Consumentenbond.nl

Bescherm jij je pasjes tegen skimmen?

• 21 december 2017
  • 68 reacties
  • 45650 Bekeken

Toon eerste bericht

68 reacties

Of berg je pasjes op in een anti RFID oplossing, vaak ten onrechte aangemerkt als anti skim. Deze houders beschermen tegen ongewild / ongemerkt contactloos aftappen (en dat kan al met een eenvoudig stukje alufolie) en inderdaad niet tegen skimming zoals dat hierboven uit de doeken wordt gedaan.
Reputatie 7
Badge +5
Toen ik van boven af begon te lezen dacht ik bij me zelf: ‘Waar hebben ze het over?’

Skimmen is volgens mij een vals voorzetmondje op een flappentapper zetten en via de magneetstrip trachten om de gegevens te kopiëren. En dan moet je als skimmer ook nog de pincode er bij hebben want anders kun je daar niets mee.

Volgens mij hebben we het hier over contactloos betalen. Dat kan of kon ik ook. Maar zodra het werd ingevoerd heb ik dit in MijnING uitgezet (het stond standaard aan)!. Als ik iets betaal dan doe ik dit gewoon met mijn pincode. Bovendien heb ik mijn daglimiet beperkt tot € 500,-. Als ik dreig een groter bedrag te gaan uitgeven dan moet ik daar wel op attent zijn natuurlijk en dit tijdelijk verhogen want anders sta ik voor Jan L… in de winkel waar ik dan ben.

Ik lees bij verschillende reageerders dat het product dat zij hebben aangeschaft om zich daar tegen te beschermen zo goed werkt. Vraag: hoe weet je dat? Omdat er tot nu toe niets is gebeurd? Misschien had er ook wel niets gebeurd als je dat product niet had aangeschaft zodat ik meen dat je dat niet met zekerheid kunt zeggen.

Los van alles: banken hebben in het verleden wel eens geklaagd dat cliënten hun controleplicht hadden verzaakt. Helaas werd dit soms door het Kifid ondersteund.

Thans maken banken het voor straatrovers wel heel makkelijk. Waarom nog moeite doen om een flappentapper te bewerken. Beroof gewoon een oud vrouwtje van haar pas en je kunt dagenlang tot
€ 50,- per keer en € 250,- per dag gratis winkelen. Tot dat de demente bejaarde met behulp van familie of buren beseft dat de zaak geblokkeerd moet worden.

En de aansprakelijkheid van de banken dan die dit dan toch echt zelf hebben veroorzaakt? Tja, die zijn dan niet thuis. Controleplicht ……… toch?
Reputatie 1
Badge +2
Als je 'skimming' vertaalt als 'even inkijken', dan heeft skimming betrekking op zowel het binnenhalen van gegevens van een magneetstrip als op het binnenhalen van gegevens van een (RFID-)chip.

Dat een product wel of niet goed werkt kun je in principe grotendeels zelf testen, door je pas met hoesje/beschermende portemonnee en al bij een betaalapparaat te houden. Kun je vervolgens alsnog contactloos betalen, dan werkt er iets niet helemaal goed...

@F. den Oudsten: van gratis winkelen à 250 euro per dag kan gelukkig geen sprake zijn, althans niet zonder pincode. Zodra je de grens van 50 euro bereikt, of je nu 3 x 17 euro op één dag contactloos afrekent of 17 dagen lang telkens 3 euro, moet je je pincode intoetsen. De maximale (totale) schade zonder pincode kan dus in theorie nooit hoger dan 50 euro zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Skimmen is op onrechtmatige wijze bemachtigen en kopieren van betaalkaartgegevens . Uiteraard met als doel diefstal van geld. Dat staat volgens mij los van de manier waarop het gedaan wordt , Frans. Aluminiumfolie schermt af om skimmen van een pasje wat we bij ons dragen onmogelijk te maken. En dat is het het onderwerp waar het over gaat. De rest is ook interessant om te lezen , maar off-topic. Overigens is het algemeen bekend dat aluminiumfolie werkt , maar wie het niet gelooft kan het inderdaad simpel testen.

