Consumentenbond.nl

Bescherm jij je pasjes tegen skimmen?

• 21 december 2017
  • 68 reacties
  • 45688 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
Je kunt je tegen skimmen beschermen door je pasjes in een anti-skim pasjeshouder of hoesje te stoppen. In de gloednieuwe Consumentengids staan vier pasjeshouders op een rij. Dit artikel geven wij cadeau.

Zelf heb ik al vier jaar een pasjeshouder van het merk Secrid, ik vind hem erg praktisch en ik ben er nog steeds blij mee.

Bescherm jij je pasjes tegen skimmen of vind je het niet zo nodig? Plaats je reactie hieronder.

68 reacties

Ik lees inderdaad dat er verschil is tussen skimmen en contactloos betalen. Op de webiste pin.nl lees ik het volgende: 'Waar de betaalpas volledig in de automaat verdwijnt en u uw pincode intoetst, bestaat het risico op skimming.'
Overigens gebeurt dit nagenoeg niet meer in Nederland.

Volgens mij bestaat er dan niet zoiets als een anti-skim pasjeshouder. Een dergelijke houder kan je alleen beschermen tegen ongewenst contactloos betalen. Hiervan is echter nog geen bekend geval in ons land.

Dus volgens mij is deze bangmakerij alleen een verkooptruc. En de twee termen worden dus veel door elkaar heen gebruikt. Ik hoop dat juist een Consumentenbond ons hierover juist inlicht.

Maar Monique; ik wacht graag reactie van je collega af. Dank je wel!
Reputatie 7
Badge +5
OK Bert, ik geef je gelijk. Zo jij het uitlegt zo werkt het ook. Dus als je drie X 17 euro afrekent dan moet je bij de laatste keer je pincode ingeven waarna je weer tot € 50,- pincodeloos kunt afrekenen.

Blijft bij mij hangen de vraag waarom iemand dat in vredesnaam zou willen hebben. Ik ben in ieder geval blij dat ik het heb uitgezet. Eerst zet je het aan en dan ga je vervolgens een hoop moeite doen om eventuele kwalijke gevolgen weer ongedaan te maken. Zet het dan niet aan of neem gewoon
€ 50,- aan contant geld mee. Maar mijnheer Wiersum had gelijk, daar ging dit item niet over.
Reputatie 7
Badge +6
Ik blijf nog even in mijn bubbel zitten . Bevalt me beter. 😋
Ik heb sinds anderhalf jaar er ook eentje van het merk Secrid. Hij is compact, er kunnen 6 passen in en er is ruimte voor visitekaartjes, papiergeld en enkele munten. Wil je ruimte voor meer passen, dan is er ook een grotere versie.
Dit is allemaal wel aardig, maar heeft dit skimmen in de praktijk ooit plaats gevonden? Ik weet dat het technisch mogelijk is, maar alle verhalen die ik tot dusver lees hebben betrekking op het stelen van de pas en het afgluren van de pin code.
Het is heel eenvoudig zelf een anti-skim houder te maken.
Plak met een stevige tape 2 oude pasjes aan 3 zijden aan elkaar. Dit is je "cassette" waar je je bankpas tussen kunt schuiven. Beplak deze cassette vervolgens aan beide zijden met aluminium tape. Voordelen: kost niks, is stevig, beschermt je pas, werkt perfect en is lekker klein, zodat het past in je oude portemonnee. Zie foto.

Ik kan secrid geen oplichter noemen, mogelijk hebben zij dit ontworpen, bedacht. Ik moet zeggen heel effectief. Gebruik hem dagelijks. Het is de distributie markt die er aan verdiend.

Op een vraag of ik de secrid en de Chinese copy tegen skimmen gebruikt.

Ja inderdaad in een aluminium schuif case.
2x zoals de secrid deze eerst aangeschaft daarna 2e in China gekocht werkt even goed, en beschermt even goed. Scheelt kapitalen. Vindt het niet erg om geld uit te geven maar verzend kosten hier in Nederland is even duur als case inclusief verzendkosten uit China.
Ik weet het economie moet draaien ,maar hier is puur diefstal.

Secrid alleen voor pasjes is compact , draagbaar en snel in gebruik. Draag hem gescheiden van de portomonee dit heeft ook effect tegen zakkenrollers.
Zo heeft iedereen zijn gemak en ongemak van dingen. In mijn werk maak ik tussen de 20 en 30x gebruik van de pasjes houder en bevind mij tussen duizenden mensen. Kan niet iedereen controleren op goede en slechte bedoelingen.
Reputatie 7
Badge +5
Skimmen is op onrechtmatige wijze bemachtigen en kopieren van betaalkaartgegevens . Uiteraard met als doel diefstal van geld. Dat staat volgens mij los van de manier waarop het gedaan wordt , Frans. Aluminiumfolie schermt af om skimmen van een pasje wat we bij ons dragen onmogelijk te maken. En dat is het het onderwerp waar het over gaat. De rest is ook interessant om te lezen , maar off-topic. Overigens is het algemeen bekend dat aluminiumfolie werkt , maar wie het niet gelooft kan het inderdaad simpel testen.

