Consumentenbond.nl

Centraal Beheer woonverzekering

Vandaag factuur voor nieuwe periode voor de Woonverzekering van Centraal Beheer ontvangen. Vergeleken met vorig jaar is de premie met liefs 78% omhoog gegaan. Ik vind dat onacceptabel, dit heeft niets te maken met een inflatiecorrectie. Het zijn pure gangers en Centraal Beheer is een deel van de bankenmaffia.

22 reacties

Reputatie 7
Waarom bent u niet overgestapt?
Reputatie 7
Badge +4
@F. Ilcken
Wellicht kunt u het iets verder toelichten? Misschien is er een fout gemaakt, of zijn de voorwaarden veranderd en voor de klant gunstiger geworden? Alleen de premie botweg met 78 % verhogen lijkt mij niet waarschijnlijk.
Maar ik ga nu van het mooie weer genieten. 🙂
Ik zie uw antwoord vanavond graag tegemoet.
Waarom ik niet ben overgestapt? Omdat CB vooraf niets heeft laten weten. Premie 2017: 409,69, premie 2018: 729,60 dat is toch ruim 78% meer?
Ik wil gewoon de zelfde voorwaarden als die al jaren van toepassing zijn. Een inflatiecorrectie is prima maar 78% meer is onacceptabel.
Badge
Wat geeft Centraal Beheer als reden voor deze verhoging?
Reputatie 7
Ik kan me werkelijk geen scenario voorstellen waarbij een verzekeraar onaangekondigd voor hetzelfde object een dergelijke verhoging door kan voeren. Hier moet echt meer aan de hand ziin of er is sprake van een fout. Ga met ze in gesprek, en vraag uitleg, dat is sowieso stap een.
Reputatie 7
Badge +6
Ze mogen vragen wat ze willen . Als ze het verkopen onder het mom van betere dekking en verhoogde schadelast en de klanten pikken het , dan is het een leuke winst-oppepper. Dus prima reden om toedeloe tegen ze te zeggen. Ik zag onlangs een soortgelijke klacht , dus dit vinden ze kennelijk heel gewoon om te doen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik begrijp er nog steeds niet veel van. Maar als het u niet bevalt dan kunt u toch overstappen.
Wij zitten al 10 jaar bij Ohra, naar ons idee niet duur en verder ok.
Reputatie 7
Badge +7
Ook ik ben erg benieuwd naar de reden die Centraal Beheer opgeeft @F. Ilcken. Laat je het ons nog weten?
Vanmorgen telefonisch contact gehad met CB. Zij zeggen dat veel voorwaarden verbeterd zijn en in sommige gevallen een hogere dekking. Bijvoorbeeld E 200.000,00 PER ARTIKEL (!) maar daar zitten (natuurlijk) de zogenaamde diefstal gevoelige artikelen (electronica, kunst, etc) niet bij. Ik vroeg een voorbeeld van een artikel van E 200.000,00, niet gekregen. CB claimt dat ik vele jaren te weinig heb betaald omdat ik geregistreerd sta met 3 kamers (heb er vijf) terwijl ik absoluut zeker weet, en het aanvraag formulier heb ik nog in mijn bezit, dat ik nimmer het aantal kamers heb opgegeven. En ook later heeft CB nimmer gevraagd wat het aantal kamers is. Het is misschien wel zo dat ik jaren te weinig voor inboedel en opstal heb betaald. Maar dat is niet mijn schuld. Elk jaar heeft CB een polis gestuurd conform wat ik ooit bijna 20 jaren geleden heb afgesloten. Ik heb ondertussen premies opgevraagd bij diverse verzekeringsmaatschappijen en kom bijna overal op de zelfde order grootte uit, zo rond de E 720,00 (behalve OHRA > 1000). Met E 729,00 is CB niet de goedkoopste maar zeker ook niet de duurste. Dus wij gaan op zoek naar posten om te bezuinigen teneinde de E 320,00 extra te kunnen opbrengen. Hond de deur uit, abonnementen op alle kinder magazines opzeggen. Geen avondvierdaagse meer, vissen vrijlaten in de vijver. Ja CB dat is het leed wat jullie veroorzaken.
Reputatie 3
Badge +5
Beste F. Ilcken, dit is inderdaad een absurde prijsverhoging! Plus zoals ik uit uw verhaal begrijp geen duidelijke communicatie ook over de aanpassingen.

