Consumentenbond.nl

Betalen voor geld opnemen bij de ING (per 1 oktober)

• 15 juli 2019
  • 85 reacties
  • 5607 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Vandaag ontving ik de onderstaande digitale brief van de ING. Het wordt als lokkertje gebracht dat je goedkoper uit bent, maar wie vaak geld uit de "muur" haalt is op termijn toch de pineut.

Meer en duidelijkere info op de website:
https://www.ing.nl/particulier/betalen/bankrekeningen/oranjepakket-met-korting/index.html

De brief:

Vanaf 1 oktober 2019 minder betalen voor je Oranje Pakket?
15 juli 2019

Beste heer ****,

Je hebt bij ons een Oranje Pakket, waarvoor je nu € 1,55 per maand betaalt. Vanaf 1 oktober 2019 kun je hierop een korting van € 0,30 krijgen, en dus € 1,25 per maand gaan betalen. Dat lijkt misschien niet veel, maar het scheelt je toch bijna 20%. Neem je met je Betaalpas niet of nauwelijks geld op? Dan kan het interessant zijn om voor deze korting te kiezen.
Wanneer is de korting interessant?
Kiezen voor de korting is alleen slim als je met je Betaalpas (bijna) nooit geld opneemt. Als je namelijk in Nederland en in andere EER-landen euro´s gaat opnemen bij een geldautomaat, betaal je hiervoor € 0,80 per keer. Als je 1 keer per jaar geld opneemt, heb je dus meer profijt van de korting dan bij 3 keer geld opnemen. Vanaf 5 keer per jaar geld opnemen ben je duurder uit en is kiezen voor de korting geen goed idee.
Hoe regel je de korting?
Vanaf 1 oktober kun je in Mijn ING kiezen voor de korting. De korting gaat dezelfde dag in. En je betaalt direct voor elke geldopname die je op die dag doet. Neem je toch vaker geld op dan je dacht? Dan zet je in Mijn ING de korting gewoon weer stop. Ook dat gebeurt op dezelfde dag; zo kun je meteen weer zonder extra kosten geld opnemen. Starten of stoppen kan 1 x per kalendermaand.
Voor 1 oktober ontvang je nog een bericht van ons waarin precies staat hoe je de korting regelt.
Meer informatie
Vragen? Kijk op ing.nl/oranjepakketkorting.

Met vriendelijke groet,
Annet van der Hoek
Directeur Klantenservice

85 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik zit ook bij ING maar heb een dergelijke brief (nog) niet gehad. Los daarvan begrijp ik het ook niet maar misschien wil ik dat ook niet. Mijn mening: wat een ongelofelijke kinderachtigheid toch weer: 'scheelt toch maar 'mooi' 20% op € 1,55 per maand'.

ING, zorg er nou eerst eens voor dat je je primaire zaken op orde hebt en geef je dan pas over aan dit soort kinderachtigheden. En dus: herhaling van 2008 voorkomen, TAN-codes terug, voorkomen van boetes van 700 miljoen, orde op zaken stellen binnen AZL want daar gaat het ook mis, dan een tijd niets en dan gezellig samen in de zandbak spelen en kortingen uitdelen van € 0,30 per maand, liefst omstreeks Sinterklaastijd tezamen met de rest van de pepernoten. En als je dan stout bent geweest en toch hebt gepind dan ga je in de zak mee terug naar Spanje en kost het je verder
€ 0,80 per opname.

Tjongejongejongejonge!!
@F. den Oudsten
Het kan zijn dat u geen Oranje pakket bij de ING heeft maar een andere pakket, of een oud pakket.
Dan heeft u de brief natuurlijk niet gehad.
Het betreft alleen voor mensen die een Oranje pakket hebben.
En ja, de ING is erg kinderachtig bezig.
Ze verkopen deze truc als een korting.
Je moet de brief goed lezen, en de bijbehorende website ook goed lezen, wil je de truc doorhebben.
De bijbehorende website is iets duidelijker door hun gesteld.

