Consumentenbond.nl

Betaal jij nog hondenbelasting?

• 17 mei 2019
  • 27 reacties
  • 2554 Bekeken

Badge +6
Als baasje van een trouwe viervoeter ben je waarschijnlijk maar al te goed bekend met het betalen van hondenbelasting. Toch is in 30 gemeenten in Nederland dit jaar de hondenbelasting afgeschaft.

Reden voor het afschaffen van deze belasting is dat het onder andere lastig bleek om de hondenbelasting te innen. Controleurs kosten veel geld, maar ook zou de belasting oneerlijk zijn naar mensen die een kat hebben. Zij betalen immers niets.

Betaal jij nog hondenbelasting? En wat vind jij van de afschaffing hiervan? Praat mee!

27 reacties

Reputatie 7
Dat je de poep moet opruimen vind ik normaal, je laat je eigen keutel ook niet in de wc liggen om hem een andere keer door te spoelen. Als je in Rotterdam met je hond op staat loopt ben je verplicht poepzakjes bij je te hebben, anders riskeer je een boete.
Reputatie 7
De poepzuiger rijdt hier wel, bij de poepstrook, dat karretje kunnen ze niet afschaffen want op dat grasveld hoef je het niet op te ruimen.
In veel andere landen zie je prullenbakken met daarboven een rol of bak met poepzakjes bij plantsoenen staan, dat is hier ooit geprobeerd maar binnen de kortste keren was alles gesloopt. Ze hebben het maar weer weggehaald.
Reputatie 3
Badge +4
Er is inderdaad kortgeleden een burgerinitiatief genaamd "Stop de Hondenbelasting", door G. Yanover geweest. Die heeft een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer om artikel 226 van de Gemeentewet te schrappen. En dit is ook niet de eerste keer dat dit aan de orde is, als je zoekt in de stukken van de Tweede kamer. Het lijkt wel of dit af en toe naar voren gebracht wordt, en daarna in een diepe la verdwijnt.

Tot zolang betaal ik overigens wel hondenbelasting voor mijn hondje. Ook al ruim ik alles netjes op, en hebben de gemeente en de buren niet veel last van haar.
Reputatie 7
Katten zijn niet te controleren, tenzij een naamplaatje met adres verplicht wordt maar dat zie ik niet gebeuren. Gelukkig had ik een binnenkat.
Ik vind dat hondenbezitters verplicht moeten worden om de poep op te ruimen. Ik zie dat nooit iemand doen in Rotterdam. Op het Noordereiland ligt het helemaal vol met stront. Ik zag het niet en ging er met mijn net gekochte schoenen van EUR 190,- in staan. Die schoenen kon ik weggooien. Er wordt hier gesproken dat de gemeente dan overal prullenbakken moet neerzetten. Prullenbakken zijn altijd fijn, maar als die er niet zijn dan dient de stront mee naar huis genomen te worden. Als de hondenbelasting wordt afgeschaft, dan hoeft de gemeente ook niets extra te doen voor hondenbezitters. Alle hondenbezitters zouden een opruimplicht moeten hebben, zelfs in die gebieden waar honden vrij mogen loslopen. Dan is hondenbelasting misschien alsnog nodig om de opruimplicht te handhaven.
Reputatie 7
Schoenen weggooien omdat je in de poep trapt? Beetje overdreven.
Iedere hondenbezitter is verplicht de keutels op te ruimen, met diarree is dat een beetje moeilijk. Nou vind ik het op het eiland wel meevallen, het is ook een kwestie van kijken waar je loopt. Ik woon in het centrum van Rotterdam en de poep die ik hier zie is te verwaarlozen. Je hond laten loslopen mag in Rotterdam vrijwel nergens meer, dat heeft meerdere redenen. Verder hangt het ook af van de boa die toevallig in de buurt is.

Er mogen wel wat meer grote uitlaatplaatsen komen in Rotterdam.
ik woon in de gemeente sluis, Breskens 2 km buiten het dorp, ik laat mijn hond uit in het polder landschap, de gemeente doet niets voor honden geen uitlaat plaatsen geen afval bak maar wel honden belasting innen
Reputatie 7
Maar daar heb je de ruimte. Alleen zal het lastig zijn voor mensen die slecht te been zijn, een hondenuitlaatplaats, al is een plaats/dorp nog zo klein, is toch wel het minste.
Badge
We hebben heel lang honden gehad en hebben nog katten. Voor de honden de belasting betaald.
Voor de katten uiteraard niet
Cacao-doppen in de eige/andermans tuin strooien is vragen om moeilijkheden. De cacao-doppen bevatten theobromine. Een stof die vergiftigings-verschijnselen geeft bij zowel honden als katten. Wil je geen ruzie met de buren, dan deze doppen niet gebruiken.
Dat neemt niet weg dat buur katten vervelend kunnen zijn. Onze katten zijn dat niet en wij hebben ook geen last van buur-katten. De oplossing zal (niet) iedereen kunnen toepassen: schrikdraad. EĆ©n soms nog een tweede keer de draad aanraken en de kat heeft het geleerd. Bij ons zit die draad op de schutting ( de tuin is verder helemaal afgesloten) maar ook op grond-niveau is dat toepasbaar.
Met deze oplossing zou ik ook niet weten waarom ik "kattenbelasting" zou moeten betalen.
Badge
Ik was wel van plan het te gaan betalen na aanschaf van mij duitse herder, maar toen ik erachter kwam dat mijn gemeente alle honden uitlaatplaatsen ging sluiten maar de hondenbelasting op het zelfde peil wou handhaven heb ik me wel bedacht. Als ze het geld wat ze innen voor andere doeleinden gaan gebruiken is het gewoon een ordinaire melkkoe voor de gemeente, dan ben ik maar geen brave burger.