Wij hebben recent overigens wel gekeken naar de diverse gemiddelde prijsverhogingen bij schadeverzekeringen. Daar kwam dit percentages voor Centraal Beheer niet in voor, maar toen was dit wellicht nog niet bekend en wij hebben gekeken naar nieuw af te sluiten polissen en gemiddelden. Zie ter informatie deze pagina: www.consumentenbond.nl/autoverzekering/premies-verzekeringen-omhoog
Reputatie 5
Badge +7
Tien dagen geleden is op het forum een soortgelijke melding gedaan over zo'n enorme premiestijging, het ging om dezelfde woonverzekering van Centraal Beheer.
Voor wie ook zo'n premiestijging voor zijn voeten krijgt: hier wat tips die onderaan de pagina staan waar @mfeytens naar verwijst:

Tips bij premieverhogingen
Onduidelijk waar een premieverhoging op gebaseerd is? Eis een heldere uitleg, de verzekeraar moet die geven.
Dreig met een overstap en/of een klacht bij het klachtenloket Kifid. Verzekeraars draaien de verhoging na stevig en uitgebreid klagen soms terug.
Soms kan de premie omlaag, maar word je daar als bestaande verzekerde niet op gewezen. Houd het dus zelf in de gaten en vergelijk regelmatig.
Wie meerdere verzekeringen bij 1 verzekeraar onderbrengt kan vaak pakketkorting krijgen.
Ik heb een officiële klacht ingediend bij CB en ga als ik geen afdoende en bevredigend antwoord op mijn klacht krijg een klacht bij het KiFiD indienen. Wordt vervolgd (ben ik bang....).
Badge
Op 18 juli 2018 kreeg ook ik een email van Centraal Beheer met de aankondiging van de verlenging van de woonverzekering van mijn recreatiewoning (voor eigen gebruik bestemd). En de verzekering was 'vernieuwd' stond er als slogan. 'Wonen wordt nog gemakkelijker'. Het was voor het eerst dat ik van CB een email kreeg, vorige jaren gingen de verlengingen per brief want het kwam er bij mij maar niet van om de verzekering te digitaliseren. Maar nu plotseling een email. Gelukkig las ik de gehele mail en (pas) aan het eind stond de nieuwe jaarpremie van 447 euro genoemd. Ik dacht dat klopt niet en zocht mijn betaling van vorig jaar op: 215 euro. Ik heb CB gebeld maar zonder blikken of blozen werd de verhoging beaamd en ook goed gepraat. Ik heb bij de klachtenafdeling mijn boosheid geuit over de stiekeme manier van handelen bij een verhoging van meer dan 100%. Volgens CB zijn alle opstalverzekeringen voor recreatiewoningen nu vergelijkbaar en wel tegen dat hoge tarief. Ik ben behoorlijk pissig en heb meteen mijn verzekering bij CB opgezegd. Ook als ik meer moet gaan betalen, doe ik dat bij een andere verzekeraar. Wat een ergerlijke manier van handelen. Je vraagt je af wie bij CB zoiets klant onvriendelijks verzint. Gelukkig zag ik op dit forum dat er meer mensen in dit schuitje zitten (en dat ze net zo ontstemd zijn als ik) en daarom zou ik het liefst willen dat de Cosumentenbond in een komende Consumentengids een stevige tekst wijdt aan deze rare manier van handelen van CB. Dat zou een beetje opluchten😉
Reputatie 4
Badge +7
Collega Rien Meijer heeft een nieuwsbericht geschreven over deze enorme premiestijging,
Reputatie 6
Badge +5
@Kirsten van Loon Goed zo Kirsten en nu doorzetten en maandelijks dit soort verzekeringsclowns, waar Nederland niet op zit te wachten en de fatsoenlijke verzekeringswereld evenmin, publiekelijk met naam en toenaam te vermelden in de Consumentengids. En dan maar hopen dat dit soort verzekeringsoplichting van zelf een keer ophoudt.
Reputatie 7
Badge +4
Goede, betrouwbare, klantgerichte bedrijven dienen beloond te worden door een grote vaste klantenkring en de boeven dienen afgestraft te worden door failliet te gaan omdat steeds meer klanten weglopen.
Helaas willen veel mensen onbewust graag voor de gek gehouden worden en zich van alles wijs laten maken. De marketing en reclame maken er gretig misbruik van.
Reputatie 5
Badge +4
Een mededeling dat je jarenlang te weinig premie hebt betaald is bij verzekeraars kennelijk populair en leidde twee jaar geleden, zonder nadere uitleg, tot een premieverhoging voor mijn WA-verzekering (waaronder ik nooit iets heb geclaimd). Omdat die in een combi zit met een goedkope, want nog op de werkelijke waarde gebaseerde, inboedelverzekering heb ik het zo gelaten. Voor inboedelverzekeringen zijn inmiddels andere criteria verzonnen en gangbaar geworden, zodat zo'n mededeling, dat er jarenlang te weinig premie is betaald ook hier te verwachten valt.
Beste allen

