Bij SNS bank ga je betalen voor alleen een spaarrekening

• 30 May 2022
  • 10 reacties
  • 385 Bekeken

Vandaag kreeg ik een E-Mail van SNS bank; per 1 juli moet je, ook als je alleen spaart, een Basis Bankieren rekening tarief betalen. Zijnde 2.55 euro per maand. Je mag wel voor 1 juli opzeggen.

Mag dit zomaar? Verkapte prijsverhoging?

Ik spaar al vele jaren bij SNS bank, zonder betaalrekening; maar vind het wel heel erg jammer dat ik nu geld zou moeten betalen hiervoor. Nu de rente weer langzaam omhoog gaat, wordt je toch weer door de kat gebeten!

10 reacties

Voor mij zijn er twee redenen om nu weg te gaan bij Regiobank: 

1 ze bieden me iets aan waar ik geen behoefte aan heb én daarvoor moet ik dan gaan betalen; ze schrijven "dat ze zo hun diensten beter kunnen afstemmen op mijn behoeften"; nou dan zitten ze meteen bij mijn allereerste en belangrijkste behoefte al mis!

2 ik wil juist een spaarrekening die alleen aan een vaste tegenrekening bij een ándere bank is gekoppeld.

De tweede reden is voor mij verreweg de belangrijkste. Met zo'n aparte spaarrekening kan niemand zomaar geld van deze rekening halen, dat zal áltijd ook nog eens via mijn andere bank moeten. Dat betekent dat criminelen van allebei de rekeningen de toeganggegevens nodig hebben. Phishing, fraude, etc is daarmee voor deze spaarrekening zeer veel moeilijker dan met een spaarrekening die aan een betaalrekening bij dezelfde bank is gekoppeld.

Reputatie 1

Boven de ton betaalt de klant een percentage van het geld op de rekening. Daar valt mee te leven.

Maar de nieuwe regels van SNS laten iedereen met alleen een SNS spaarrekening € 2,55 per maand betalen.

Voor iemand met € 10.000,- op zijn spaarrekening dus 0,3% kosten en voor de klant met €99.999,- 0,03% kosten. En dat noemt zich de Volksbank 😂

Reputatie 6
Badge +4

De tweede reden is voor mij verreweg de belangrijkste. Met zo'n aparte spaarrekening kan niemand zomaar geld van deze rekening halen, dat zal áltijd ook nog eens via mijn andere bank moeten. Dat betekent dat criminelen van allebei de rekeningen de toeganggegevens nodig hebben. Phishing, fraude, etc is daarmee voor deze spaarrekening zeer veel moeilijker dan met een spaarrekening die aan een betaalrekening bij dezelfde bank is gekoppeld. 

Dus dit stukje veiligheid is je geen 2,50 euro p.m. waard.

Reputatie 7
Badge +5

Ik zou dan naar een andere bank gaan, dat is het mooie van ons als consumenten, we kunnen samen de onaantrekkelijke dienstverleners links laten liggen. 

Reputatie 6
Badge +3

@C.J.M. de Louw 

Punt 1: klopt gewoon hoor. Als je en spaarrekening en normale bankrekening bij de Regio bank hebt, heb je een prima product met een relatief lage prijs.

Punt 2: daar kan ik het deels mee eens zijn. Maar toch een kanttekening. Mijn normale bankrekening is beter beveiligd. Namelijk met 2 staps autorisatie. Een spaarrekening is met naam en wachtwoord beveiligd.

Tja, had bij de SNS-bank ook alleen een spaarrekening. Die zijn mij dus nu kwijt als klant. Ik begrijp dat het stallen van spaargeld bij de ECB hun geld kost, vandaar de negatieve rente boven een tegoed van € 100.000. Kan ik mee leven. Maar nu vragen ze dus 3 tientjes per jaar vanaf een saldo boven de € 0. Met als argument mij beter te leren kennen. Dat is dus gelukt, hahaha.

Tuurlijk vind ik veiligheid belangrijk, maar de SNS-bank is niet beter (of slechter) dan een andere bank. Daarom verkies ik een instelling die de dienst (nog) gratis aanbiedt. En was het ook eigenlijk niet de bedoeling van deze maatregel mij als “alleen spaarder” te lozen? Zijn ze dus in geslaagd.

Ik begrijp niet wat er 'verkapt' aan is, ze vragen €2,55 per maand en die mededeling heeft u duidelijk bereikt. Er is geen wet die eist dat banken gratis service moeten verlenen dus vermoedelijk mogen ze geld vragen voor hun diensten. 

ja dat begrijp ik; maar eerst ging de rente omlaag; die stabiliseert nu. En nu gaan we geld vragen om een spaarrekening te openen en geld te mogen brengen. Onder het mom van: dan heb je ook gelijk een betaalrekening! Daar heb ik bij deze bank geen behoefte aan. Toch een vorm van negatieve rente berekenen denk ik dan.

Reputatie 6
Badge +4

Ik zou dan naar een andere bank gaan, dat is het mooie van ons als consumenten, we kunnen samen de onaantrekkelijke dienstverleners links laten liggen. 

Eigenlijk alle banken verhogen hun tarieven. Ik vraag me af hoelang je plezier hebt van een overstap. Uiteindelijk wordt bankieren gewoon duurder  voor iedereen. Cybercrime is bij veel banken de reden om prijzen te verhogen. Ik zit bij ABN en krijg ook een verhoging. Mijn partner bij de Rabobank en ik die wordt niet goedkoper.

Reageer