Beantwoord

Brief gekregen van rente.dsb.nl. Is dit oplichting?

• 22 June 2022
  • 23 reacties
  • 16627 Bekeken

Beste allemaal.

Kreeg vandaag een brief binnen van DSB N.V. In liquidatie.

In deze brief wordt er aangegeven dat ik misschien kans maak op rente teruggaven van een spaarrekening die ik had bij de DSB bank.

Hiervoor moet je naar een website. “ rente.dsb.nl “ hier geen je aan dat je in aanmerking wil komen voor rente teruggaven.

Op de wedsite maak je een account aan die je een link stuurt naar je mail. Daarna via je mail kun je inloggen. En dan begint het. Volgens mij willen ze inloggen op je bank. Hier ben ik gestopt. Dit vertrouwd ik niet,

Hebben meer mensen z’n brief gehad en wat hebben jullie gedaan?

http://Rente.dsb.nl

icon

Beste antwoord door Jan 22 June 2022, 12:22

Bekijk origineel

23 reacties

Ook ik was aanvankelijk wat sceptisch, want ik had nooit verwacht nog wat geld uit die failliete boedel terug te zien. Maar ben toch afgelopen maandag maar eens een kijkje gaan nemen op de site. Ik bleek nog € 1.322,12 terug te krijgen. I.t.t. wat Gebruiker1656152518 stelt, kun je wel degelijk een berekening vinden hoe men aan dit bedrag is gekomen. De meeste mensen zullen idd maar hooguit een paar tientjes terugkrijgen, maar met name de groep die destijds een Achtergesteld Deposito bij DSB had, krijgt vaak veel meer terug. Dat houdt verband met het feit dat deze groep ook erg lang (bijna 2 jaar) heeft moeten wachten voordat ze de hoofdsom teruggestort hebben gekregen. Afgelopen vrijdag is het geld op mijn rekening bijgeschreven. Natuurlijk kun je er van alles van vinden van hoe de brief is opgezet, en dat je ze niet kunt bellen en dergelijke, maar ik vind al met al dat ze dit netjes gedaan hebben. (Het bemensen van een bellijn brengt ook behoorlijke kosten met zich mee, waar het uit te keren bedrag weer onder geleden zou hebben.)

Reputatie 6
Badge +5

Je kunt toch gewoon bij de bank inloggen en kijken of het klopt dat je het 2 keer hebt gekregen?
Zo niet dan zijn er oplichters aan het werk die een graantje mee willen pikken.
Als zoiets snel moet gebeuren dan is dat vaak wel zo.

Toch vreemd.

Ik krijg een mail dat het bedrag per abuis dubbel op mijn rekening is gestort en of ik maar PER OMGAANDE (binnen twee dagen) een van de bedragen terug wil storten.

Gaat niet gebeuren dus voordat ik een afschrift heb gezien.

Ik zie nu dat het betrouwbare informatie is. Geen oplichting dus.

Is wordt zelfs reclame voor gemaakt op de radio. Ik heb mijn gegevens door gestuurd en binnen een paar weken stond de rente waar ik recht op had op mijn rekening.

Vast allemaal bedankt voor de reacties.

Reputatie 7
Badge +7

Wie niet waagt, die niet wint ☺

Goedendag allen.

Je kan niet voorzichtig genoeg zijn in het gebruik van de massa media en helemaal niet als er persoonlijke gegevens rondgaan.

Ik denk dat ( bijna) niemand verwacht had om nog iets van de DSB te zullen horen en al helemáál niet als er nog een financieel "cadeautje" aan gekoppeld is.

Ook ik ben ongelooflijk sceptisch, benauwd en argwanend geweest maar heb toch de stap gewaagd. Per heden hebben mijn vrouw en ik ieder een bedragje ontvangen en dat is op onze bankrekening bijgeschreven.

M.a.w… Deze actie van de DSB in liquidatie IS GEEN NEP !!!!

Wat kan een mens zich vergissen, maar blijf op je hoede !!!

Met vriendelijke groet.

Hoe lang heeft het geduurd dat U de betaling echt op uw bankrekening bijgeschreven kreeg? Was dit ook het bedrag welke men U toezegde tijdens de meldperiode ?

Met vriendelijke groet.

Ik geloof dat het na 2 dagen al bijgeschreven was. Het ging heel snel.

Geachte reageerders,

Deze berichten geven me iets meer vertrouwen.
Inmiddels heb ik een brief gestuurd naar de Consumentenbond met een uitleg van de situatie.
En de vraag om een advies.

Met vriendelijke groeten,

Piet

Reputatie 7
Badge +7

Bij ons was het 4 dagen.

Ja, gevonden op de website:

Het uit te betalen rentebedrag wordt binnen 10 werkdagen uitbetaald nadat u het rentebedrag en uw bankrekeningnummer (IBAN) heeft bevestigd.

Had de vraag al eerder gesteld.

Nu dan nog een keertje.

"Kan iemand mij melden hoe lang het duurt voor de uitbetaling vanaf invullen aanvraag totdat het bijgeschreven staat ?

Alvast dank voor de moeite.

