Consumentenbond.nl
Vraag

Belastingvrij schenken aan familie in buitenland

• 7 april 2020
  • 1 reactie
  • 481 Bekeken

Ik zou graag meer willen weten over het schenken van ouders aan kinderen die in het buitenland wonen. (In hoeverre) valt zo'n schenking onder het Nederlands belastingrecht?

Ik woon al meer dan tien jaar in Australië en ben niet meer ingeschreven in een Gemeente in Nederland, betaal al jaren geen belasting meer in Nederland, en ben geen ingezetene meer in Nederland. Kortom, ik ben nog wel Nederlander (ik heb een Nederlands paspoort) maar ik woon in Australië waar ik werk, leef en belasting betaal.

Mijn ouders willen mij nu een schenking doen voor een aankoop van een woning in Australië. In Nederland is zo'n schenking tussen ouders en kinderen binnen Nederland vrijgesteld tot 100.000 euro van schenkbelasting mits het aan een aantal voorwaarden voldoet. In Australië is er geen schenkbelasting en kan ik zonder problemen een schenking krijgen zonder daar (schenk)belasting over te hoeven betalen.

Mijn vraag is nu: is het Nederlands belastingrecht toepasbaar op een schenking van mijn ouders (in Nederland) naar mij (Nederlander die ingezetene is van Australië)? In andere woorden, moet ik rekening houden met de Nederlandse regels voor het belastingvrij schenken voor een woning?

Kunnen mijn ouders gewoon op elk moment mij een schenking doen (geld van Nederland naar Australië overmaken), of moet ik als ontvanger toch rekening houden met de Nederlandse belastingregels omtrent schenken voor een woning?

1 reactie

Reputatie 7
Badge +6

Ik zie bij de voorwaarden voor belastingvrij schenken niet staan dat de woning in Nederland moet staan. Ik heb in Google getypt: “Belastingvrij schenken aan kind in het buitenland” en dan zie ik bij meerdere items staan dat het ontvangende kind in het buitenland dan toch aangifte van de schenking moet doen aan de belasting in Nederland. En dan komt er het verhaal ter voorkoming van dubbele belasting ingeval er een belastingverdrag is tussen Nederland en het land waar het kind woont. Maar je schrijft al dat Australië geen schenkingsbelasting heft, dus dan speelt dat geen rol en heb je alleen te maken met Nederland.

Dus mijn verwachting is dat het gewoon kan wat je wil, dat je dus vrijstelling van schenkingsbelasting kan krijgen als je ouders vanuit Nederland een schenking doen tot die €103.000 zoveel en je koopt er een huis in Australië mee. Zoals het in de voorwaarden staat moet dat huis binnen de gegeven tijd gekocht zijn en moet je de bewijsstukken daarvan leveren bij de aangifte. 

Als je ouders lid zijn van de Consumentenbond kunnen ze die vraag telefonisch stellen aan een deskundige binnen de bond. Het telefoonnummer staat op de homepage van de website. Misschien staat informatie hierover op de website van de Nederlandse ambassade in Australië?

Reageer