https://www.tubantia.nl/enschede/enschede-houdt-straks-7-ton-over-van-hondenbelasting~a06f7107/
Reputatie 7
In Rotterdam werd het net nadat mijn hond was overleden afgeschaft. Het geld van de hondenbelasting is altijd naar de pot 'algemene middelen" gegaan, ik weet niet of dat voor iedere gemeente geldt, of gold.
Reputatie 7
Datis inderdaad waar van die cacaodoppen, daar zal niet iedereen meteen bij stilstaan. Ik heb geen tuin dus ook geen cacaodoppen.
Reputatie 6
Badge +4
als er iets belast moet worden zijn het wel katten, honden komen niet in mijn achtertuin hun behoefte doen, katten wel....
Reputatie 4
Badge +5
Hi @Trinity,

Dat is balen, zeg!
Voor een volgende keer kun je hier onze tips raadplegen om poepvlekken te verwijderen.
Scheelt weer weggooien!

Groet,
Celine
Reputatie 7
Dan kun je wel voorkomen, een klein handje gemalen valeriaanwortel bij hun eigen baasje in de tuin gooien, katten vinden dat heerlijk, ze blijven dan meestal in hun eigen tuin. Niet te veel want als ze ervan gaan eten worden ze een beetje high. Wel zo nu en dan herhalen, je kunt er ook thee van zetten en dat in de tuin gooien. Lavendel bij de baas planten is ook een optie.
Reputatie 6
Badge +4
helaas hebben de katten bij ons geen kenteken op de bips met een afzendadres.
Reputatie 5
Badge +6
Deze topic kan ik ondanks het songfestival niet voorbij laten gaan. Wij hebben altijd honden gehad, maar na de vierde keer het sterven mee te maken was ons wel voldoende. Het is alsof je toch een kind verliest.
Maar belasting hebben we altijd betaald en ondanks dat ik in een andere topic nog stelde dat we in dit land wel heel veel belasting betalen ben ik voor honden en kattenbelasting, mits het ook een doelbelasting is. En dat is het haast nergens, het gaat zoals @MrsJones zegt naar de algemene middelen. En het is inderdaad wat oneerlijk hondeneigenaren fors te laten betalen en katten eigenaren niet. Kom, ik ook op MrsJones, we hebben behoorlijk veel last van katten in de tuin, en dus niet onze katten want die hebben we niet. Maar ook de eigenaren kan ik er niet op aankijken, katten zijn nu eenmaal zo en moeilijk binnen te houden. Ik ken alle middeltjes, heb er velen gekocht en ben pas nog bij Intratuin geweest met een lijstje met planten die ik wilde kopen. Zeker last van katten zei de tuinman aldaar. Hij kende het plantenlijstje en zei, niet doen, dat helpt allemaal niet. En wat ik nog meer bedacht had, ook uit zijn winkeltje hielp ook allemaal niet...... alleen cacaobonendoppen.
Strooi die over de grond, vooral de lege plekken en ze, de katten, komen niet meer. En verder zijn er nog meer voordelen je tuin (de aarde) van cacaobonen doppen te voorzien. Maar ik ben zeer tevreden en ook al komt het uit zijn winkeltje ik zie geen kat meer in mijn tuin en vooral hun uitwerpselen niet. Het laatste is niet des topic, die discussie staat aan het begin, dit vond ik ook een goede tip, vandaar. Groeten Leo.
Reputatie 7
@E.B.F. Stroeve . Zie je ze ook nooit uit een huis komem? Dan is het inderdaad lastig ik had een binnenkat. Ze wilde niet eens naar het balkon.

@L.J.F. de Ruiter, men zegt inderdaad dat cacaodoppen helpen maar neem je de troep niet mee naar binnen? Of gaat het alleen tussen de planten?