Aluminum pasjeshouder op Aliexpres €5,32 incl. verzenden lukt het denk ik ook (prijs op dit moment).

https://www.aliexpress.com/item/BISI-GORO-2017-women-men-s-pu-leather-credit-card-holder-cases-card-holder-wallet-business/32824324618.html
Reputatie 7
Badge +5
Als je 'skimming' vertaalt als 'even inkijken', dan heeft skimming betrekking op zowel het binnenhalen van gegevens van een magneetstrip als op het binnenhalen van gegevens van een (RFID-)chip.

Dat een product wel of niet goed werkt kun je in principe grotendeels zelf testen, door je pas met hoesje/beschermende portemonnee en al bij een betaalapparaat te houden. Kun je vervolgens alsnog contactloos betalen, dan werkt er iets niet helemaal goed...

@F. den Oudsten: van gratis winkelen à 250 euro per dag kan gelukkig geen sprake zijn, althans niet zonder pincode. Zodra je de grens van 50 euro bereikt, of je nu 3 x 17 euro op één dag contactloos afrekent of 17 dagen lang telkens 3 euro, moet je je pincode intoetsen. De maximale (totale) schade zonder pincode kan dus in theorie nooit hoger dan 50 euro zijn.

Sorry Bert maar op de site van ING lees ik toch echt de volgende, volgens mij tegenstrijdige, citaten:

Citaat 1 :
‘Wat is contactloos betalen?
U rekent razendsnel en gemakkelijk kleine bedragen af, tot en met € 25. U hoeft geen pincode in te toetsen. Even uw Betaalpas tegen de betaalautomaat aan houden en de betaling is voldaan. Handig bij het afrekenen van een kopje koffie, de krant of de dagelijkse boodschappen.’

Citaat 2:

‘Maximaal bedrag: € 50
U kunt contactloos betalen zo vaak als u dat wilt. Goed om te weten: er geldt een maximaal bedrag van € 50 dat u achtereenvolgens contactloos kunt betalen. Als dit totaalbedrag wordt bereikt dan wordt er op de betaalautomaat om uw pincode gevraagd. Voor contactloze betalingen geldt een limiet van € 250 maximum per dag voor binnen- en buitenland.’

Dus …… zeg het maar.
Reputatie 7
Badge +5
Skimmen is op onrechtmatige wijze bemachtigen en kopieren van betaalkaartgegevens . Uiteraard met als doel diefstal van geld. Dat staat volgens mij los van de manier waarop het gedaan wordt , Frans. Aluminiumfolie schermt af om skimmen van een pasje wat we bij ons dragen onmogelijk te maken. En dat is het het onderwerp waar het over gaat. De rest is ook interessant om te lezen , maar off-topic. Overigens is het algemeen bekend dat aluminiumfolie werkt , maar wie het niet gelooft kan het inderdaad simpel testen.

Sorry mijnheer Wiersum dat ik de discussie iets breder trok. Ik zal het nooit meer doen.
Contactloos betalen is misschien te interpreteren als betalen zonder dat je je pas in een apparaat moet steken of door een gleuf moet halen. Dat je dan af en toe een pincode moet invoeren hoort daar dan gewoon bij. Overigens weet ik ook niet wanneer ik nou wel of niet een pincode moet ingeven, wel boven de 25 euro maar voor de rest komt het erg random over. (ASN Bank).
Reputatie 7
Badge +6
Geeft niet Frans . We gaan allemaal wel eens off-topic . Dat gaat gewoon vanzelf . 25 Euro is inderdaad het maximum zonder pincode . Ik denk dat met die 50 Euro het maximum per dag bedoeld wordt . Zo zou je bijvoorbeeld 2x25 of 5x10 Euro contactloos zonder pin kunnen betalen. voor het maximum van 250 contactloos is wel weer de pin nodig. Zo zal het gelezen moeten worden. Wel weer off-topic dit , haha.
Reputatie 7
Badge +5
Geeft niet Frans . We gaan allemaal wel eens off-topic . Dat gaat gewoon vanzelf . 25 Euro is inderdaad het maximum zonder pincode . Ik denk dat met die 50 Euro het maximum per dag bedoeld wordt . Zo zou je bijvoorbeeld 2x25 of 5x10 Euro contactloos zonder pin kunnen betalen. voor het maximum van 250 contactloos is wel weer de pin nodig. Zo zal het gelezen moeten worden. Wel weer off-topic dit , haha.