Sorry mijnheer Wiersum dat ik de discussie iets breder trok. Ik zal het nooit meer doen.
Reputatie 7
Badge +5
Geeft niet Frans . We gaan allemaal wel eens off-topic . Dat gaat gewoon vanzelf . 25 Euro is inderdaad het maximum zonder pincode . Ik denk dat met die 50 Euro het maximum per dag bedoeld wordt . Zo zou je bijvoorbeeld 2x25 of 5x10 Euro contactloos zonder pin kunnen betalen. voor het maximum van 250 contactloos is wel weer de pin nodig. Zo zal het gelezen moeten worden. Wel weer off-topic dit , haha.

Beste mijnheer Wiersum,

Dat is toch niet hoe ik het lees. Als(!) ik het goed begrijp dan kun je niet meer afrekenen dan € 25,- per keer en niet meer dan 2 keren bij dezelfde kassa (betaalautomaat). En die grap kun je vijf keer per dag herhalen. Maar we kunnen even afwachten hoe * daar over denkt.

Ik denk dat de banken hier een groot risico mee hebben genomen. Ik kan het niet voorspellen maar ik denk dat ‘tasjesroof’ hiermee weer een groter risico is geworden dan eerst maar ik denk ook dat, als dat gebeurt, de banken hun verantwoordelijkheid hiervoor niet zullen gaan erkennen. En ik denk dat ze dat wettelijk gezien ook niet zijn, althans volgens de laatste stand van het recht.. Maar er is een verschil tussen wettelijk gezien niet aansprakelijk zijn en om die reden ook je verantwoordelijkheid niet willen nemen. Want alleen al het feit dat we het er nu met zijn allen over hebben betekent dat de denktanken binnen het bankenwezen dit ook al eerder hebben kunnen bedenken en waarschijnlijk ook hebben bedacht maar besloten hebben dit toch door te voeren. Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden dat wij als Consumenten nu samen moeten gaan verzinnen hoe we ons tegen een dergelijk risico moeten gaan beschermen terwijl de banken gewoon geen onveilig systeem hadden moeten invoeren.

Vroeger had ik een credit-card. Ik heb het ding uiteindelijk weer weg gedaan omdat ik het onnodig vond. Het zelfde geldt voor Internetbankieren via je smart-phone. Ik doe alles via mijn desktop, ik heb ook een bankpas en pincode en waarom zou ik in vredesnaam ook nog Internetbankieren via mijn smartphone er bij willen hebben.

Het zelfde geldt (voor mij!) voor contactloos betalen hetgeen ook een manier is die ik helemaal niet nodig heb en waarom zou ik dat nu willen hebben dan? Omdat het kan?
Daarom heb ik het ook uitgezet.

Nog even over dat off-topic gaan, tja, zo werken mijn hersens nu eenmaal, ik zie een onderwerp heel vaak als onderdeeltje van een groter geheel en dan heb ik de neiging om dat breder te trekken.

* Tekst aangepast door moderator.
Badge
probeer eens bij de supermarkt hoe dicht je het pasje bij de automaat moet houden. de meeste mensen hebben meerdere pasjes in hun portemonee dus boeven moeten erg dichtbij komen met hun apparatuur en scannen dan dus alle rfid's in die pasjes tegelijk. zie daar dan maar eens wijs uit te worden! en al die moeite voor €50?
Als nou blijkt dat het hele verhaal niet klopt en er nog nooit iemand contactloos beroofd is, krijgen we hier dan een rectificatie wegens nodeloos angst aanjagen?
De Secrid is een Nederlandse uitvinding. Het is een design portemonnee, mooi, compact en werkt perfect. Soms moet je voor iets moois wat dieper in de buidel tasten...
Ja ook ik heb al mijn pasjes in een hoesje en die zou tegen skimmen beschermen. Erg handig in gebruik is deze niet maar gelukkig hoef ik de pasjes er eigenlijk nooit uit te halen. De pasjes die ik wel regelmatig nodig heb zitten wel op een goed bereikbare plek. Het is een low-budget ding voor zo'n 20 pasjes en wordt met name beschermt door een laagje alufolie denk ik. Maar het werkt verder wel en alle passen zitten bij elkaar. Dat kan ook een nadeel zijn.
Ik heb ook alu folie in mijn portefeuille gevouwen , en getest in de supermarkt ( `t werkt)
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb mijn pasjes in de portemonnee en die heb ik beveiligd door aluminiumfolie op maat te knippen en er in te stoppen.
@R. Ouwerkerk de secrid zijn oplichters

