Consumentenbond.nl

CB-i onderzoek energieleverancier failliet

• 17 december 2019
  • 8 reacties
  • 310 Bekeken

Reputatie 6
Badge +5

Vandaag kwam er een CB-i onderzoek over faillissement van energie leveranciers.
De vragen waren nogal beperkt en het onderwerp raakte me.
Ik ben namelijk net ontsnapt aan die ellende.

Mijn mening en gevoel hierover is
Onze overheid heeft deze Financiële cultuur veroorzaakt.
Er was namelijk rust in de energiemarkt toen de overheid op het idee kwam om concurrentie te introduceren. 

Er kwamen allemaal verkoop kantoortjes bij die de energie doorverkopen.
Dat schept een lading overbodige banen die de prijs alleen maar hoger maakt.
Al die verkopers met hun groene energie praatjes.
Ladingen reclame op tv, die we er ook bij moeten betalen.
Dan gaan ze groene stroom ruilen op papier om aan hun groene praatje te voldoen.
De hele dag vallen ze je lastig aan de telefoon.

Ik wil die rust weer terug.
Geen verkoop kantoortjes meer, die prijsverhogend werken.
Geen risico voor de gebruikers van de energie.
Als je maar een paar bedrijven hebt, gaan ze ook niet failliet.
Dan kunnen die paar producenten zich richten op duurzame energie in plaats van verkooppraat.
De overheid moet zich diep schamen en hun excuus aanbieden omdat ze alles verziekt hebben.

8 reacties

U kunt toch gewoon een grote betrouwbare leverancier uitzoeken en daar nog jaren blijven. Eventuele reclame negeren en deur to deur verkopers simpelweg afwimpelen, klaar. Ik heb gelezen dat Jan dat gedaan heeft en nog steeds bij zijn “oude” leverancier zit, nooit overgestapt., helemaal Zen.

Reputatie 7
Badge +7

Een scherp betoog van @Wortelstamper . Wel oké met dat hij zelf stelt: Mijn mening en gevoel hierover is …. Ieder heeft recht op een mening en die behoren we te respecteren. Dat doe ik ook maar vind ook dat we zelf deels schuldig zijn aan deze cultuur.  Wortelstamper noemt het verkooppraatjes, babbeltrucs zou ik willen zeggen,  en helaas gaan er velen op in, En maar wisselen van maatschappij, overstappen zo heet het, en je ziet het niet alleen bij energie. @A. Deen  geeft een oplossing hiervoor. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

U kunt toch gewoon een grote betrouwbare leverancier uitzoeken en daar nog jaren blijven.

Dat lost het probleem niet op.
Het gigantische reclame apparaat betalen we met z’n allen bij.
Al die mensen die er een dagtaak aan hebben om dit onzinnige leverancier wisselen mogelijk te maken, betalen we er gewoon bij.
Ik zou wel eens willen weten, hoeveel procent van mijn energienota besteed wordt aan reclame en verkoop afdelingen?

Reputatie 7
Badge +6

Ben het eens met bovenstaande argumenten waaruit blijkt dat vrije marktwerking ook grote nadelen en risico's voor consumenten opgeleverd heeft . Het werd ons opgedrongen met de drogreden dat alles beter en goedkoper zou worden . Al die concurrenten hebben hun vaste kosten en reclamekosten en willen ook nog winst maken . Dat zit verrekend in wat de klanten betalen . Als ze failliet gaan zijn het ook weer de klanten die het meest gedupeerd zijn . Of een leverancier betrouwbaar is , weten we niet altijd . De Consumentenbond heeft toegezegd daar in de toekomst beter op te letten. 

Ik zou wel eens willen weten, hoeveel procent van mijn energienota besteed wordt aan reclame en verkoop afdelingen?

Waarom, daar heeft u toch helemaal geen last van? Dat is je druk maken over andermans sores. Als u dat wilt doen prima, maar dat is dan vrijwillig en dus rekening man.

Reputatie 6
Badge +5

Je dacht dat Sinterklaas dat betaald?
Die kosten zitten gewoon verstopt in de nota naar de klanten.

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Wortelstamper . Ik kan mij voorstellen dat u zich over dit soort zaken druk maakt. Maar ik vrees echter dat u er niets mee wint, en de uitdrukking ‘rekening man’ vertaal ik maar door, dat u er zelf de meeste last van hebt.

En kosten reclame, en verkoop, en wat dacht u van public relations ?, dat is niet alleen des energie maatschappijen. Dat kom je overal  tegen (zelfs bij de goede doelen !!).

Voor de krant heb ik o.a. naast wetenschap, ook economie gedaan. Het was beperkt tot economie, auto, verkeer en toerisme. U wilt niet weten hoeveel geld er in die sector rond gaat aan reclame, en zoals al genoemd public relations, waar je als journalist natuurlijk veel mee te maken kreeg. Want een redactioneel artikel heeft voor hen veel meer waarde dan betaalde reclame. Het is gratis reclame dat veel meer geloofd wordt. Dus hebben ze er wel iets voor over. Of kijk eens naar de farmaceutische industrie waar de public relations de artsen bewerkt.

En natuurlijk betalen wij, de consumenten dat allemaal, maar dat willen veranderen, je daar druk over maken, is vechten tegen de bierkaai.  Groeten Leo.

Natuurlijk, maar .toen het nog gemeente was wisten ze ook van rekenen. Leeft u in de veronderstelling dat de overheid efficiënter werkt dan bedrijven? 

Reageer