Het kan nog een graadje erger bij centraal beheer: na zeker 20 wsch bijna 30 jaar woongarant verzekering werd deze "opgeheven" en vervangen door een "nieuwe" met premie verandering van 328 eu (2018) naar 681.06 eu; meer dan 100% verhoging!
Na telefonisch contact is de premie door aanpassing van eigen risico en gezinssituatie teruvgebracht tot 570 maar verder is het een take it or leave it verhaal. Weinig elegante behandeling van jarenlange klanten.
Ton Kremer Hovinga
Reputatie 7
M.C.W. van Maarseveen schreef:

Het kan nog een graadje erger bij centraal beheer: na zeker 20 wsch bijna 30 jaar woongarant verzekering werd deze "opgeheven" en vervangen door een "nieuwe" met premie verandering van 328 eu (2018) naar 681.06 eu; meer dan 100% verhoging!
Na telefonisch contact is de premie door aanpassing van eigen risico en gezinssituatie teruvgebracht tot 570 maar verder is het een take it or leave it verhaal. Weinig elegante behandeling van jarenlange klanten.

Ik zou het niet pikken en overstappen, dan leren ze het wel af.
Badge
M.C.W. van Maarseveen schreef:

Beste allen

Ton Kremer Hovinga

Goedemiddag,

Ik kan me voorstellen dat je schrikt van onze premieverhoging.

Wij hebben inderdaad een nieuwe Woonverzekering tegenwoordig. Maar dat is niet de belangrijkste reden voor onze premieverhoging. Onze oude premie was niet meer kostendekkend.

Door het veranderende weer moeten we steeds vaker en hogere schades uitbetalen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan alle stormschades en overstromingen van de afgelopen jaren.

Daarnaast heeft onze nieuwe Woonverzekering een uitgebreidere dekking. Veel dingen die voorheen uitgesloten waren, zijn nu standaard meeverzekerd. Hiervoor is nu geen aparte verzekering meer nodig.

Fijn dat je ondanks deze tegenvaller toch het gesprek met ons bent aangegaan. Maar zit je toch nog met vragen? Stuur gerust een e-mail naar webcare@centraalbeheer.nl met je persoonsgegevens en korte toelichting.

We willen altijd met je mee blijven denken!

Hartelijke groet,
Patricia
Webcare Centraal Beheer
Reputatie 6
Badge +5
Pas op, het Webcareteam probeert opnieuw om de discussie van hier weg te trekken om vervolgens de klant bij het meer persoonlijke contact met een kluitje het riet in te sturen zoals men ook hier heeft proberen te doen. Ik citeer hierbij de inzending van F. Visser:

‘Beste Niets en Frans,

Het is precies zoals Frans zei - via Webcare proberen ze de angel uit de discussie te halen. Zaterdag kreeg ik de klachtenbehandelaar aan de telefoon. Geen enkele inhoudelijke reactie op de klacht. Zijn afhandeling was heel simpel: take it or leave it, dat was letterlijk hoe hij het verwoordde. Hij draaide er in ieder geval niet omheen, het komt er op neer dat Centraal Beheer blijkbaar van ons af wil als klant. Nou, dat is ze dan gelukt.’

Tevens hieronder een citaat van me zelf op de zelfde pagina:

‘Toen mijn vader ooit nog leefde en werkte had hij een collectieve autoverzekering bij Centraal Beheer via het AKZO-concern (voorheen Organon). Ik weet niet meer welke leeftijd maar op een gegeven moment kreeg hij een premieverhoging op zijn autoverzekering 'omdat hij een bepaalde leeftijd had bereikt'. Mijn vader was beroepschauffeur, had top no-claim en bonusgarantie maar het mocht allemaal niet baten en ook toen kreeg ik al geen poot aan de grond. 'Ja, de ervaring leert dat 65 plussers nu eenmaal meer schade rijden dan 65-minners'. Ja en? Daar heb je nu juist dat no-claimsysteem toch voor? Het blijkt dus nu dat Centraal Beheer in al die jaren nog steeds niets heeft geleerd. Het was toen al een ballentent en een niet-lerende organisatie en dat zal het waarschijnlijk ook altijd blijven.