Zojuist proces afgerond, krijg €300 aan rente bijgeschreven. Toch fijn!

Hoe lang heeft het geduurd dat U de betaling echt op uw bankrekening bijgeschreven kreeg? Was dit ook het bedrag welke men U toezegde tijdens de meldperiode ?

Met vriendelijke groet.

Ik was ook achterdochtig. Maar ben uiteindelijk (behoedzaam) naar de site gegaan. En het bleek inderdaad OK. Ik zou nog 5,46 euro rente terugkrijgen.
Ik heb het inmiddels op mijn rekening bijgeschreven gekregen.
Inmiddels heb ik ook de oranje envelop ontvangen, waarop dezelfde info stond als op de site. Maar ik heb het dus al bijgeschreven gekregen.

Ook wij hebben , kort na elkaar een brief gehad.
Ook wij hebben onze twijfels over de brief en inhoud.
De brief is erg amateuristisch opgezet. GEEN briefhoofd van de afzender.
GEEN telefoonnummer of adres van de afzender.
Heb onze bank gevraagd of zij van deze “DSB actie “wisten. GEEN ENKELE KENNIS HIEROVER BIJ HEN.

Bij inloggen met iDIN , zoals de DSB NV in liquidatie vraagt, zal je bank al je persoonlijke gegevens naar de vrager sturen.

TW: Voornaam, Achternaam, geboortedatum, Huisadres, emailadres en telefoonnummer.

Natuurlijk zijn wij ook benieuwd of wij nog voor een rentebedrag in aanmerking komen , maar het zou de “vereffenaar”dhr. R. Douma en zijn team sieren als er een fatsoenlijke brief aan de voormalige rekeninghouders verstuurd zou worden.

NU lijkt het echt op “oplichting”. 

Het gaat in ons geval om veel meer geld dan wel is gesuggeerd, duizenden euro's… Toch ben ik (nog) niet akkoord, want ik heb geen of dit bedrag correct is… Er staan geen berekeningen bij van rentepercentages, over welke periode etc. Dus ook al is het een meevaller, misschien gaat er toch iets, of van alles mis… Zijn er mensen die daar verstand van hebben?

Reputatie 5
Badge +5

Het is wel legitiem maar snap wel dat mensen terughoudend zjin.

Uit het surseanceverslag  op FaillissementsDossier

Heel kort weergegeven 😉

DSB zal in de komende periode starten met de uitvoering van het gehomologeerde akkoord.

In dat verband zal naar verwachting in de tweede helft van juni 2022 de website rente.dsb.nl worden geopend, waarop renteschuldeisers hun vordering kunnen inzien en aanmelden.

(Voor de liefhebbers : het hele verslag is wel in te zien maar je moet een account hebben( of maken) bij 

https://www.faillissementsdossier.nl/nl/

Reputatie 7
Badge +7

Het is niet nep. We hebben gisteren het bedragje op onze bankrekening gestort gekregen.

Wat nep is, is dat het bericht zou komen van rente.dsb.nl. Dat was bij ons niet het geval. Het bericht komt van de curator van de bank. Ik denk dat topicstarter @R. van Duijkeren dat nog kan corrigeren?

Je hoeft ook geen persoonlijke gegevens op te geven. Je identiteit wordt vastgesteld met iDIN. Want veel emailadressen en zo zijn in die tijd al veranderd. Mocht je verhuisd zijn in die tijd, dan ligt je brief dus op je vorige adres.

Ik heb ook zo'n brief gehad van dsb. Ik denk dat het nep is. Pas op mensen. Vul geen persoonlijke gegevens in 

Geachte lezers,

Ook wij hebben zo een brief ontvangen.

Ik zou graag het advies van de Consumentenbond willen lezen.

Met vriendelijke groet,

Piet

Top voor de reactie. Ik ga even kijken. 

Reputatie 5
Badge +5

@R. van Duijkeren 15 juni in de Telegraaf:
BEKIJK OOK:

€650 miljoen over na afwikkeling ’recordfaillissement’ DSB Bank

Het bedrag moet worden verdeeld over honderdduizenden mensen. Voor een groot deel van hen gaat het waarschijnlijk om minder dan 10 euro extra compensatie, maar het kan bij anderen ook om hogere bedragen gaan.

Schuldeisers

DSB stuurt de komende weken alle schuldeisers die in aanmerking komen voor wat geld nog een brief. Maar de voormalige bank heeft niet van iedereen de actuele adresgegevens. Op rente.dsb.nl kan iedereen daarom zelf zien of hij of zij in aanmerking komt. Deze site blijft nog tot en met 15 december dit jaar in de lucht.

Reputatie 7
Badge +7

Wij hebben elk ook zo'n brief gekregen. Ik schreef het al in een vorige post. Terwijl we dat niet hadden opgegeven verscheen ons DSB-rekeningnummer en DSB-saldo op 19-10-2009. Dat kon alleen de computer van de DSB-Bank nog weten. Het klopte met ons afschrift. Dit is gewoon netjes nog overgebleven rente uitbetalen. Dat moet nog komen en krijgen we nog bericht van.

Reageer