Consumentenbond.nl

Contact met de Belastingdienst

Via de site van de Belastingdienst is geen e-mails contact meer mogelijk.
Via de Facebook-pagina van de dienst is nog wel schriftelijk contact mogelijk.
Is het niet merkwaardig dat een overheidsdienst zich aldus van een internetmonopolist afhankelijk maakt?

23 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dag @Wendy van den Elshout

Ik ben vanmorgen weer fris en fruitig opgestaan en om die reden kan ik nu al zeggen dat wat jij voorstelt niet kan. Je collega @Monique verwees in haar reactie hierboven namelijk al naar een site van de belastingdienst waar ik het volgende citaat lees:

Er zitten risico's aan e-mailen. Daarom kunt u in de meeste gevallen niet met ons mailen.
U kunt alleen met ons mailen als u van ons een mailadres krijgt. Gebruik dat mailadres alleen voor de zaak waarvoor u het adres krijgt.'

Dus wat jij zegt kan helaas niet, althans niet bij de belastingdienst. Het kan wel want bij het bedrijf waar ik heb gewerkt deden wij dat twaalf jaar geleden al zo maar de Belastingdienst heeft nu eenmaal een ontwikkelingsachterstand hoewel ze zich zelf waarschijnlijk hypermodern vinden met hun digitale aangifte via Digidee, alsof daar overigens geen veiligheidsrisico’s aan zitten.

En dus, leuker kunnen ze het voorlopig niet maken.
Reputatie 4
Badge +5
Fijn te horen dat er tóch ook positieve ervaringen met de Belastingdienst zijn @F. den Oudsten ! Ik zou het mailadres van de betreffende medewerker in mijn contactpersonen zetten.... 😉
Reputatie 7
Badge +5
Uit die link blijkt dat onder bepaalde voorwaarden bij uitzondering wel met de belastingdienst is te mailen . Als reden van die moeilijkdoenerij noemen ze veiligheid , maar ik geloof dat niet . Ze willen gewoon niet te veel mails krijgen omdat daar te veel tijd in gaat zitten en ze zijn dacht ik al zwaar onderbezet en ze hebben ook nog een gebrek aan kundige mensen die correcte antwoorden geven , getuige de vele foute antwoorden via de belastingtelefoon.

Ik ben het helemaal met je eens. Veiligheid is een goede smoes maar niet meer dan dat.
Nee, dat online aangifte doen via je Digidee, dat is veilig. Overigens klopt het wel dat je, als je een brief krijgt, met daarin een emailadres, je op die manier met hen kunt mailen. Toevallig had ik enkele dagen nog een uiterst positieve ervaring. Ik had een vragenbrief per post gekregen over enige aftrekposten in mijn aangifte over belastingjaar 2016 en dat mag natuurlijk. Ik besloot om antwoord te geven per email via het in die brief staande emailadres van de individuele medewerker. En wat denk je? 36 minuten(!) daarna kreeg ik al antwoord van de individuele medewerker dat mijn beide aftrekposten waren geaccepteerd en dat ik binnen afzienbare tijd mijn definitieve aanslag tegemoet kan zien.
Ik viel bijna van mijn stoel!

Overigens vind ik die hele belastingdienst nog steeds een grote ballentent maar heb nu wel de positieve ervaring dat individuele medewerkers het verschil kunnen maken en dat is meer dan ik tot nu toe kan zeggen van de directie en de politiek op dat issue.
Reputatie 4
Badge +4
Onze gangbare e-mail is inderdaad onveilig, en ik begrijp de belastingdienst ook wel dat zij zo min mogelijk informatie via de mail uitwisselen. Maar Facebook vind ik nou ook niet een geweldig alternatief, gezien de privacyschandalen die zich in het recente verleden hebben afgespeeld. En daarin geef ik @A.M. van Loggem helemaal gelijk.

Hopelijk is onveilige mail over een aantal jaren verleden tijd, en kunnen we netjes met gesloten digitale enveloppen naar de belastingdienst mailen. En als de afkomst van de mail gecontroleerd wordt met een certificaat, dan is phishing-mail ook verleden tijd.
S/MIME en PGP is al jaren oud, en het is opmerkelijk dat het zo lang duurt voordat dit standaard wordt. Het heeft denk ik te maken met de ingewikkeldheid. Ik snap het ook allemaal maar half. Maar gelukkig komen langzaamaan wel emaildiensten die daarin voorzien en het voor de gebruiker gemakkelijk maken.