een beschermde portemonnee heb ik bij bol.com gekocht voor €19,90
Hij kost nu €24 dat is deze
https://www.bol.com/nl/p/protecto-clip-portemonnee-leer-rfid-zwart/9200000074124588/

jammer dat de @Consumentemnbond daar weinig onderzoek naar gedaan heeft

Quote R. Ouwerkerk: In andere landen (u weet wel) zijn deze houders voor een tiende van de genoemde prijs aan te schaffen. Waarom moet het in Nederland zo schofterig duur zijn. €40 tot € 75 tegenover € 7,50 en dan ook nog gratis thuisbezorgd . Hier betaal je al € 6 verzend kosten , belachelijk.
De grotere is voor 12 pasjes en kost zo'n € 75. Hij is net zo groot als de kleine, alleen wel een stuk dikker.
Reputatie 1
Badge +2
Als je 'skimming' vertaalt als 'even inkijken', dan heeft skimming betrekking op zowel het binnenhalen van gegevens van een magneetstrip als op het binnenhalen van gegevens van een (RFID-)chip.

Dat een product wel of niet goed werkt kun je in principe grotendeels zelf testen, door je pas met hoesje/beschermende portemonnee en al bij een betaalapparaat te houden. Kun je vervolgens alsnog contactloos betalen, dan werkt er iets niet helemaal goed...

@F. den Oudsten: van gratis winkelen à 250 euro per dag kan gelukkig geen sprake zijn, althans niet zonder pincode. Zodra je de grens van 50 euro bereikt, of je nu 3 x 17 euro op één dag contactloos afrekent of 17 dagen lang telkens 3 euro, moet je je pincode intoetsen. De maximale (totale) schade zonder pincode kan dus in theorie nooit hoger dan 50 euro zijn.
Reputatie 1
Badge +2
Om een einde te maken aan de speculaties van @F. den Oudsten, hierbij wat feiten:

• Je kunt per keer maximaal 25 euro contactloos afrekenen zonder pincode.
  • Je kunt contactloos en zonder pincode blijven afrekenen totdat je (bij elkaar opgeteld) de grens van 50 euro aan 'losse' betalingen hebt bereikt.
  • Voorbeelden: bij een betaling van 26 euro moet je direct een pincode invoeren. Bij drie losse betalingen van 17 euro moet je bij je laatste betaling je pincode invoeren, want daarmee passeer je de grens van 50 euro.
  • Dezelfde kassa, dezelfde dag, etc. spelen allemaal geen rol.
  • Zodra je ergens, bijvoorbeeld bij een geldautomaat, een pincode invoert, staat de teller van contactloze betalingen weer op 0. De bank gaat er dan namelijk vanuit dat de pas nog steeds in jouw bezit is.
Geeft niet Frans . We gaan allemaal wel eens off-topic . Dat gaat gewoon vanzelf . 25 Euro is inderdaad het maximum zonder pincode . Ik denk dat met die 50 Euro het maximum per dag bedoeld wordt . Zo zou je bijvoorbeeld 2x25 of 5x10 Euro contactloos zonder pin kunnen betalen. voor het maximum van 250 contactloos is wel weer de pin nodig. Zo zal het gelezen moeten worden. Wel weer off-topic dit , haha.
Beste mijnheer Wiersum,

Dat is toch niet hoe ik het lees. Als(!) ik het goed begrijp dan kun je niet meer afrekenen dan € 25,- per keer en niet meer dan 2 keren bij dezelfde kassa (betaalautomaat). En die grap kun je vijf keer per dag herhalen. Maar we kunnen even afwachten hoe * daar over denkt.

Ik denk dat de banken hier een groot risico mee hebben genomen. Ik kan het niet voorspellen maar ik denk dat ‘tasjesroof’ hiermee weer een groter risico is geworden dan eerst maar ik denk ook dat, als dat gebeurt, de banken hun verantwoordelijkheid hiervoor niet zullen gaan erkennen. En ik denk dat ze dat wettelijk gezien ook niet zijn, althans volgens de laatste stand van het recht.. Maar er is een verschil tussen wettelijk gezien niet aansprakelijk zijn en om die reden ook je verantwoordelijkheid niet willen nemen. Want alleen al het feit dat we het er nu met zijn allen over hebben betekent dat de denktanken binnen het bankenwezen dit ook al eerder hebben kunnen bedenken en waarschijnlijk ook hebben bedacht maar besloten hebben dit toch door te voeren. Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden dat wij als Consumenten nu samen moeten gaan verzinnen hoe we ons tegen een dergelijk risico moeten gaan beschermen terwijl de banken gewoon geen onveilig systeem hadden moeten invoeren.