Beste mijnheer Wiersum,

Dat is toch niet hoe ik het lees. Als(!) ik het goed begrijp dan kun je niet meer afrekenen dan € 25,- per keer en niet meer dan 2 keren bij dezelfde kassa (betaalautomaat). En die grap kun je vijf keer per dag herhalen. Maar we kunnen even afwachten hoe * daar over denkt.

Ik denk dat de banken hier een groot risico mee hebben genomen. Ik kan het niet voorspellen maar ik denk dat ‘tasjesroof’ hiermee weer een groter risico is geworden dan eerst maar ik denk ook dat, als dat gebeurt, de banken hun verantwoordelijkheid hiervoor niet zullen gaan erkennen. En ik denk dat ze dat wettelijk gezien ook niet zijn, althans volgens de laatste stand van het recht.. Maar er is een verschil tussen wettelijk gezien niet aansprakelijk zijn en om die reden ook je verantwoordelijkheid niet willen nemen. Want alleen al het feit dat we het er nu met zijn allen over hebben betekent dat de denktanken binnen het bankenwezen dit ook al eerder hebben kunnen bedenken en waarschijnlijk ook hebben bedacht maar besloten hebben dit toch door te voeren. Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden dat wij als Consumenten nu samen moeten gaan verzinnen hoe we ons tegen een dergelijk risico moeten gaan beschermen terwijl de banken gewoon geen onveilig systeem hadden moeten invoeren.

Vroeger had ik een credit-card. Ik heb het ding uiteindelijk weer weg gedaan omdat ik het onnodig vond. Het zelfde geldt voor Internetbankieren via je smart-phone. Ik doe alles via mijn desktop, ik heb ook een bankpas en pincode en waarom zou ik in vredesnaam ook nog Internetbankieren via mijn smartphone er bij willen hebben.

Het zelfde geldt (voor mij!) voor contactloos betalen hetgeen ook een manier is die ik helemaal niet nodig heb en waarom zou ik dat nu willen hebben dan? Omdat het kan?
Daarom heb ik het ook uitgezet.

Nog even over dat off-topic gaan, tja, zo werken mijn hersens nu eenmaal, ik zie een onderwerp heel vaak als onderdeeltje van een groter geheel en dan heb ik de neiging om dat breder te trekken.

* Tekst aangepast door moderator.
Je kunt je tegen skimmen beschermen door je pasjes in een anti-skim pasjeshouder of hoesje te stoppen. In de gloednieuwe Consumentengids staan vier pasjeshouders op een rij. Dit artikel geven wij cadeau.

Zelf heb ik al vier jaar een pasjeshouder van het merk Secrid, ik vind hem erg praktisch en ik ben er nog steeds blij mee.

Bescherm jij je pasjes tegen skimmen of vind je het niet zo nodig? Plaats je reactie hieronder.
Ik heb ook al ruim een jaar de Secrid pasjeshouder. Geen dikke portemonnaie meer nodig en veilig. Zeer degelijke kwaliteit, goede garantie en mooi leer.
Reputatie 1
Badge +2
Om een einde te maken aan de speculaties van @F. den Oudsten, hierbij wat feiten:

