Consumentenbond.nl

Betalen om op te zeggen

Reputatie 2
Badge +4
De meeste contracten zijn na het eerste jaar opzegbaar, met maximaal een maand opzegtermijn. Dit geldt ook voor meer dan 95% van alle schade- en inkomensverzekeringen.

In de praktijk is het opzeggen van een verzekering lang niet altijd zo gemakkelijk. Zo worden er soms hoge ‘opzegkosten’ gerekend. Deze kosten kunnen oplopen tot maar liefst €20 per polis! Dit belemmert consumenten bij het overstappen of opzeggen van hun verzekering.

De Consumentenbond vindt dat je een verzekering jaarlijks kosteloos moet kunnen opzeggen. Wij willen daarom dat de gedragscode voor verzekeraars op dit punt wordt aangescherpt, of dat er een wettelijke aanpassing komt. Verzekeraars rekenen daarnaast nog allerlei losse kosten zoals incassokosten per betalingstermijn, wijzigingskosten en jaarlijkse poliskosten. Die kosten horen in de premie te zitten, zodat meteen duidelijk is hoeveel een verzekering kost.

Hoe doet jouw verzekeraar het?

Heb jij weleens moeten betalen voor het opzeggen van een verzekeringspolis? Zo ja, wat deed jij toen? Laat het weten in de reacties!

Meer lezen over dit onderwerp. We schreven erover in de nieuwste Geldgids. Bekijk het artikel hier gratis!

2 reacties

Enkele jaren geleden door Florius inning premie overgeheveld naar een verzekeringsagent.. Deze berekende elke maand prolonggatiekosten voor een verzekering g met een looptijd van éën jaar..
Men wilde dit niet schrappen. Ik heb daarop. de verzekering per direct opgezegd (( na waarschuwing))
Men had geen plausibele verklaring voor die ‘prolonggatiekosten’
Reputatie 6
Badge +4
Het zijn er gelukkig niet veel . Verzekeraars die dit doen , zouden ook op andere gebieden wel eens geen goede keus kunnen zijn. Daarom lijkt het me een goede zaak als de bond regelmatig het gedrag en de voorwaarden en de klanttevredenheid onderzoekt in ons aller belang. Vooral voorwaarden waar in de praktijk niet mee te werken is en waardoor bij schade niets uitgekeerd wordt is me een doorn in het oog.

Reageer