Ze willen dat alle klanten, met zo'n Oranje pakket, alles digitaal gaan doen.
En dus (bijna) niet meer geld uit de geldautomaat gaan halen.
Haal je te vaak geld uit de geldautomaat, dan vervalt de korting, en betaal je er in wezen voor.
De volgende stap die de ING gaat nemen, op termijn, is dat je voor elke geldopname extra / meer gaat betalen.
En de daarop volgende stap op (de wat lange) termijn, is dat je met zo'n pakket geen geld meer uit de automaat kan halen.
Want dat is hun beoogde plan.
Over een aantal jaren is dan het contante geld volledig verdwenen.
De oudere en niet digitaal vaardige klanten zijn dan echt de klos bij de ING.
Reputatie 7
Badge +5
Ja, ik weet het. De volgende stap is dat de geldautomaten gaan verdwijnen met de smoes, een smoes die je op zeven mijl ziet aankomen, dat nog maar weinig mensen daarvan gebruik maken zodat het niet meer lonend is om die flappentappers in stand te houden.

Overigens betwijfel ik of dit idee van de banken afkomt. De Ministeries van Justitie en Financiën hebben daar zogenaamd een veel groter belang bij. Immers, dat voorkomt witwassen en belastingontduiking en dat is de primaire agenda. De rest van de smoezen die ze in achterkamertjes en denktanks er bij verzinnen zijn secundair.

Waar ik nog onzeker van ben is hoe bitcoins en andere cryptomunten straks in het verhaal gaan passen.
@F. den Oudsten
De overheid doet hier graag aan mee. Ze verbieden het betalen van contante bedragen boven de 3000,= Euro las ik onlangs.
En het aantal geel kleurige nieuwe geld automaten van diverse gezamenlijke Nederlandse banken, die in de plaats komen van hun eigen geld automaten, is veel en veel minder. Het aantal automaten wordt met de omzetting meteen flink uitgedund.
Met alle nu in gang gezette ontwikkelingen te samen, gaat de uitfasering van het contante geld wel heel erg snel.
Reputatie 2
Badge +3
Als we dan toch niet met de tijd willen meegaan en in de klaag-modus zitten, misschien dan een petitie aanbieden om de zilverstukken, goudstukken, cheques en betaalkaarten terug te halen??

Mensen mensen mensen, wat is er nu werkelijk mis met het aanbod van ING? Ik ga namelijk 20% besparen:)

Daarnaast zijn er meer dan voldoende pinautomaten waar contant geld kan worden opgenomen. Het voordeel van die "gele dingen" is dat contant geld overal bereikbaar blijft zonder de kosten per bank flink te verhogen. Waar nu in dorpen automaten per bank verdwijnen, komen er nu juist punten bij.
Reputatie 7
Badge +5
Je bedoelt waarschijnlijk dit artikel.

En inderdaad, we gaan langzaam op weg naar een cashloze samenleving. Dat feit verbaast me niet maar ik heb nu al lol om alle smoezen die ze daaromheen straks allemaal weer gaan verzinnen.

Ik heb een basispakket. Probeerde net of ik in theorie kon wijzigen maar ik werd meteen bedreigd met het feit dat als ik zou wijzigen ik niet meer terug kon. Het is en blijft een fijne club dat ING.
@F. den Oudsten
Ja, inderdaad, dat bewuste artikel bedoelde ik.
Voor u als houder van het basis pakket veranderen die geldautomaat opname kosten-veranderingen niet.
Let op @F. den Oudsten : als u definitief overstapt naar een ander pakket, dus het oranje pakket, dan krijgt u helemaal geen papieren dagafschriften meer. Dan gaat u alles digitaal doen !! En als u iets op papier wilt hebben, gaat u er flink voor betalen. Wees gewaarschuwd.

