Consumentenbond.nl
Vraag

Betaal ik te weinig motorrijtuigenbelasting?

• 11 februari 2020
  • 4 reacties
  • 336 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Ik was bezig met mijn administratie en ik wilde eens kijken naar de betaalde motorrijtuigenbelasting. Ik ben namelijk van plan om te verhuizen naar een andere provincie en dat kan schelen in de belasting die je betaalt. Toen ik de tool van de BD invulde voor mijn huidige situatie kwam ik er echter achter dat ik waarschijnlijk te weinig betaal (het scheelt 13 euro per kwartaal). Ik rijd een diesel, maar kom niet in aanmerking voor fijnstoftoeslag (hij stoot te weinig fijnstof uit).

Ik twijfel nu of ik de BD van mijn vermoeden op de hoogte moet stellen. Wat voor gevolgen kan dit hebben? Maak ik dan slapende honden wakker? Aan de andere kant zit ik ook niet te wachten op een enorme naheffing als ze er zelf achter komen.

4 reacties

Badge +8

Zijn er toevallig Communityleden met een vergelijkbare ervaring? :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +6

Bij een verhuizing krijgen normaliter via de gemeenten ook alle andere overheidsinstellingen automatisch dat nieuwe adres . Dan mag ik toch aannemen dat de belastingdienst ook automatisch het provinciaal tarief aanpast.

Reputatie 7
Badge +6

Op www.belastingdienst.nl kunnen we aan de hand van een paar vragen zien wat we per  3 maanden moeten betalen . Heb ik gedaan .  Ik betaal maandelijks per automatische incasso . Vermenigvuldigd met 3 zit er bij mij een verschil van € 2,- in mijn voordeel. Mogelijk korting wegens die automatische incasso ? Ik weet het niet. 

Reputatie 7
Badge +7

Kunt u niet gewoon opnieuw, als nieuwe klant, opvragen wat u voor de auto, inclusief alle gegevens, betalen moet. Wat komt daar dan uit?

Reageer