Consumentenbond.nl

BrandNewDay neemt Allianz Nederland Asset Management (ANAM) over

• 25 november 2017
  • 1 reactie
  • 1909 Bekeken

Badge
Ik had een (bescheigen) beleggingsrekening bij ANAM. Medio dit jaar kreeg ik een enthousiaste brief van BrandNewday, dat zij de activiteiten van ANAM hadden overgenomen, en dat in november 2017 de overdracht compleet zou zijn. Na een eerste login bij BrandNewDay zag ik een waardeverschil ten opzichte van de laatste door ANAM opgegeven waarde (op 7 november 2017). Per email bij BrandNewDay om opheldering gevraagd. Ik kreeg het volgende, voor mij verrassende antwoord:

Quo (...)
Wat betreft de overstap. Er zijn inderdaad in eerste instantie 0,5% aankoopkosten in rekening gebracht. Klinkt natuurlijk vreemd en ongepast maar met wat extra informatie blijkt dat dit niet zo is. Bij het storten betaalt u inderdaad 0,5% over de storting. Maar u betaalt geen verkoopkosten bij ANAM (0,3%) die u ooit zou moeten betalen. Waarschijnlijk zelfs over een hoger vermogen. Met andere woorden: per saldo betaalt u nu 0,2% aan kosten.

Die 0,2% aan kosten worden gemiddeld in ongeveer 6 maanden goedgemaakt. Alleen door te blijven beleggen. Puur en alleen door het verschil in fondskosten. Bij ons kunt u echter iedere dag kosteloos switchen tussen fondsen. Zo vaak als u wilt. Bij ANAM kost dit per keer 0,4%. Bij ons kunt u daarnaast zo vaak als u wilt een opname doen. Kosteloos terwijl u bij ANAM 0,3% per keer betaalt. U hoeft dus maar één keer te switchen of een paar keer een opname te doen, en u verdient de kosten terug. Over de gehele looptijd wordt het kostenvoordeel nog véél groter. Door het kostenverschil behaalt u per jaar al snel 0,5% meer rendement.

Het sterkste punt vind ik persoonlijk de volgende: gaat u bij ons weg voordat u de kosten heeft goedgemaakt? Dan compenseren wij die kosten. Met andere woorden: u gaat er - gegarandeerd - niet op achteruit door de kosten die wij voor de overstap rekenen. Dat is een belofte en daar mag u mij en Brand New Day aan houden.

Unquo

Kan het zomaar dat bij een overname, waar door mij (of andere rekeninghouders) niet om is gevraagd, de bank(en) hiermee gepaard gaande kosten door de rekeninghouders laten betalen? Of zijn de bijvoeglijke naamwoorden "vreemd" en "ongepast", die door BrandNewDay zelf werden geïntroduceerd, hier van toepassing?

Tom Koer, Purmerend

1 reactie

Reputatie 6
Badge +5
Dit lijkt mij inderdaad een vreemde gang van zaken. Ik neem aan, dat bij het aangaan van de relatie met ANAM zoiets als "Algemene voorwaarden" golden. en daarin zou dan melding gemaakt kunnen zijn van de eventuele gevolgen voor u bij een overname van de activiteiten door een andere partij. Maar als zulke informatie ontbreekt kunt u m.i. het beste uw vraag voorleggen aan dan wel een klacht indienen bij de AFM.

Reageer