Het lijkt me voor de belastingdienst beter om mensen aan te zetten een veilige emaildienst te nemen (door alleen correspondentie via veilige email te accepteren), dan email helemaal uit te sluiten en mensen aan te zetten een Facebook-account te nemen.

maar ik geloof dat niet . Ze willen gewoon niet te veel mails krijgen omdat daar te veel tijd in gaat zitten

En waar baseert u dat op?
Reputatie 7
Badge +6
Uit die link blijkt dat onder bepaalde voorwaarden bij uitzondering wel met de belastingdienst is te mailen . Als reden van die moeilijkdoenerij noemen ze veiligheid , maar ik geloof dat niet . Ze willen gewoon niet te veel mails krijgen omdat daar te veel tijd in gaat zitten en ze zijn dacht ik al zwaar onderbezet en ze hebben ook nog een gebrek aan kundige mensen die correcte antwoorden geven , getuige de vele foute antwoorden via de belastingtelefoon.
Reputatie 7
Badge +7
Ik merk dat dit onderwerp een gevoelige snaar raakt bij jullie, en zal het daarom ook als signaal uitzetten. Wel wil ik voorstellen dat we de reacties met betrekking tot de bereikbaarheid van de Belastingdienst en andere instanties buiten beschouwing houden. Zo houden we het topic overzichtelijk en de reacties on-topic. 🙂 Voor het gemak hier nog de pagina waar de Belastingdienst uitlegt waarom e-mailen niet meer mogelijk is, zoals @A. Deen reeds aangaf.
Reputatie 7
Inderdaad @L.J.F. de Ruiter , als je een uur later een vraag hebt over een review, of een enquéte, vind je nergens een email adres, soms na een kwartier googelen, maar wat erger is, ook zorginstellingen hebben dikwijls geen algemeen adres en daar heb ik regelmatig mee te maken ivm met mijn hoogbejaarde moeder. Met moeite heb ik een paar persoonlijke, wel bij de instelling, mailadressen kunnen lospeuteren, bellen lukt vaak niet omdat degene die je nodig hebt net met een andere cliënt bezig is.
waarom, waarom?

Nogmaals, de belastingdienst meldt gewoon op de site. Is er een reden om daaraan te twijfelen?
Reputatie 7
Badge +7
Geachte mevrouw Jones,
Uit mijn hart gegrepen. In mijn mail gaf ik al aan alle nadelen benoemen wordt veel te lang. En dat is zo. Geldt ook voor alle manieren die ze vinden on ze te bereiken of niet bereiken. Inderdaad je krijgt totaal ingevulde vellen waar jouw probleem nooit bij staat. Laat die onzin weg, ik geef zelf wel aan waar het over gaat. En er zijn meer van die lastposten, ergens al genoemd die virtuele vragen beantwoorders, ze hebben al namen gekregen van minkukels, en dat zijn het ook. Het is toch belachelijk als je als tenminste beetje intellectueel met zo'n halve dwaas moet chatten. Geef je mailadres op, heel simpel. Maar ik maak ook veel reviews, ben ik soms uren bezig het normale adres te vinden. Bij velen laten ze dat ook weg, waarom, waarom?
Reputatie 7
@L.J.F. de Ruiter , daar word ik ook simpel van. Waarom hebben bedrijven zelden een email adres voor algemene vragen? Bijv. Ziggo of Apple. Je worstelt je door een ellenlang menu of je gaat naar een vragenlijst waar je eerst je probleem moet aanklikken. Dat van jou staat er nooit bij, je wilt weten of het glas van je iphone krasvast is (is maar een voorbeeld) of wat je moet doen als er een knopje van de mediabox vastzit. Er komt zo'n invulformulier waarop je je probleem kunt omschrijven en dan begin je met de mededeling dat je je vraag niet kwijt kunt maar hoopt dat iemand ervoor zorgt dat hij bij de juiste persoon terechtkomt. Dan wil je je vraag omschrijven, oeps, venster vol. Terug naar het begin om eea in te korten. Eindelijk gelukt, er komt een standaard ontvangstbevestiging en verder hoor je niets meer.
Een algemeen adres voor vragen en opmerkingen zal ongetwijfeld een hoop werk met zich meebrengen en er zal waarschijnlijk een lading onzin tussen de vragen en opmerkingen zitten maar het levert uiteindelijk wel tevreden klanten op en die lopen niet zo snel weg.
Bellen vermijd ik zoveel mogelijk en als het echt niet anders kan vraag ik om een bevestiging per email. Als dat wordt geweigerd, dan maar op de ouderwetse manier in een enveloppe met een veel te dure postzegel.
Reputatie 7
Badge +7
De Topic is alweer een tijdje geleden, maar volgens mij nog zeer actueel. Laat ik voorop stellen dat het niet of nooit de bedoeling is dat er persoonlijke zaken op internet komen, zeker niet via mails. Maar dat je naar een instantie, bedrijf, stichting of vereniging geen mail meer kan sturen is puur afhouden, en geen duidelijk uitgelegd probleem meer willen hebben. Ik heb het al tig keer meegemaakt. Vaak gewoon simpele vragen die ik via een mail of vragenmail wil stellen. Nee dat kan niet moet via chatten of de telefoon. Alle nadelen noemen wordt te lang, maar telefoon, vaak heel lang wachten, dan allerhande nummertjes indrukken en krijg je nog de verkeerde afdeling. Bij chatten had ik laats iemand die haast had en vond mijn intikken te lang duren. Ook gaf hij geen echte oplossingen of verschillende mogelijkheden. Nee het ging niet ik moest maar iets anders kopen. Kortom ik heb een hekel aan chatten en telefoon. Gewoon bereikbaar zijn per mail of contactformulier e.d. Verder met alle voorstanders en hun argumenten voor mail eens.
Reputatie 7
Er worden naar mijn mening iets teveel zaken gedigitaliseerd. Er is nog een generatie bejaarden zonder enige kennis van computers, met hun privacy wordt geen rekening gehouden. Als ze geen kinderen hebben die kunnen helpen met bijv. de belastingformulieren, moeten ze het "maar gewoon" aan de buren vragen. Dat lijkt me een geweldige oplossing voor mensen die in een aanleunwoning wonen waar de ene buur dement is en anderen op de computer niet verder komen dan wat geriatrische spelletjes, de lamme helpt de blinde, je kunt natuurlijk ook gewoon een voorbijganger van de straat plukken.
Dat is uw goed recht maar laten we de hyperbolen nou een beetje binnen de perken proberen te houden.
Reputatie 7
Badge +6
Als we alleen kunnen ontvangen en geen vraag kunnen stellen en beantwoord krijgen , is dat voor mij een extra reden om er nog even niet aan te beginnen , @A. Deen . Ik vind communicatie per mail veel prettiger . Vooral mensen met gehoorschade , geheugenproblemen enz. zullen dat roerend met me eens zijn. Ook hebben we vragen en antwoorden dan zwart op wit.
Er staat uitleg op de site van de belastingdienst waarom ze niet willen mailen. Zijn er publicaties die hun betoog ontkrachten, en dan bedoel ik niet "ik vind het onzin"?

