lees ik het volgende: “Deze kosten mag u in 1 keer aftrekken in de belastingaangifte over het jaar waarin u de kosten hebt betaald.”

Reputatie 7
Badge +6

Dus als er ook aftrekbare kosten in 2020 zijn betaald , zullen die in de aangifte over 2020 aangegeven moeten worden . De datum van de rekeningen zijn bepalend zoals ik het denk te weten. 

Reputatie 7
Badge +6

Als je een woning koopt zijn er kosten zoals van de eventuele makelaar, notariële akte en zo. Die zijn niet aftrekbaar.

Wel aftrekbaar zijn alle kosten voor de financiering van de woning, hypotheekadviseur, reis-, parkeer- en telefoon- en fotokopiekosten voor het halen van al die documenten als werkgeversverklaring, bewijs van inschrijving, salarisopgave enz, kosten opvragen offertes, portokosten, bankprovisie, kosten notaris voor hypoheekakte en inschrijving daarvan, afsluitprovisie, internetkosten €5 voor emails en infornatie opzoeken en lezen wordt geslikt! 

Na de koop krijg je van de notaris een nota, daar staan al zijn kosten op voor de financiering, die vallen in 2020 dus neem je volgend jaar zo over. Maar die overige kosten buiten de notaris die in 2019 vallen kan je al gewoon invullen in het lijstje bij die vraag op het aangiftebiljet. Maak een mapje van al die bonnen en nota's voorzover je die hebt, en bewaar die want je kan ze niet meesturen bij de aangifte, maar de belasting kan er achteraf om vragen. Ook dat mapje is aftrekbaar! Voor reiskosten reken je 0,19 cent per km of gewoon wat de ov-chipkaart zou rekenen (voor 2 personen! ingeval partner meedoet). Dat mag, ov-tarief rekenen en toch parkeerkosten meerekenen ook al ben je op de fiets gegaan. Het is een forfaitaire berkening. Voor telefoon wat een belminuut kost plus evenredig stukje van het abonnement erbij. Je hoeft niet van alles een bonnetje te hebben, je kan deze kosten van reis, telefoon, fotokopie, parkeren, mapje, ordner voor archiveren, ook gewoon opschrijven en hoe je ze uitgerekend hebt en bij de papieren bewaren voor als de belasting erom vraagt. Voorzover ik weet vragen ze er alleen om als je vreemdsoortige en buitensporige kosten opgeeft. 

In de online-belastingaangifte is geen enkele mogelijkheid om aftrekbare kosten voor het afsluiten van een hypotheek op te voeren als deze in 2019 gemaakt zijn én de hypotheek zelf pas in 2020 start.

In de uitgebreide documentatie van de online-belastingaangifte vond ik het advies om contact op te nemen met de Belastingtelefoon als er sprake is van die situatie. Dat ga ik dan maar eens proberen.

Het lijkt inderdaad niet mogelijk de in 2019 gemaakte kosten in te voeren tijdens de online-belastingaangifte. Heb jij inmiddels meer informatie hierover gekregen via de belastingtelefoon?

Ik heb destijds de Belastingtelefoon gebeld. Een medewerker heeft me toen via een interne instructie door het formulier geloodst en aangegeven hoe deze kosten toch nog opgegeven kunnen worden.
Tip: zorg dat je het aangifteformulier geopend hebt op moment dat je de Belastingtelefoon belt.

Reageer