• Je kunt per keer maximaal 25 euro contactloos afrekenen zonder pincode.
  • Je kunt contactloos en zonder pincode blijven afrekenen totdat je (bij elkaar opgeteld) de grens van 50 euro aan 'losse' betalingen hebt bereikt.
  • Voorbeelden: bij een betaling van 26 euro moet je direct een pincode invoeren. Bij drie losse betalingen van 17 euro moet je bij je laatste betaling je pincode invoeren, want daarmee passeer je de grens van 50 euro.
  • Dezelfde kassa, dezelfde dag, etc. spelen allemaal geen rol.
  • Zodra je ergens, bijvoorbeeld bij een geldautomaat, een pincode invoert, staat de teller van contactloze betalingen weer op 0. De bank gaat er dan namelijk vanuit dat de pas nog steeds in jouw bezit is.
Beste mijnheer Wiersum,

Dat is toch niet hoe ik het lees. Als(!) ik het goed begrijp dan kun je niet meer afrekenen dan € 25,- per keer en niet meer dan 2 keren bij dezelfde kassa (betaalautomaat). En die grap kun je vijf keer per dag herhalen. Maar we kunnen even afwachten hoe * daar over denkt.

Ik denk dat de banken hier een groot risico mee hebben genomen. Ik kan het niet voorspellen maar ik denk dat ‘tasjesroof’ hiermee weer een groter risico is geworden dan eerst maar ik denk ook dat, als dat gebeurt, de banken hun verantwoordelijkheid hiervoor niet zullen gaan erkennen. En ik denk dat ze dat wettelijk gezien ook niet zijn, althans volgens de laatste stand van het recht.. Maar er is een verschil tussen wettelijk gezien niet aansprakelijk zijn en om die reden ook je verantwoordelijkheid niet willen nemen. Want alleen al het feit dat we het er nu met zijn allen over hebben betekent dat de denktanken binnen het bankenwezen dit ook al eerder hebben kunnen bedenken en waarschijnlijk ook hebben bedacht maar besloten hebben dit toch door te voeren. Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden dat wij als Consumenten nu samen moeten gaan verzinnen hoe we ons tegen een dergelijk risico moeten gaan beschermen terwijl de banken gewoon geen onveilig systeem hadden moeten invoeren.

Vroeger had ik een credit-card. Ik heb het ding uiteindelijk weer weg gedaan omdat ik het onnodig vond. Het zelfde geldt voor Internetbankieren via je smart-phone. Ik doe alles via mijn desktop, ik heb ook een bankpas en pincode en waarom zou ik in vredesnaam ook nog Internetbankieren via mijn smartphone er bij willen hebben.

Het zelfde geldt (voor mij!) voor contactloos betalen hetgeen ook een manier is die ik helemaal niet nodig heb en waarom zou ik dat nu willen hebben dan? Omdat het kan?
Daarom heb ik het ook uitgezet.

Nog even over dat off-topic gaan, tja, zo werken mijn hersens nu eenmaal, ik zie een onderwerp heel vaak als onderdeeltje van een groter geheel en dan heb ik de neiging om dat breder te trekken.

* Tekst aangepast door moderator.
Reputatie 7
Badge +5
OK Bert, ik geef je gelijk. Zo jij het uitlegt zo werkt het ook. Dus als je drie X 17 euro afrekent dan moet je bij de laatste keer je pincode ingeven waarna je weer tot € 50,- pincodeloos kunt afrekenen.