Het is inderdaad krom, wel hondenbelasting betalen en poep opruimen en katten die overal kunnen komen en poepen. Wat trouwens ook geldt voor de politiepaarden, wat die laten vallen blijft ook liggen en dat is heel wat meer.
Reputatie 5
Badge +6
Geachte @MrsJones , ik heb even gewacht met antwoorden op uw vraag over de cacaoboon doppen, want het hoort eigenlijk niet thuis bij deze topic, en ik wil niet het badge krijgen van meest overschreden topic.
Eerst maar over de belasting, ook ik vind er iets oneerlijks in dat hondenbezitters wel belasting moeten betalen en andere huisdierbezitters voor hun huisdier o.a. de katten niet. Mogelijk vanuit vroeger tijden toen katten nauwelijks achterhaalbaar waren. Zoals Stroeve zegt ze hebben geen kenteken op d'r bips. Helemaal waar, maar ten dele, dat kenteken is er nog niet om aan de katten te hangen. Maar er zijn vele nieuwe technieken die katten duidelijk vindbaar maken, als men het streng toepast. Zo hebben ze een paspoort, uitreisformulieren, inentingen e.d., als ze uiteraard meereizen, maar verplicht is nu toch min of meer het chippen, weliswaar halfzacht toegepast, maar daar moet je voor bij de overheid zijn.
Dan de cacaoboon doppen, ik heb het verhaal uit de treuren gehoord van de deskundige van Intratuin, want ik wist er ook niet van. Kende wel de zakken cacaoboon doppen en ook de houtsnippers, die ik wel zelf geprobeerd heb, maar het helpt weinig en die dingen vervliegen of je neemt ze inderdaad mee naar binnen. Cacaoboon doppen moeten nat gehouden worden, de regen zorgt daar over het algemeen voor en anders zelf even besproeien. Er ontstaan dan een homogene massa, die uit zich zelf niet loslaat, dus normaal mee naar binnenlopen kan niet. En Katten zijn er pages voor, het is een hard sort laag, dus gevoelig voor hen. Verder zijn er nog meer voordelen aan de tuin, dus de aarde, bestrooien met de doppen, maar dan wordt het te lang en krijg ik er weer van langs 😆👿😹, groeten Leo.
Badge
Ja! Wij betalen in Nijverdal nog steeds hondenbelasting. Nu heeft de gemeente sinds kort ook nog eens alle 'honden uitlaat plekken' verwijderd ! Ja en t mooiste komt nog. Elke honden bezitter heeft een brief van de Gemeente gehad. Dat er vanaf heden en per direct een 'opruimplicht' is.
Ze hebben hier en daar een prullenbak geplaatst en "that's it". Dus we moeten als hondenbezitters in de Gemeente Hellendoorn en opruimen en er nog voor betalen ook. Dit zaakje stinkt!!
P.s. Als je er dan zoiets doordrukt zorg er dan ook voor dat op alle wandelroutes prullenbakken staan!!
Reputatie 6
Badge +4
je vind het raar dat je je rommel op moet ruimen op de openbare weg?
Badge
je vind het raar dat je je rommel op moet ruimen op de openbare weg?
Beste,
Waar ziet u dat geschreven?
Ik heb daar geen problemen mee...
Draag al poepzakjes bij me sinds jaar en dag
Maar het is het dubbel vangen wat me irriteert... Ze hoeven nu geen poepzuigers meer te laten rijden... Slechts enkele prullenbakken worden geplaatst en de hondenbelasting gewoon door blijven vangen
Badge
Dat je de poep moet opruimen vind ik normaal, je laat je eigen keutel ook niet in de wc liggen om hem een andere keer door te spoelen. Als je in Rotterdam met je hond op staat loopt ben je verplicht poepzakjes bij je te hebben, anders riskeer je een boete.
Mee eens... Zie mijn antwoord hierboven šŸ˜‰
Reputatie 7
Als het aan de liggende gelden van een gemeente ligt begrijp ik niet dat Rotterdam de hondenbelasting heeft afgeschaft, het is niet landelijk, zo rijk is Rotterdam nou ook weer niet. Ik weet wel dat wij in dit complex de enigen waren die netjes belasting betaalden, er wonen nu vijf honden waar nooit voor is betaald en een jonkie dat kwam na de afschaffing.
Badge
De poepzuiger rijdt hier wel, bij de poepstrook, dat karretje kunnen ze niet afschaffen want op dat grasveld hoef je het niet op te ruimen.
In veel andere landen zie je prullenbakken met daarboven een rol of bak met poepzakjes bij plantsoenen staan, dat is hier ooit geprobeerd maar binnen de kortste keren was alles gesloopt. Ze hebben het maar weer weggehaald.

Die reed hier sowieso al weinig... En dan alleen op de honden uitlaat plek. Dit terwijl er veel meer plekken zijn waar overal poep ligt! Inderdaad jammer zoals bij jullie; dat als er dan netjes gezorgd wordt voor een prullenbak met zakjes daarbij dat het dan gesloopt wordt! Vorig jaar in Oostenrijk zag ik dat ook overal en ik vond dat echt top voor elkaar. En probeer het daar maar s te slopen šŸ˜‰

Reageer