@ConsuHil
Ik zelf ben als bejaarde vrij aardig digitaal vaardig. Maar in mijn directe omgeving ontmoet ik heel veel ouderen die dat niet zijn. En ook niet meer kunnen. Mag er dan geklaagd worden door hen, als de bank geen rekening houdt met hun. Ik dacht van wel ! Het zou u sieren als u daar ook eens aan dacht.
Reputatie 7
Badge +5
@Eamb Bedankt voor de waarschuwing maar ik was toch al niets van plan. Ligt ook niet in mijn ietwat conservatieve aard. Ik werk bewust naar een bepaalde situatie toe en als ik die situatie heb bereikt dan hou ik het zo ondanks wat mijn omgeving van mij wil.

Niet elke verandering is een verbetering heeft de ervaring mij geleerd maar er zijn nu eenmaal instanties zoals banken die dat nog steeds niet snappen.
@ConsuHil
U schreef:
"Daarnaast zijn er meer dan voldoende pinautomaten waar contant geld kan worden opgenomen. Het voordeel van die "gele dingen" is dat contant geld overal bereikbaar blijft zonder de kosten per bank flink te verhogen. Waar nu in dorpen automaten per bank verdwijnen, komen er nu juist punten bij".

Het aantal geldautomaten gaat juist afnemen.
In diverse kleine dorpjes verdwijnt juist de geldautomaat, en daar komt niets voor terug hoor.
En diverse banken gaan overwegen om de kosten, wat geldopnames betreft, naar boven aan te passen.
Sommige banken rekenden daar tot voor kort geen geld voor, en was het een soort van service / dienstverlening. Nu gaan ze door allerlei trucs er geld voor vragen.
De oudere niet digitaal vaardige medemens betaald het gelach.
Reputatie 2
Badge +3
@Eamb u belt ook nog met een draaischijf? Kookt nog op hout/Koolen?

Ik bedoel dit niet rot, maar uw ouders zijn ook door de veranderingen heen gekomen en de oudere van nu moeten dat ook. Wellicht met hulp zoals vroeger door de jongere generatie gewoonte was. Als men in de huidige maatschappij de oudere blijft helpen is er niets aan de hand. Zowel Rabobank als ABN AMRO hebben een senioren service.
Nadat er bij ons in het dorp geen pinautomaat meer was, is er nu weer één. Alleen wel een gele:)

De maatschappij evolueert en men moet mee. Zo niet, dan is dat een keuze die door een betreffend individu zelf is gemaakt. Gaat dit individu niet mee, dan zal deze buiten de maatschappij vallen.
In de verre geschiedenis ook wel natuurlijke selectie genoemd.

Met de huidige kennis, middelen en familiebanden zou deze bezwaren tegen niet nodig zijn. Mijn grootouders kunnen prima overweg met de ABN AMRO app nadat ze dit is uitgelegd..... Verschil mijn grootouders WILLEN mee en zelfstandig blijven.
Reputatie 7
Badge +5
@ConsuHil Mijn ouders en hun tijdgenoten veranderden de meeste dingen die ze zelf wilden. Dat heet ontwikkeling. De hedendaagse maatschappij legt je dingen op onder de noemer 'slikken of stikken'. Dat laatste heeft niets meer met ontwikkeling te maken maar alles met het, gelijk een klein kind, je zin doordrijven en als je de pech hebt dat zo'n man of vrouw toevallig ook nog een leidinggevende functie ergens vervult dan krijg je dus banken die hun zin doordrijven, een belastingdienst die zich denkt te kunnen veroorloven om meineed te plegen voor een Gerechtshof, een Minister-president die van alles belooft en niets nakomt, liegende politici over bezoeken aan Putin, een AOW en pensioen dat naar de knoppen is geholpen en laat ik het dan maar niet hebben over de puinhoop die 'Kinderopvangtoeslag' heet want dat is bijna te erg om onder woorden te brengen.
Reputatie 2
Badge +3
Off-topic.