Blijft bij mij hangen de vraag waarom iemand dat in vredesnaam zou willen hebben. Ik ben in ieder geval blij dat ik het heb uitgezet. Eerst zet je het aan en dan ga je vervolgens een hoop moeite doen om eventuele kwalijke gevolgen weer ongedaan te maken. Zet het dan niet aan of neem gewoon
€ 50,- aan contant geld mee. Maar mijnheer Wiersum had gelijk, daar ging dit item niet over.
Interessant topic , maar zijn die beschermers nu echt nodig? Ik ben niet zo naief dat ik ontken dat het zou gebeuren maar vind het zelf meer bangmakerij dan een groot risico.
Reputatie 7
Badge +6
De banken beweren dat het volkomen veilig is. Als dat zo is, waarom is het maximum bedrag per transactie dan zo laag? Maar dat is ook de hoofdreden dat het geboefte er geen brood in ziet denk ik. En wat kost een stukje zilverpapier in de knip nou helemaal? ( of een losse beschermer ) . Maar inderdaad , ik hoor niets over berovingen op deze manier , al zegt dat niet zo veel . De meesten schamen zich vermoed ik en gaan niet de krant bellen . De banken zullen het wel geheim houden denk ik.
Contactloos betalen functioneert prima en is ook nog eens razend snel. Kom eens kijken op zaterdagochtend in de voetbalkantine bij mijn zoontje als iedereen daar bedragjes tussen de €0,50 en €5 staat af te rekenen. Ze kunnen het eigen debitcard systeem wel opdoeken want dit werkt gewoon veel beter en het wordt ook duidelijk door mensen in de leeftijd 20 tot 45 veel gebruikt. Ik zou zeggen kom eens uit je bubbel oudjes want de wereld gaat toch echt verder. Ik heb er verder geen speciaal hoesje omheen want dat lijkt mij overbodig.
Reputatie 7
Badge +6
Ik blijf nog even in mijn bubbel zitten . Bevalt me beter. 😋
Reputatie 7
Badge +7
Zullen we het allemaal vriendelijk en on-topic houden? 😉

Fijn weekend!
Badge
probeer eens bij de supermarkt hoe dicht je het pasje bij de automaat moet houden. de meeste mensen hebben meerdere pasjes in hun portemonee dus boeven moeten erg dichtbij komen met hun apparatuur en scannen dan dus alle rfid's in die pasjes tegelijk. zie daar dan maar eens wijs uit te worden! en al die moeite voor €50?
Ik gebruik als afweermethode dat ik een stuk of 3 pasjes met een chip tegelijkertijd in mijn portemonnee heb. de scanners snappen er dan niks meer van of krijgen geen goed antwoord...
Reputatie 4
Badge +4
Onlangs heb ik bij de Betaalvereniging nagevraagd hoe groot de schade door misbruik met contant betalen is. Hu reactie: " Tot nu toe is het nog niet voor gekomen dat door het kopiëren van de chip op de betaalpas (EMV chip) fraude heeft plaatsgevonden. De beveiliging blijkt tot nu toe afdoende. Maar niets is 100% veilig, ervaringen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Het IBAN zoals dat op de pas gedrukt staat, kan contactloos uitgelezen worden. Maar verder geen gegevens waarmee een transactie gedaan kan worden. ".

Persoonlijk heb ik 3 chips tegen elkaar aanzitten en vind dat afdoende bescherming.
Voor €1,20bij de Action, net zo'n houder als die van de Hema.. werkt prima en er gaan veel meer pasjes in dan 6..minstens het dubbele...
Het is heel eenvoudig zelf een anti-skim houder te maken.
Plak met een stevige tape 2 oude pasjes aan 3 zijden aan elkaar. Dit is je "cassette" waar je je bankpas tussen kunt schuiven. Beplak deze cassette vervolgens aan beide zijden met aluminium tape. Voordelen: kost niks, is stevig, beschermt je pas, werkt perfect en is lekker klein, zodat het past in je oude portemonnee. Zie foto.

Geweldig! U bent een superknutselaar. Perfect design mede dankzij de gouden tape!
Geef mij maar de Protecto: kost iets meer, maar minder moeite!
Mvrgr. Will
PS: Is uw vinding getest of gaat u er zomaar vanuit dat het werkt?
Reputatie 7
Badge +7
Beste @W.M.M. Kneepkens,

Ik zie dat je de reactie van @H.J.J. Jonkers opnieuw hebt gedeeld, maar er zelf niets aan toegevoegd hebt. Is er iets verkeerd gegaan, en/of kan ik je ergens bij helpen?

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek

Reageer