Consumentenbond.nl

Belastingdienst vs trouwen en scheiden

• 14 januari 2020
  • 3 reacties
  • 185 Bekeken

Ik ben aan het scheiden en hoor dat als ik alle schulden vanuit het huwelijk voor rekening neem, mijn toekomstige ex-vrouw een aanslag kan verwachten (schenkingsbelasting) ter hoogte van 30% van de uitstaande lening. Redenatie; ik schenk mijn vrouw het bedrag ter hoogte van het openstaande bedrag.

Maar toen ik trouwde had ik een klein kapitaal op mijn rekening waar mijn vrouw vanwege gemeenschap van goederen ook eigenaar van werd. Toen bleef een dergelijke aanslag uit. 

Hoe komt dit?

3 reacties

Toevoeging: Hoe komt het dat je wel gratis kunt trouwen maar niet gratis kunt scheiden?

Reputatie 7
Badge +6

Tussen echtelieden is er een vrijstelling van een paar ton. Ik kan niet vinden hoeveel precies, ik dacht iets van €250.000. Dus die schuldverrekening is afwikkeling van de echtscheiding bijvoorbeeld uitkoop of zo. In principe moet de ex de helft meebetalen in die schuld. Maar je schenkt die kwijt. Dan is de helft van die schuld dus schenking, maar dat is onbelast. Als je bij schenkingstarieven kijkt in Google dan zie je dat ze schenking partner-partner niet noemen. 

Dat is een helder verhaal en heeft de bemiddelaar dus een faux pas gemaakt door daarmee te dreigen. 

Reageer