We zouden bijna gaan denken dat vroeger alles beter was:)

Lockheed affaire, gaswinning noorden en Noordzee, betrouwbare keuringsartsen, betrouwbare CEO's zodat vakbonden eigenlijk niet nodig waren, want een CAO was er niet. Veel luchtvervuiling, omdat er geen roetfilters waren, oh ja, ze waren er wel, maar iedereen vond het te duur. PTT Telecom was niet duur, oh wacht....we zijn niets anders gewend er is namelijk geen concurrentie. Oost Duitsland was betrouwbaar. Kernraketten waren niet in Nederland....oww wacht even, dat was achteraf toch niet helemaal juist.......

Zo kan ik nog wel even doorgaan met feiten, meningen en argumenten.

Maar een oproep aan allen op dit forum, houd het bij de feiten en denk eens om..... Wat kan er wel ipv niet....... Probleem zijn er pas als je er een probleem van maakt. Zijn bankiers en politici leugenaars of worden zij door een groot deel van de bevolking niet begrepen, uitzonderingen daargelaten.

Houd een topic op basis van feiten of een mening, maar last dan duidelijk weten dat dit een mening is en geen waarheidsgetrouwe beschrijving.
Reputatie 7
Badge +5
@ConsuHil Al die zaken die jij noemt zeggen me niet veel behalve de Lockheed Affaire want toen dat speelde zat ik in militaire dienst.

Maar je hebt een punt mede natuurlijk omdat naar mate de levenservaring toeneemt je je steeds bewuster wordt van dingen die je om je heen ziet gebeuren terwijl dat vroeger meer een ver van je bedshow was. Vroeger was er natuurlijk ook geen YouTube, Internet enz. zodat je er ook geen kennis van kon nemen. Ik zeg ook niet dat alles vroeger beter was, ik zeg dat we vroeger meer onze eigen ontwikkeling bepaalden terwijl ik de indruk heb dat dingen tegenwoordig meer door je strot geduwd worden door mensen die menen beter te weten wat goed voor me is dan ik zelf.

Waar je volgens de heersende meningen hier wel volledig gelijk in hebt is dat we bij het onderwerp moeten blijven. Weliswaar meen ik dat gesprekken zich soms kunnen 'ontwikkelen' en 'uitbreiden' maar ik weet toevallig ook dat ik daarbij geen enkele moderator of beheerder of hoe ze zich zelf nog meer noemen, aan mijn zijde zal vinden.

En dus, topicstarter @Eamb zeg jij maar hoe we verder moeten gaan.
Men moet wel bij het topic-onderwerp blijven, en niet van alles, en nog wat, er met de haren bijslepen.
Het wordt anders zo'n oeverloos gezwam in de digitale ruimte.
Houd inderdaad een topic op basis van een of meerdere feiten, of een mening.
En als men het niet eens is met een reageerder moet men niet iemand meteen rekenen tot een groep van standaard klagers.
En vroeger was niet alles beter !
Dat lijkt maar zo.
Dat komt door de ouderdom. Men onthoud de goede dingen, en vergeet na veel jaren de slechte.

Zo nu weer on topic graag.

Ik snap niet waarom de ING bank het aantal geldopnames om voor de korting in aanmerking te komen stelt op 4 geldopnames. En bij 5 geldopnames ben je duurder uit, want dan vervalt die korting. Dan ga je er dus feitelijk voor betalen.
Waarom niet op 12 geldopnames gesteld, zodat al die oudere mensen, die maandelijks hun pensioentje, of AOW-tje, uit de muur halen, ook nog die korting krijgen. Nu zijn dit soort mensen de pineut. En gaan op termijn flink meer voor hun contante geldopname betalen.

Een tijd geleden was ik wat blij toen er een grote internetstoring was bij de banken. Veel mensen hadden geen contant geld bij zich in de supermarkt, en konden hun boodschappen dus niet afrekenen.
Ik had gelukkig wel voldoende flappen bij mij, om af te rekenen. Daar dit soort storingen de laatste tijd aan de lopende band plaats vinden, lijkt het uitfaseren van contante betalingen een heilloze weg, en zal tot veel chaos leiden bij internetstoringen.
Normaal pin ik altijd bij de supermarkt, maar ik heb ook altijd contant achter de hand, voor dit soort situaties.

