Betalen in het buitenland: zo doe je dat

• 20 July 2022
  • 16 reacties
  • 1314 Bekeken
Betalen in het buitenland: zo doe je dat
Badge +8
  • Community Manager
  • 2161 reacties

Binnen eurolanden kun je meestal zonder extra kosten betalen en geld opnemen met je betaalpas. Buiten eurolanden betaal je vaak extra kosten. Het is daarom handig om ook een extra betaalmiddel mee op reis te nemen. Bijvoorbeeld een creditcard.

Meer lezen over betalen in het buitenland? Ga dan naar dit online artikel.

Heb jij nog tips voor het betalen in het buitenland? Deel ze hier!

16 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Ik wil hier iedereen waarschuwen voor Oostenrijk, die staat vaak vermeld als landen waar je (bijna overal) met pin kunt betalen, maar dat is echt niet waar! In 2019 drie weken door heen getrokken en bijna nergens was het mogelijk te pinnen op terassen en restaurants. De eerste dagen daardoor bijna in problemen gekomen, maar door ouderwets cash geld uit de automaat te halen alles kunnen betalen.

Dit jaar door Italië gereisd en echt overal kunnen pinnen.

In Duitsland kan je in op veel plaatsen pinnen, maar vaak pas vanaf een bepaald bedrag.
Er zijn ook genoeg plekken waar je al helemaal niet kan pinnen.

Raar vind ik het dan ook dat mijn bank (RaboBank) extra kosten rekent als ik in buitenland geld opneem.
Ik wordt nu dus “verplicht” om met veel cash geld op zak op vakantie te gaan, omdat mijn bank mij anders “straft” en kosten rekent.

Nederland is het omgekeerde.
In Nederland kan je overal met PIN betalen, maar zodra je een creditcard tevoorschijn haalt moet je maar hopen dat je kan betalen. Heel klantvriendelijk voor toeristen.

Raar vind ik het dan ook dat mijn bank (RaboBank) extra kosten rekent als ik in buitenland geld opneem.

Doet de Rabo dat of is het de Duitse bank die dat doet?

De Rabobank doet dat (sinds kort)
 Kosten contant geld opnemen in het buitenland

Neem je contant geld in euro's op met je betaalpas bij een geldautomaat in het buitenland? Dan brengen wij € 0,75 per opname in rekening.

Duitse banken brengen geen kosten in rekening (in ieder geval nog nooit meegemaakt).
Handig aan Duitsland vind ik dat ik bij veel automaten zelf de soort biljetten kan kiezen.
Dus als ik 200 euro pin, kan ik zelf ervoor kiezen welke biljetten ik wil.
Heb dus laatst 200 euro gepind in biljetten van 5,- euro.
Waren de winkeliers superblij mee.
Hoop dat ze dat in Nederland ook gaan introduceren.
Dus dat je zelf mag bepalen welke exacte biljetten je wilt opnemen.

Reputatie 5
Badge +5

https://www.datocms-assets.com/8043/1626943342-handleiding-zelf-bedrag-en-biljet-kiezen.pdf

Deze optie ken ik.
Hiermee kan je alleen vastgestelde keuzes maken maar niet zelf welke biljetten en hoeveel ik wil hebben.
Dus als ik 200 euro pin kan ik niet zelf kiezen voor bijv 40 biljetten van 5 euro of 20 biljetten van 10. Deze optie is er niet. Ik krijg alleen 4 vastgestelde keuzes.

Ik vraag me af hoe de wisselkoers wordt omgerekend naar vreemde valuta?

In Spanje (Andalusië) rekenen veel banken kosten, maar tot nu toe kunnen wij met onze ING betaalpas (nog) gratis pinnen bij Unicaja. Verder kun je meestal (restaurants, supermarkt) wel pinnen, maar niet in kleine lokale winkeltjes, zoals een groente winkels en  bakkers ed. Er gebeurt hier nog veel contant.

Ik ben naar engeland geweest, en een aanrader is revolut debetcard, daarmee kun je eenvoudig met ponden betalen, zonder noemenswaardige valuta kosten.

Een creditcard werkt ook wel maar rekent hoge valutakosten tot 2%. 

Ik heb er nog eens na gezocht bij de Rabobank.
Zoeken op hun site, hebben ze extreem moeilijk gemaakt.
Het is echt een spaghetti constructie.

Over contant opnemen in het buitenland las ik:
Het hangt af van je betaalpakket of wij hiervoor kosten in rekening brengen.

Over contant in Duitsland.
Banken houden daar de kleine biljetten niet vast.
Krijg bij elke bank een variatie aan biljetten.
Neem je €50 op zonder keuze, krijg je ook kleine biljetten.
Ook hebben ze daar ook nog gewoon munten van 1 en 2 cent.

In Nederland is groot geld uit de automaat een winstmodel.
€5 biljetten krijg je maar bij 5% van de automaten.
Winkeliers hebben hoge kosten om wisselgeld in de la te houden.
Op drukke dagen, zitten er alleen maar €50 biljetten in de automaten.

Ik ben benieuwd hoe het volgend jaar gaat.
Het ingewikkelde gedoe met verschillende bankpas systemen versimpelt.
Zomer 2023 zitten we in een overgangsfase, de pas met het rood blauwe logo gaat er uit.
De datum zal vast nog wel opschuiven.

Hier nog een aanvulling op geld opnemen met een ING-pas bij banken in Spanje: behalve dat het met de betaalpas (nog) gratis pinnen is bij de bank Unicaja, kun je ook (nog) gratis pinnen bij de Deutsche Bank en bij de Bankinter Esp.

Als je een rekening bij BUNQ hebt, kan je alle betalingen die je via internetbankieren kunt doen, langs die weg afhandelen (dus ook QR-codes). Voor landen buiten de euro-zone, kan je gratis een local currency account aanmaken. Hiermee betaal je zonder extra kosten.

Welke optie kan je het beste gebruiken bij geld opnemen uit een automaat ‘withdrawal with conversion’ of ‘without conversion’ ?

Wij varen nu bijna 4 weken door Duitsland, van wadde n eilanden tot Bremen, Minden, Munster en Duiburg.

Vrijwel overal alleen contante betaling mogelijk.  zelfs tankstation neemt alleen Duitse pinpas aan, bleek na 400 L diesel tanken. Gelukkig kon duitse vriendin pinnen met haar pas en konden we kosteloos overmaken met de mobiel. Supermarkten kennen vrijwel overal pinbetalingen. Neem dus cash mee.

P.s vergeet niet bij vragen om de rekening in een restaurant te melden dat je met Karte wil betalen, anders moet de rekening vaak opnieuw gemaakt worden wat lastig is , zeker bij drukte

Als ik buiten de EU ben pin ik met mijn creditcard het hoogste bedrag dat mogelijk is en betaal vervolgens overal cash. Je betaald de kosten per transactie en niet per bedrag dat je opneemt. In winkels betaal je vaak geen extra kosten. Ook kun je vaak euros op een markt wisselen tegen een veel goedkopere koers dan bij een bank. Wel oppassen natuurlijk.

Reageer