Naar mijn weten kun je via Mijnoverheid alleen berichten ontvangen en tot mijn verbazing niet reageren. En de lawine van mails bestaat voor iemand die alles aangezet heeft uit plus minus een bericht per kwartaal.
Reputatie 7
Badge +6
Ik hou ' mijn overheid ' voorlopig nog maar even buiten de deur , omdat je dan een lawine mails krijgt, die je verplicht bent te lezen om geen moeilijkheden te krijgen , heb ik gehoord , @Mevrouw Jones . Ik hou niet van verplichtingen . Die hebben we al veel te veel terwijl rechten er vaak bij inschieten........
Reputatie 7
Badge +6
Goed punt , @A.M. van Loggem . Bedrijven en instanties zouden verplicht moeten worden om via hun eigen website met ons te mailen als wij dat wensen . Natuurlijk tevens verplicht maken dat hun eigen site veilig is . Bij consumenten is het steeds meer slikken of stikken. E zijn veel meer consumenten dan bedrijven , maar ik zie dat er beroerd slecht naar onze wensen geluisterd wordt.
Het gaat er mij meer om dat de belastingen niet meer rechtstreeks met de belastingplichtige mailt, maar dat via een machtig commercieel bedrijf laat lopen bij wie je gegevens niet of nauwelijks vertrouwelijk zijn.
Reputatie 7
Er is toch ieen app of iets dergelijks van "mijn overheid" die je van alles stuurt, ook van de fiscus, svb en dergelijke? Stom genoeg heb ik me er verder nog niet in verdiept, toch eens doen. Mısschıen ıs dat de reden dat je nıet kunt maılen. Het schijnt dat als er iets verkeerd gaat (bijv. bij een belastingaangifte) omdat je niet op die site hebt gekeken het je eigen schuld is als je een boete krijgt. Je weet dacht ik ook niet of er überhaupt iets is gestuurd, je moet het zelf in de gaten houden.
Reputatie 7
Badge +4
Misschien is het inmiddels veranderd maar tot een paar jaar geleden kon je ook niet met de politie mailen, noch met het UWV. Zij hadden zelfs niet eens een mailadres....😮
Dergelijke onzin is duidelijk bedoeld om het burgers moeilijk te maken om berichten te sturen want dat levert allemaal werk op.🤔
Volgens mij is het iedereen toegestaan een band mee te laten lopen en ik zou niet weten waarom dat niet dezelfde bewijslast heeft als mail.
Reputatie 7
Badge +6
Steeds meer bedrijven en instanties willen niet meer per mail corresponderen . Misschien omdat ze niet willen dat foute antwoorden zwart op wit komen te staan ? Bij een telefonisch gegeven fout antwoord kunnen ze dat makkelijk ontkennen , tenzij het opgenomen is. Ook wordt er aan die belletjes meestal verdiend en aan mails niet.

Reageer