Gelukkig bankier ik naast de ING bank ook bij de ABN-AMRO bank. En deze bank houd meerdere betaal mogelijkheden open. Om allerlei groepen klanten te bedienen. De ING heeft er voor gekozen om iedereen aan het mobiel bankieren te krijgen. Dat mag natuurlijk. Maar dan moet men het niet gek vinden dat veel oudere klanten, die al jaren klant bij de ING zijn, daar niet blij mee zijn. De ING wordt steeds meer een bank voor de jongere mensen. Daar verdienen ze meer aan.
Reputatie 7
Badge +4
na 1 reactie al weer in de aannames .... die feiten/aannames discussie heb ik ook regelmatig aangestipt, helaas vruchteloos... aan de lopende band is geen feit tenzij je de echte lopende band bedoeld.

maar weer even een feit voor de oudere populatie: https://www.ikwoonleefzorg.nl/financien/speciale-bankservice-voor-ouderen
Reputatie 6
Badge +3
Maar dan moet men het niet gek vinden dat veel oudere klanten, die al jaren klant bij de ING zijn, daar niet blij mee zijn. De ING wordt steeds meer een bank voor de jongere mensen. Daar verdienen ze meer aan.

Dat is het punt. Zoals ik in een ander topic al aangaf, komt de concurrentie van de banken in de toekomst van internet bedrijven zoals Google, Facebook, Amazon etc.
Ik denk niet dat banken als de ING die oorlog gaan winnen met de ideeën en wensen van de gemiddelde 60-tig plusser op dit forum.

Ik snap niet waarom de ING bank het aantal geldopnames om voor de korting in aanmerking te komen stelt op 4 geldopnames. En bij 5 geldopnames ben je duurder uit, want dan vervalt die korting. Dan ga je er dus feitelijk voor betalen.
Waarom niet op 12 geldopnames gesteld, zodat al die oudere mensen, die maandelijks hun pensioentje, of AOW-tje, uit de muur halen, ook nog die korting krijgen. Nu zijn dit soort mensen de pineut. En gaan op termijn flink meer voor hun contante geldopname betalen.