Vroeger had ik een credit-card. Ik heb het ding uiteindelijk weer weg gedaan omdat ik het onnodig vond. Het zelfde geldt voor Internetbankieren via je smart-phone. Ik doe alles via mijn desktop, ik heb ook een bankpas en pincode en waarom zou ik in vredesnaam ook nog Internetbankieren via mijn smartphone er bij willen hebben.

Het zelfde geldt (voor mij!) voor contactloos betalen hetgeen ook een manier is die ik helemaal niet nodig heb en waarom zou ik dat nu willen hebben dan? Omdat het kan?
Daarom heb ik het ook uitgezet.

Nog even over dat off-topic gaan, tja, zo werken mijn hersens nu eenmaal, ik zie een onderwerp heel vaak als onderdeeltje van een groter geheel en dan heb ik de neiging om dat breder te trekken.

* Tekst aangepast door moderator.
Reputatie 4
Badge +4
Onlangs heb ik bij de Betaalvereniging nagevraagd hoe groot de schade door misbruik met contant betalen is. Hu reactie: " Tot nu toe is het nog niet voor gekomen dat door het kopiëren van de chip op de betaalpas (EMV chip) fraude heeft plaatsgevonden. De beveiliging blijkt tot nu toe afdoende. Maar niets is 100% veilig, ervaringen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Het IBAN zoals dat op de pas gedrukt staat, kan contactloos uitgelezen worden. Maar verder geen gegevens waarmee een transactie gedaan kan worden. ".

Persoonlijk heb ik 3 chips tegen elkaar aanzitten en vind dat afdoende bescherming.

Het is heel eenvoudig zelf een anti-skim houder te maken.
Plak met een stevige tape 2 oude pasjes aan 3 zijden aan elkaar. Dit is je "cassette" waar je je bankpas tussen kunt schuiven. Beplak deze cassette vervolgens aan beide zijden met aluminium tape. Voordelen: kost niks, is stevig, beschermt je pas, werkt perfect en is lekker klein, zodat het past in je oude portemonnee. Zie foto.

Geweldig! U bent een superknutselaar. Perfect design mede dankzij de gouden tape!
Geef mij maar de Protecto: kost iets meer, maar minder moeite!
Mvrgr. Will
PS: Is uw vinding getest of gaat u er zomaar vanuit dat het werkt?

Mijn dank voor uw compliment over mijn design kwaliteiten 😉. Ik kan me voorstellen dat u het er niet mooi vindt, maar uw Protecto zal er na (meer dan) een jaar intensief gebruik ook niet meer als nieuw uitzien. Maar ik heb hem vooral gemaakt omdat ik dit véél handiger vind. Mooi hoeft niet, want ik ben de enige die in mijn portemonnee kijkt.

Werking is inderdaad getest door mij. In uw Protecto zit waarschijnlijk hetzelfde aluminiumfolie.
@H.J.J. Jonkers Ik heb naar alle tevredenheid een Secrid in gebruik en hij ziet er na zo'n 3 jaar nog steeds uit als nieuw. Hij hoeft niet in mijn portemonnee te passen, want die gebruik ik al zeker 20 jaar niet. Alle pasjes (6x) die ik dagelijks nodig heb, zitten in de Secrid. Pasjes die ik incidenteel gebruik zitten in een andere pasjeshouder.

Ziet er inderdaad nog prachtig uit. Maar als lady zijnde heeft u natuurlijk een veel betere opbergplek (handtasje?) dan een slordige mannen broekzak.
Reputatie 7
Badge +7
Zullen we het allemaal vriendelijk en on-topic houden? 😉

Fijn weekend!
In andere landen (u weet wel) zijn deze houders voor een tiende van de genoemde prijs aan te schaffen. Waarom moet het in Nederland zo schofterig duur zijn. €40 tot € 75 tegenover € 7,50 en dan ook nog gratis thuisbezorgd . Hier betaal je al € 6 verzend kosten , belachelijk.
Ik had een portemonnee, die beschermde tegen skimmen, maar te goed want mijn ING pas was direct onleesbaar. Bij de ing hadden ze al het vermoeden dat het meer voor kwam. De portemonnee kon ik zonder problemen terugbrengen, het was bekend dat dit kon gebeuren. Er waren eerder enkele mensen geweest met hetzelfde probleem

Reageer