Betalen om op te zeggen
In de praktijk is het opzeggen van een verzekering lang niet altijd zo gemakkelijk. Zo worden er soms hoge ‘opzegkosten’ gerekend. Deze kosten kunnen oplopen tot maar liefst €20 per polis! Dit belemmert consumenten bij het overstappen of opzeggen van hun verzekering.
De Consumentenbond vindt dat je een verzekering jaarlijks kosteloos moet kunnen opzeggen. Wij willen daarom dat de gedragscode voor verzekeraars op dit punt wordt aangescherpt, of dat er een wettelijke aanpassing komt. Verzekeraars rekenen daarnaast nog allerlei losse kosten zoals incassokosten per betalingstermijn, wijzigingskosten en jaarlijkse poliskosten. Die kosten horen in de premie te zitten, zodat meteen duidelijk is hoeveel een verzekering kost.
Hoe doet jouw verzekeraar het?
Heb jij weleens moeten betalen voor het opzeggen van een verzekeringspolis? Zo ja, wat deed jij toen? Laat het weten in de reacties!
Meer lezen over dit onderwerp. We schreven erover in de nieuwste Geldgids. Bekijk het artikel hier gratis!
Men wilde dit niet schrappen. Ik heb daarop. de verzekering per direct opgezegd (( na waarschuwing))
Men had geen plausibele verklaring voor die ‘prolonggatiekosten’
Een jaar geleden heette AON nog Meeus: ik ben overgestapt i.v.m. verhoogde poliskosten en geen goede klantbehandeling.
Een tussenpersoon had een tijd geleden (zonder dat daarom gevraagd was) een verzekering gewijzigd ( een andere verzekeraar gekozen voor een bepaalde verzekering). Omdat ik daar veel klachten over gelezen had besloten wij deze verzekering op te zeggen. Nu rekenen zij daar kosten voor. Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Het is dus nog steeds actueel.
Heeft de Consumentenbond al vooruitgang geboekt op dit punt? Toch bizar dat je opzegkosten moet betalen. Zeker als een verzekering langer dan een jaar heeft bestaan.
Heeft de Consumentenbond al vooruitgang geboekt op dit punt? Toch bizar dat je opzegkosten moet betalen. Zeker als een verzekering langer dan een jaar heeft bestaan.
Hi
Hallo Imke,
Heb een pb bericht gestuurd.
Opzegkosten voor een camperverzekering bij Aon die alleen af te sluiten is als je lid bent van NKC.
Schriftelijk de bevestiging dat de verzekering in eerste jaar kan worden geroyeerd. In deze mail niets over opzegkosten. In de polisvoorwaarden van NKC staat niets over opzegkosten. Telefonisch krijg ik te horen dat er opzegkosten zijn, met verwijzing naar de 'servicewijzer’. In de servicewijzer staat dat prolongatiekosten en poliskosten in rekening worden gebracht, maar er staat niets in over opzegkosten.
Om de verzekering te kunnen aangaan, moet je lid zijn van NKC. Een deel van de in rekening gebrachte premie wordt doorgestort naar de NKC-kas, onbekend is hoeveel provisie NKC ontvangt.
Aan de exclusiviteit van camperclub NKC hangt een prijskaartje en die prijs is lang niet zo aantrekkelijk als NKC het doet voorkomen.
Jammer.
Ben er nu ook tegen aangelopen: WA verzekering bij Klap in het 3e jaar met een maand opzegtermijn opzeggen levert een opzegboete van 15 euro op.
In aanvulling op mijn opmerking hier van 16 dagen geleden:
Bij doorvragen verwees United Insurance me naar hun website. Daar staat inderdaad dat eenmalig 15 euro wordt berekend voor een opzegging voor de vervaldatum -waaronder dus ook verstaan wordt, op elk moment na het eerste jaar, ondanks dat de voorwaarden zeggen per maand kan worden opgezegd-.
Dat dit soort zaken niet in de voorwaarden staat komt volgens de medewerker overigens omdat ‘’zij als tussenpersoon fungeren’’.
Tot zover meer vragen oproepend dan antwoorden gevend besloot de mail gelukkig met de glasheldere mededeling: ‘Om een eindeloze discussie te voorkomen hebben wij de kosten aan u gerestitueerd.”
Ik heb ze inmiddels ontvangen.
Voor mij is de les dat ik me toch eerst nog eens achter de oren krab voor ik in de verleiding kom nog eens iets bij United Insurance -en/of bij Klap- te verzekeren. Ik ben niet zo van gedoe.
Reageer
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.