Ik snap dat wel. Het is een voorstel voor "mensen die vrijwel geen contant geld meer opnemen". Ben ik nou zo slim of staat het er letterlijk?
@A. Deen
Natuurlijk is het een voorstel voor mensen die weinig tot geen contant geld opnemen uit de automaat.
En wie dat wel doet, vaak oudere mensen, die hun pensioentje of AOW maandelijks opnemen, krijgen die korting dus niet.
Dat is dus, als je geen korting krijgt, in wezen een betaling voor die vele transacties.
De deur om per geldopname straks geld te gaan betalen per transactie is door deze truc wagenwijd opengezet.
Wie dat niet in wil zien is naïef.
U bent erg slim, ik ben dat ook.
Ik heb hun strategie in allerlei zaken rond het betalingssysteem van de ING, die momenteel spelen, al lang doorzien, en doorgrond.
U ook?
Ik laat mij door de ING geen oor aannaaien, en laat mij al helemaal niets door de strot duwen waar ik geen zin in heb, of het (helemaal) niet mee eens ben.
Reputatie 7
Badge +6
Ach , het gaat maar om een klein bedrag. Het is net als met alles wat de bank niet en een deel van de klanten wel wil . Dan laat men ons extra betalen en als er te weinig vraag is , wordt het helemaal geschrapt. Flappentappen zijn duur voor banken . Dit is een klein stapje in het streven om ze overbodig te laten worden . Kunnen ze meteen ook niet meer opgeblazen en leeg geroofd worden. Men wil zo snel mogelijk naar volledig digitale geldstromen want dat is veel lucratiever en veiliger voor banken en het zakenleven. Ik moet er maar niet aan denken dat criminelen zo slim kunnen worden , dat ze banken digitaal beroven ..... Wen er maar aan dat er steeds minder naar consumenten geluisterd wordt en helemaal als banken naar elkaar kijken en hetzelfde beleid voeren.
@E.T. Wiersum
Inderdaad is het een klein en onbenullig bedrag voor mij. Maar voor veel ouderen onder ons kan dat misschien aardig oplopen, in de nabije toekomst.
Inderdaad zijn die flappentappen te duur voor de banken, en als ze verdwijnen zou dat een stuk criminaliteit er omheen schelen.
Ik ben niet tegen het volledig verdwijnen van het contante geld.
Maar dan moet men wel iets bedenken voor de middenstand en horeca, als er bij de banken grote internet storingen zijn. Men moet dan wel kunnen betalen. Men moet dan iets hebben wat in alle winkels en horeca het zelfde is. Bijvoorbeeld een tijdelijke machtiging afgeven, met het bedrag ingevuld, en een handtekening eronder. Of een modernere variant ervan misschien?
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad . Ik verwacht dat hiervoor wel iets bedacht gaat worden .
@E.T. Wiersum
Het zou misschien mogelijk gemaakt moeten worden, dat als het betalingssysteem eruit ligt door een internetstoring, je met jouw bankpas offline bij de winkels en horeca dan toch kan betalen. En dat de betalingen doorgestuurd worden naar de bank, en verwerkt worden, als de systemen weer werken.
Reputatie 7
Badge +6
Dat lijkt me het simpelste . Meteen dan de pinautomaten voorzien van batterijen zodat ze bij een stroomstoring ook kunnen blijven werken.
@A. Deen
Natuurlijk is het een voorstel voor mensen die weinig tot geen contant geld opnemen uit de automaat.
En wie dat wel doet, vaak oudere mensen, die hun pensioentje of AOW maandelijks opnemen, krijgen die korting dus niet.
Dat is dus, als je geen korting krijgt, in wezen een betaling voor die vele transacties.
De deur om per geldopname straks geld te gaan betalen per transactie is door deze truc wagenwijd opengezet.
Wie dat niet in wil zien is naïef.
U bent erg slim, ik ben dat ook.
Ik heb hun strategie in allerlei zaken rond het betalingssysteem van de ING, die momenteel spelen, al lang doorzien, en doorgrond.
U ook?
Ik laat mij door de ING geen oor aannaaien, en laat mij al helemaal niets door de strot duwen waar ik geen zin in heb, of het (helemaal) niet mee eens ben.

Het feit dat een bank een vast tarief wil vervangen door een meer variabel tarief, of in de toekomst zelfs een compleet variabel tarief per geldopname zou betalen is niet gemeen en ook geen reden tot boosheid. Het is gewoon een grondrecht van een leverancier zijn productpalet samen te stellen net zo goed als het het recht van iedere consument is de producten en de leverancier te kiezen die hem het beste past. Ga gewoon weg bij de ING en er is keuze genoeg en er wordt u niets door de strot geduwd.

Het feit dat een bank een vast tarief wil vervangen door een meer variabel tarief, of in de toekomst zelfs een compleet variabel tarief per geldopname zou betalen is niet gemeen en ook geen reden tot boosheid. Het is gewoon een grondrecht van een leverancier zijn productpalet samen te stellen net zo goed als het het recht van iedere consument is de producten en de leverancier te kiezen die hem het beste past. Ga gewoon weg bij de ING en er is keuze genoeg en er wordt u niets door de strot geduwd.

Ik ben het helemaal met u eens ! Zij bepalen het beleid, de spelregels en de bijbehorende tarieven. En ik bepaal of ik dat accepteer, en klant blijf. Ik ben al een tijd bezig e.e.a. bij hun af te bouwen. Of ik mijn rekening definitief bij hun op zeg, of handhaaf als extra rekening, om alleen boodschappen mee te doen, daar ben ik nog niet uit. Zeker met de vele internetbank storingen, van de laatste tijd, is het handig, om zo'n extra rekeningetje, bij een andere bank er bij te hebben. Of in mijn geval te handhaven.

Reageer