Consumentenbond.nl

Blockchain gehackt.

• 12 juli 2018
  • 5 reacties
  • 791 Bekeken

Reputatie 6
Badge +5
In een weekblad las ik onlangs een klein artikel, dat de koers van de Bitcoin gedaald is omdat een Koreaans knooppunt voor de vereiste blockchaintechnoligie gehackt werd. Is dit nu het zoveelste voorbeeld van potentiëel onveilige IT of is in deze technologie inmiddels zoveel geïnvesteerd dat de consument er niets meer over verneemt tot het moment, dat hij/zij zelf weer individueel allerlei beveiligingsmaatregelen zal moeten treffen?.

5 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Hi @Lisa Boele ,

Ik zit een beetje in de cryptocurrency, dus probeer er iets over te roepen (persoonlijke titel) . Ik denk dat in het artikel staat dat een exchange (beurs) of wallet is gehackt. Kan het niet met zekerheid zeggen, aangezien ik het stukje niet heb gelezen. Ik verwacht dus niet dat de blockchain zelf is gehackt.

Veel mensen kopen en handelen in cryptocurrency. Dat kunnen bitcoins zijn, maar bijv. ook Ethereum, Ripple of Litecoin zijn. Er zijn echt legio beurzen waar je specifieke 'coins' kan kopen (Coinbase) en verhandelen (bijv. bittrex).

Je hoort regelmatig dat een exchange is gehackt. Vervolgens sluizen de hackers de munten weg naar eigen adressen (wallets). Het doorsluizen doen ze dan een paar keer, zodat het helemaal niet meer te traceren is. Transacties gaan niet op naam, dus als er een hack plaatsvindt dan is het vaak onmogelijk om de 'munten' te traceren. Verder hoor je ook regelmatig dat individuen gehackt worden en zo ook miljoenen verliezen. Het is dus van belang om het account goed te beveiligen (extra beveiliging met sms/mobiel) of zelfs de Bitcoins lokaal op te slaan of op een fysiek apparaatje en thuis bewaren. Laatste is vooral handig als je niet van plan bent om actief te handelen, maar crypto koopt om een lange periode vast te houden.

Een aantal maanden geleden was er een crypto-expert actief op het forum @Roman. Wellicht dat hij meer kan vertellen... 🙂
Reputatie 6
Badge +5
@Niels Helaas is het artikeltje (Elseviers Weekblad 3 of 4 weken geleden) in de oudpapiercontainer beland en kan ik het niet meer reproduceren. Maar uw antwoord is voldoende informatief om aan te nemen, dat het inderdaad om zoiets ging.

Cryptocurrency is voor mij tè onbekend en ingewikkeld terrein. Ik begrijp de charme van het speculeren, maar zou dan toch alle ins en outs van de markt willen weten en de vinger aan de pols van nieuwe ontwikkelingen willen houden. Als dat beroepsmatig kan (ik was vermogensbeheerder) is het leuk, spannend en interessant. Je hebt er een dagtaak aan, gaat mee met de stroom en wordt ervoor betaald. Maar op enige afstand (want gepensioneerd) roept dat vertrouwen in technologie toch steeds meer vragen op.
Reputatie 6
Badge +6
@Lisa Boele : ik ga even kijken of ik het kan achterhalen. Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden 😉.

Vind je dat het een onderwerp is waar de Consumentenbond meer over zou moeten vertellen/publiceren? Het blijf een extreem volatiel product, maar qua technologie is het zeker interessant om te volgen.

We hebber er trouwens wel over gepubliceerd, maar dat ging meer over 'blockchain' als technologie en minder over de handel in crypotcurrency.
Reputatie 6
Badge +5
Tja, wat is voor consumenten interessant? Ik heb de pubicatie nog eens gelezen en kom tot de conclusie, dat je argeloos in die Bitcoin kunt stappen omdat de handel gelijkenis vertoont met gewone valutahandel. Met een cruciaal verschil. Als je Euros inwisselt voor Engelse Ponden kun je met die laatste in Engeland gewoon iets kopen. Wissel je Euros in voor Bitcoins dan kun je daarmee in theorie wel maar in de praktijk toch een stuk moeiijker betalen. Er zijn vast wel handelaren en winkeliers die het leuk vinden om de gok (op koerswinst) te wagen, maar bij bedrijven die met bankkrediet werken draagt een evt. tegoed in Bitcoins (anders dan een tegoed in Euros) niets bij aan de kredietwaardigheid. Echt grote betalingen in Bitcoins lijken mij (zeer) ongebruikelijk, behalve wellicht in kringen waar rekeningen altijd al anders vereffend werden.

Blijft dus de noodzaak van omwisseling in een opdrogende markt, want naar ik begrijp nadert de productie van Bitcoins het einde. De grote winst is natuurlijk bij de aanvang en productie gemaakt en het is heel slim om de aandacht nu te verleggen naar de gebruikte technologie. Van de onfeilbaarheid daarvan ben ik helemaal niet overtuigd. Het is mensenwerk en daarmee per definitie feilbaar. Er wordt nu ongetwijfeld flink aan verdiend en dat zou prachtig zijn ware daar niet de kwestie van het energieverbruik. De hardnekkigheid waarmee dat buiten de hele discussie over de noodzakelijke energietransitie in Nederland wordt gehouden is werkelijk verbluffend. Het toekomstbeeld is angstaanjagend, maar biedt ook de mogelijkheid om op het gebied van automatisering het kaf van het koren en de noodzaak van de onzin te scheiden.
Reputatie 3
Badge +3
Hi, ook ik spreek op persoonlijke titel en doe er verder niet veel mee. Blockchaintechnologie is erg goed beveiligd, als die gehackt wordt, hebben we grotere problemen (bijvoorbeeld de beveiliging van alle bestaande sites/banken/zorginstellingen).

Het is inderdaad erg speculatief en je kunt er erg rijk/arm mee worden. Net als met gewone aandelen is het wel makkelijker opereren in een snel groeiende markt (eind vorig jaar). Het lijkt nu wel gestabiliseerd.

Reageer