In deze tijd kom je niet meer weg met leeftijdsdiscriminatie maar dat was toen nog niet zo. In de toekomst zullen ze ook met de huidige fratsen niet meer weg komen maar nu het nog kan,doen ze het gewoon.’ Einde citaat.

Voorts even het volgende citaat van dat Webcare Team:

‘Wij hebben inderdaad een nieuwe Woonverzekering tegenwoordig. Maar dat is niet de belangrijkste reden voor onze premieverhoging. Onze oude premie was niet meer kostendekkend.’

Voor het eerst is men eerlijk hoewel nog steeds wat eufemistisch. De oude premie is niet alleen niet meer kostendekkend, Centraal Beheer lijdt zwaar verlies. Citaat weer van me zelf:

‘De oorzaak hiervan is dat Centraal Beheer / Achmea verlies lijdt
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/14/achmea-lijdt-verlies-in-schade-en-zorg-7375109-a1550263
Citaat uit het artikel: ‘Ten tweede is de schadeverzekeringsmarkt (auto’s, woningen, inkomens) „al jaren verlieslatend”. Van Duin: „De inkomsten daar zijn niet houdbaar, daarom hebben we maatregelen getroffen.”

Ja, leuk verhaal maar wees daar dan ook eerlijk over, zeg gewoon tegen ons dat wij als klanten meer premie moeten betalen om hun verliezen te compenseren en gooi niet met smoezen zoals: ‘wij maken prettig wonen steeds gemakkelijker’ of ‘wij passen onze tariefstructuur aan’. Je tariefstructuur aanpassen met 400% zoals in het geval van @johnjacq valt buiten alle fatsoensnormen zoals ik ze ken en heeft niets meer te maken met ‘het aanpassen van je tariefsstructuur’. Oftewel, je roept het een en je doet het andere.

Dus, als je constateert dat de oude premie niet meer kostendekkend is dan ga je vervolgens de premie met percentages boven de 50% verhogen maar ook de dekking uitbreiden. Ik weet niet wie bij jullie het hoofd van de afdeling ‘Logica’ is maar ik geef ernstig in overweging om hem met vervroegd pensioen te sturen.

Toevallig weet ik dat Centraal Beheer ook de politie tegen aansprakelijkheid heeft verzekerd. Als je dat doet dan heb je als acceptant toch liggen snurken want de eerstvolgende gigantische verliespost kan ik nu al voorspellen. En dan vervolgens gaan roepen tegen de verzekerden in je AVP en AVB portefeuille: ‘wij maken uw aansprakelijkheidsrisico steeds prettiger’ of ‘wij passen onze tariefstructuur met 700% aan’? Kom op hee!!!

Met andere woorden: Wat u als Centraal Beheer doet kan niet. Als de premie niet kostendekkend is dan ligt een premieverhoging voor de hand, iedereen snapt dat. Daarbij is 5% per jaar redelijk totdat u weer op het niveau zit dat het kostendekkend is. Ik kan niet bij u in de directiekamer kijken maar zo ik het van hier inschat bent u in paniek door de all round slechte cijfers. En paniek is een slechte raadgever, dan ga je namelijk paniekvoetbal spelen met als gevolg premieverhogingen boven de 50% en het verzekeren van de politie om maar premie te genereren. Voor wat betreft de politie daar komt u nog wel van terug.

En voor wat betreft die premieverhogingen gaat u nu merken dat een hoop verzekerden zich nu tegen u gaan keren met als gevolg leegloop van een portefeuille wat overigens wel een goede manier is om gedeeltelijk van de verliescijfers af te komen. Immers, als je straks geen portefeuille meer over hebt kun je er ook geen verlies meer op lijden.

Tot slot is een goede oplossing veel simpeler: U zegt zelf dat u steeds vaker en hogere schades moet uitbetalen door storm en overstromingen. U weet dus zelf heel goed waar de oorzaken liggen. Wel, zet daar dan een hoger eigen risico op en uw verliescijfers nemen automatisch af.

Maar wat u nu doet kan dus echt niet!!
Reputatie 7
Badge +7
Beste @F. Ilcken,

Helaas! Er blijven meldingen zoals die van jou binnenkomen bij de Consumentenbond. Omdat we erg benieuwd zijn hoeveel consumenten tegen dit probleem aanlopen, hebben we de volgende oproep geplaatst: Extreme premiestijging? Meld het hier!
We kunnen jouw oproep jammer genoeg niet verplaatsen naar het nieuwe topic. Mocht je je melding opnieuw willen maken in dit topic, dan staat je dat absoluut vrij.

Reageer