Centenafronding bij online betalen

• 8 september 2021
  • 11 reacties
  • 155 Bekeken

Vandaag viel mij op dat op een factuur(die per bank betaald gaat worden) + € 0,02 als bedragafronding stond.

Dat wordt gedaan bij contante betaling maar toch niet bij een online factuur. ( Zie bijlage)

Ik zou graag weten hoe dat zit.

Vriendelijke groet,

L.Wolkenfelt *

*[deel bericht verwijderd door beheerder in verband met privacy gevoeligheid]

11 reacties

Dat mag niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/mogen-winkeliers-betalingen-afronden-op-0-eurocent-of-5-eurocent

Reputatie 7
Badge +8

Officieel mag het niet, zie de link van de overheid bij @Wortelstamper . Zie ook nog https://www.plusonline.nl/geld-recht/mag-je-bij-een-pinbetaling-ook-afronden 

Dus 

Alleen afronden bij contante betalingen

Afronden mag alleen wanneer u met contant geld betaalt. Met betaalmiddelen zoals een pinpas of een creditcard betaalt u het exacte bedrag.

Zie ook deze buitengewoon interessante draad.

Reputatie 4
Badge +3

Er is nergens, maar dan ook nergens bepaald dat hetgeen Klarna doet wettelijk niet toegestaan is. Krakkemikkige informatie op websites van de Rijksoverheid doet daar niets aan af. Eerder lijkt mij van belang wat door de klant met de ondernemer (Klarna en/of het bedrijf waarvan gekocht wordt) is overeengekomen of wat er in voorwaarden staat. Mogelijk ligt de zaak nóg ‘genuanceerder’ als het om een buitenlands bedrijf gaat.

-1.

Elke keer als ik mijn bijdrage schreef (vorig bericht) kreeg ik een vetgedrukt resultaat. Dus nu nog een poging:

“Alleen afronden bij contante betalingen” lijkt mij toch weinig ruimte over te laten voor “nuanceringen”.

Reputatie 7
Badge +6

Waarde @Léonz de 0,13. 0,18. 0,25 en 0,35 mm Rotring pennen maakten een belangrijk deel uit van mijn vroegere leven. De 0,13 had ik steeds maar een dag ervaring mee, want de volgende dag zat ie al zo vastgeroest verstopt dat hij in de kliko kon. De 0,5 mm pen gebruikte ik nooit, die gaf zo'n geklieder en veel te vet. Zo op het oog te zien is die -1 hierboven met een 0,20 mm pen gedaan. Die valt nog niet onder vetgedrukt, dus wees maar gerust! ☺️

Reputatie 4
Badge +3

Wat die Rotring pennen er mee te maken heb, snap ik zo niet. Wel dat ik weet dat ik dat pennensetje nog steeds in bezit heb.

In mijn oorspronkelijk bericht zat een vetgedrukt citaat van collega L.J.F. de Ruiter hierboven.

Dit vetgedrukte gedeelte nam toen het hele bericht over (in zijn totaliteit).

Irritant, niet te sturen, computergedrag.

“Alleen afronden bij contante betalingen”

lijkt mij toch weinig ruimte over te laten voor “nuanceringen”

Dat klopt, geen millimeter, maar de ‘geleerden’ zijn het er ondertussen niet over eens of dat wel klopt en of onze overheid hier niet de wens de vader van de gedachte laat zijn. Als ik het in mijn eigen woorden mag zeggen is er geen wet die bepaalt wanneer afronden wel of niet mag en zolang er geen jurisprudentie ligt, is het dus niet vastgesteld. En omdat niemand een zaak aan gaat spannen voor 2ct kan het nog wel even duren voordat we een finaal oordeel hebben.

Reputatie 7
Badge +8

Daar zijn we dan mooi klaar mee. Er wordt melding gemaakt alsof het afronden van eurocenten een wet is. Maar André heeft gelijk, er is geen wet.

Vóór de invoering van de euro was in artikel 6:113 BW geregeld dat bij contante betaling in Nederlands geld alle bedragen mochten worden afgerond naar het dichtst bij gelegen veelvoud van 5 cent (let wel: guldencent) Dit artikel is in 1978 ingevoerd ter gelegenheid van de afschaffing van de cent. Bij de invoering van de euro is de Nederlandse wetgeving aangepast op het verdwijnen van de gulden en de komst van de euro met de zogenaamde “euro-veegwet”. In deze wet is artikel 6:113 BW uitdrukkelijk ingetrokken. De wettelijke basis voor de afronding is daarmee vervallen en nadien niet teruggekomen. Het is dan ook bepaald niet zo dat afronding moet, zoals vóór de euro. In de praktijk blijkt ook dat niet alle bedrijven de afronding toepassen.

Reageer